-
Persontågens punktlighet för 2020 blev 93,5 procent
År 2020 anlände 897 059 av 958 990 planerade persontåg till sin slutstation i rätt tid. Vilket innebär en punktlighet för helåret på 93,5 procent. Utfallet är 2,2 procentenheter bättre jämfört med det tidigare rekordåret 2019.
Under hela 2020 har varje månad noterat det bästa punktlighetsutfallet sedan nuvarande mått infördes 2013. Och även om det på grund av pandemin avgick färre persontåg i år jämfört med rekordåret 2019 så kördes det cirka 90 000 fler persontåg 2020 än det gjorde 2013.
Tittar man enbart på körda tåg, inställda tåg räknas som försenade tåg, blev punktligheten så bra som 94,9 procent. Det bästa utfallet sedan 2001.
Punktligheten viktig för hållbara resor och transporter
Punktligheten för 2020 är den högsta för samtliga tåg, pendeltågen nådde en punktlighet på 95,7 procent, vilket är en förbättring med 1,0 procentenheter jämfört med 2019.
Regionaltågen nådde en punktlighet på 91,7 procent, en förbättring med 2,4 procentenheter. Störst förbättring jämfört med 2019 stod långdistanstågen för där punktligheten ökade med 7,5 procentenheter från 79,2 till 86,7 procent.
Även för godstågen sattes en ny toppnotering under 2020 med ett punktlighetsutfall på 82,9 procent. Detta är 2,2 procentenheter högre än det tidigare rekordåret 2017, och 5,0 procentenheter högre än 2019.
”Jag är både stolt och tacksam för att vi när samhället behövt det som mest har kunnat leverera på en högre nivå än nånsin tidigare. Men vi är inte nöjda, utan självklart kommer vi fortsätta arbetet, tillsammans med hela branschen, att lyfta punktligheten ytterligare. Då den är avgörande för att järnvägen ska kunna fortsätta vara förstahandsvalet för hållbara resor och transporter.” Säger Roberto Maiorana, trafikdirektör på Trafikverket.
Fakta persontågens punktlighet 2020
Kortdistanstågen stod för cirka 52,3 procent av samtliga framförda persontåg. Regionaltågen för cirka 42,3 procent och långdistanstågen för cirka 5,4 procent.
Lägst punktlighet för en enskild månad hade juni med 92,2 procent. Då 64 653 av 70 003 planerade persontåg ankom slutstationen i rätt tid. Högst för en enskild månad hade juli med 95,0 procent. Då 79 722 av 85 706 planerade persontåg ankom slutstationen i rätt tid.
Under juli nådde persontågens punktlighet för första gången 95,0 procent. Nio av årets månader låg på mellan 93,0 och 94,6 procent, två månader var punktligheten mellan 92 och 93 procent (juni och oktober).
Högst punktlighet för en enskild dag under året hade lördag 19 september då 1 985 av 2 024 planerade persontåg ankom sin slutstation i rätt tid. Det gav ett resultat på 98,1 procent. Lägst för en enskild dag under året hade torsdag 2 april då 2 339 av 2 871 planerade persontåg ankom sin slutstation i rätt tid. Det gav ett resultat på 81,5 procent.
Så beräknas punktlighet
Tågen räknas vara i tid om de kommit fram inom fem minuter efter ankomsttiden enligt tidtabellen. Inställda tåg räknas i statistiken som försenade tåg.
Läs mer om persontågens punktlighet 2020 här.
- Text: Trafikverket
- Foto: Stellan Stephenson
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
-
Gästbloggare
-