-
Orienteringstävling gav 13 miljoner till Östra Göinges näringsliv
Över 8000 deltagare och besökare lockades till Östra Göinge i samband med den internationella orienteringstävlingen 10MILA som arrangerades i Glimåkra i april.
Totalt spenderade besökarna 13 miljoner kronor på boende, restaurang, shopping och nöjen. Det visar en rapport från Upplevelseinstitutet, beställd av Föreningen Tiomilakavlen och Event in Skåne.
”10MILA är ett ypperligt exempel på hur satsningar på stora nationella och internationella event får direkta positiva effekter på det lokala näringslivet och föreningslivet. Dessutom stärker det invånarnas stolthet och regionens attraktivitet.” Säger Pehr Palm, VD för Event in Skåne.
Fina siffror för Östra Göinge
Förutom de 13 miljoner kronor som genererades till det lokala näringslivet, får Östra Göinge som besöksmål bra betyg av besökarna.
”Det är fantastiskt fina siffror för Östra Göinge och vårt näringsliv och det visar på hur evenemang bidrar till tillväxt, gemenskap och stolthet. En stor eloge till arrangören FK Göingarna för allt det gedigna och fina arbete de har lagt ner i evenemanget.” Säger Patric Åberg, kommunstyrelsens ordförande.
Studien, som är gjord av Upplevelseinstitutet på uppdrag av 10MILA-föreningen och Event in Skåne, mäter de turistekonomiska effekterna som tillförs regionen med anledning av 10MILA.
- Text: Business Region Skåne
- Foto: Peter Holgersson
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-