-
Ökat intresse för campingplatser med fokus på miljö och hållbarhet
Allt fler campingplatser fokuserar på miljön. En del väljer även att bli certifierade enligt vissa miljökrav. Så vem är den stora vinnaren om semesterveckorna görs grönare?
“Givetvis vår natur. Men eftersom allt fler besökare vill vara klimatsmarta ökar intresset för campingar om de satsar hållbart eller är certifierade.” Säger Bertil Persson, rådgivare på SCR Svensk Camping.
Spelar ingen roll om det handlar om sommar- eller vinterresan
Värmepumpar, solenergi, laddstolpar och närodlade råvaror på restaurangerna. Det är några punkter som många campinggäster har som krav eller önskemål när det är dags att boka in semesterveckorna. Och det spelar ingen roll om det handlar om sommar- eller vinterresan.
“Hållbarhet i form av sortering, uppvärmning, samhälls- och personalansvar är områden där vi ser en generell intresseökning hos campinggästerna.” Fortsätter Bertil. “Om campingplatser kan marknadsföra sig som klimatsmarta och hållbara innebär på sikt en affärsmässig vinning.”
Energi och uppvärmning är två särskilt uppmärksammade områden
I dag har många campingplatser runt om i landet redan ett stort miljöfokus. Flera är dessutom certifierade enligt exempelvis Green Key, Svensk Miljöbas, Svanen, Swedish Welcome eller Tripadvisor Green leaders, silver.
Men även om inte alla är certifierade har SCR Svensk Camping sett ett ökat miljöintresse hos många campingar bara under de senaste åren.
“Två områden som är särskilt uppmärksammade är energi och uppvärmning, där vi har sett en stor förändring efter att elpriset rusade i höjden. Numera är det oftast värmepumpar eller solenergi i stället för olja eller el som värmer vatten och anläggningar.” Berättar Bertil Persson. “Och i takt med att allt fler nu kör elbil ser vi även en ökning på antal laddstolpar. Både för de boende och besökare.”
Bra om det lyfts fram att campingen är miljömedveten eller certifierad
Att en campingplats ska ha möjligheter att källsortera avfall ser många gäster som en självklarhet. Man vill kunna sortera hushållsavfallet på samma sätt som man gör hemma även under semestern.
Men många vill även ha garantier att aktiviteter, affärer och restauranger arbetar på samma sätt.
“Det kan handla om allt från material i minigolfbanan till om råvarorna på matstället är ekologiska och närodlade. För en campingplats är det bra om det lyfts fram att den är miljömedveten eller certifierad. Sådan information sprider sig som ringar på vatten.” Säger Bertil.
Nischade vildmarkscampingar populära bland internationella gäster
Sett ur miljö- och hållbarhetssynpunkt ökar även populariteten med nischade vildmarkscampingar. Med fokus på exempelvis vandringsleder eller kanotuppleveler. Framför allt lockar detta gäster från Tyskland och Nederländerna, men intresset från svenskar ökar stadigt.
“Under pandemin valde många just sådana här naturnära semestrar och det har hållit i sig sedan dess. Trots att många av platserna inte ens har el. Vi ser också att folk från Europa gärna åker till Sverige för att undvika extrem sommarvärme. Då söker man sig gärna till platser som vill vara med och bidra till att klimatet förbättras.” Avslutar Bertil Persson.
Läs mer om SCR Svensk Camping på Turismnytt här.
- Text: Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund
- Foto: Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend var Coolcation. Efterfrågan av destinationer och platser med svalare kli...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan, en idrottsfest som invigs tisdag den 24 juni och som kommer att prägla ...
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag. P...
-
-
Gästbloggare
-