-
Persontågens punktlighet för 2020 blev 93,5 procent
År 2020 anlände 897 059 av 958 990 planerade persontåg till sin slutstation i rätt tid. Vilket innebär en punktlighet för helåret på 93,5 procent. Utfallet är 2,2 procentenheter bättre jämfört med det tidigare rekordåret 2019.
Under hela 2020 har varje månad noterat det bästa punktlighetsutfallet sedan nuvarande mått infördes 2013. Och även om det på grund av pandemin avgick färre persontåg i år jämfört med rekordåret 2019 så kördes det cirka 90 000 fler persontåg 2020 än det gjorde 2013.
Tittar man enbart på körda tåg, inställda tåg räknas som försenade tåg, blev punktligheten så bra som 94,9 procent. Det bästa utfallet sedan 2001.
Punktligheten viktig för hållbara resor och transporter
Punktligheten för 2020 är den högsta för samtliga tåg, pendeltågen nådde en punktlighet på 95,7 procent, vilket är en förbättring med 1,0 procentenheter jämfört med 2019.
Regionaltågen nådde en punktlighet på 91,7 procent, en förbättring med 2,4 procentenheter. Störst förbättring jämfört med 2019 stod långdistanstågen för där punktligheten ökade med 7,5 procentenheter från 79,2 till 86,7 procent.
Även för godstågen sattes en ny toppnotering under 2020 med ett punktlighetsutfall på 82,9 procent. Detta är 2,2 procentenheter högre än det tidigare rekordåret 2017, och 5,0 procentenheter högre än 2019.
”Jag är både stolt och tacksam för att vi när samhället behövt det som mest har kunnat leverera på en högre nivå än nånsin tidigare. Men vi är inte nöjda, utan självklart kommer vi fortsätta arbetet, tillsammans med hela branschen, att lyfta punktligheten ytterligare. Då den är avgörande för att järnvägen ska kunna fortsätta vara förstahandsvalet för hållbara resor och transporter.” Säger Roberto Maiorana, trafikdirektör på Trafikverket.
Fakta persontågens punktlighet 2020
Kortdistanstågen stod för cirka 52,3 procent av samtliga framförda persontåg. Regionaltågen för cirka 42,3 procent och långdistanstågen för cirka 5,4 procent.
Lägst punktlighet för en enskild månad hade juni med 92,2 procent. Då 64 653 av 70 003 planerade persontåg ankom slutstationen i rätt tid. Högst för en enskild månad hade juli med 95,0 procent. Då 79 722 av 85 706 planerade persontåg ankom slutstationen i rätt tid.
Under juli nådde persontågens punktlighet för första gången 95,0 procent. Nio av årets månader låg på mellan 93,0 och 94,6 procent, två månader var punktligheten mellan 92 och 93 procent (juni och oktober).
Högst punktlighet för en enskild dag under året hade lördag 19 september då 1 985 av 2 024 planerade persontåg ankom sin slutstation i rätt tid. Det gav ett resultat på 98,1 procent. Lägst för en enskild dag under året hade torsdag 2 april då 2 339 av 2 871 planerade persontåg ankom sin slutstation i rätt tid. Det gav ett resultat på 81,5 procent.
Så beräknas punktlighet
Tågen räknas vara i tid om de kommit fram inom fem minuter efter ankomsttiden enligt tidtabellen. Inställda tåg räknas i statistiken som försenade tåg.
Läs mer om persontågens punktlighet 2020 här.
- Text: Trafikverket
- Foto: Stellan Stephenson
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-