-
Para-VM visade upp Östersund som tillgänglig evenemangsstad
Mästerskapen har avlöst varandra i Östersund denna vinter. U18 VM i damhockey gick av stapeln i början av januari och nu har VM Para Nordic Skiing World Championships avslutats. 200 idrottare och tränare från hela 18 nationer var på plats under Para-VM evenemanget.
Det finns en förhoppning att dessa event har stärkt Östersunds position inom vintersport. Samt att de har visat upp destinationen som en tillgänglig och inkluderande plats för omvärlden. Det kan i sin tur bli en god tillväxtmotor för besöksnäringen och attrahera flera stora mästerskap till området.
Att företag jobbar med tillgänglighet är till nytta för alla
Destination Östersunds driver ett projekt (Projektet Parasport som tillväxtmotor för besöksnäringen) som handlar om att kraftsamla besöksnäringen kring parasport och affärsmöjligheter kopplade till tillgänglighet och inkludering i destinationen. Projektet genomförs tillsammans med Region Jämtland Härjedalen och Tillväxtverket.
Jessica Thylin, projektledare på Destination Östersund, hoppas att deras nyligen genomförda Para-VM evenemang har blivit en språngbräda i det arbetet.
”Att företag jobbar med tillgänglighet är till nytta för alla, inte bara för personer med funktionsnedsättning. Om vi långsiktigt kan bygga in tillgänglighet i Östersunds varumärke är det en konkurrensfördel.”
Det stärker bilden av Östersund som en evenemangsstad
Att det finns ett intresse hos näringslivet i Östersund märks, inte minst vid de inspirationsträffar som destinationsbolaget bjuder in till. Under träffen den 25 januari fick deltagarna bland annat ta del av tips på hur de kan dra nytta av stora parasportevenemang.
Förutom de turistekonomiska effekterna, som hittils beräknats till fem miljoner kronor, bidrog live TV-sändingarna från SVT och all övrig medial uppmärksamhet till att stärka bilden av Östersund som en evenemangsstad och en attraktiv vinterdestination att besöka.
- Text: Destination Östersund & Isa Mörk
- Foto: Svenska Parasportförbundet / Göran Strand
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-