-
Östergötland utnämnd till Sveriges första hållbara region
Östergötland har av den världsomfattande organisationen Green Destinations blivit utnämnd till en hållbar besöksdestination. Det blir officiellt känt under Global Green Destinations Conference den 27 september i Nijmegen, Nederländerna. Tidigare har Åre och Sigtuna varit de enda svenska destinationerna med på top 100 listan, men nu kommer Östergötland med och blir då den första regionen i Sverige på listan.
Utnämningen är ett resultat av ett hållbarhetsarbete som pågår inom regionen via Visit Östergötland. Sedan 2016 har de varit en del av Tillväxtverkets projekt ”Hållbar Produktutveckling” där fokus ligger på produkter och företagande i skärgården, Vadstena, Göta kanal och Kinda Kanal.
”Vi sökte efter ett sätt att inte bara jobba med produkternas eller företagens hållbarhet, utan ett sätt att certifiera hela Östergötland.” Säger Emil Selse, projektledare för ”Hållbar Produktutveckling” och ansvarig för hållbarhet på Visit Östergötland. ”En oberoende jury ansåg att Östergötlands jobb med hållbarhet inom bl.a. natur, kultur, besöksinformation, säkerhet och kollektivtrafik redan är så pass bra att vi direkt rankas bland de 100 bästa destinationerna i världen.”
Ser fram emot att analysera resultatet
Detta är bara första steget på regionens ”hållbarhetstege” för besöksnäringen. Genom insamlad data och den oberoende bedömningen blir det tydligt vad som är Östergötlands styrkor och svagheter.
”Vi har dock hittills bara fått besked om att vi är utvalda.” Fortsätter Emil Selse. ”När vi får resultatet med all jämförande data ska vi ta fram en plan för hur vi ska använda detta. Vi tror att företag inom besöksnäring, kommuner och även andra intressenter kommer kunna använda detta för att stärka sitt eget och Östergötlands varumärke som en hållbar destination. Vi kan glädjas att vi blivit utvalda men jag ser redan fram emot hur vi ska kunna förbättra oss!”
- Text: Visit Östergötland
- Foto: Oskar Lürén
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-