-
Pilotprojekt på Liseberg – fick 76% fler att välja vegetariskt
Under sommaren 2019 genomförde Liseberg tillsammans med beteendebyrån Beteendelabbet ett pilotprojekt för att öka gästernas hållbara val i samband med parkbesök. Projektet lyckades att med små förändringar öka försäljningen av Café Taubes vegetariska menyalternativ med 76%.
Vill motivera fler att välja vegetariskt
År 2025 vill Liseberg vara världsledande inom hållbar parkverksamhet. Ett steg på vägen mot detta mål är att minska klimatpåverkan från försäljning av mat och dryck.
Pilotprojektets målsättning var att öka intresset för och konsumtionen av de vegetariska rätterna på Café Taubes meny. För att skapa motivation för fler att välja vegetariskt använde sig Beteendelabbet av flera olika verktyg utifrån en analys av beteenden och beslutsmiljöer i restaurangen.
”På denna restaurang tog de flesta beslut om maträtt väl framme vid kassan. Där var det bråttom att bestämma sig och många gäster väljer omedvetet det de känner igen och ser först på menyn vilket i detta fall var alternativ med kött. Här såg vi stor potential att jobba med nudging; att göra det enklare för gästerna att välja mer hållbara måltider.” Säger Kajsa Lindström, Beteendelabbet
Namnbyten och extra kommunikation
För att få fler att välja en vegetarisk rätt använde Beteendelabbet bland annat nudgeverktygen “förändra placeringen” och “rama in informationen”. Tillsammans med en fiskrätt valdes två vegetariska alternativ ut och uppmärksammades extra i kommunikation utanför och i restaurangen. Maträtten Soyabiff fick en ny inramning då den genomgick ett namnbyte och blev Sommartallrik.
Sammanlagt ökade försäljningen av vegetariska rätter med 76% när dessa nudgeverktyg användes. Liseberg är mycket nöjda med resultaten och vill nu se över möjligheterna att implementera liknande strategier i övriga delar av verksamheten.
”Liseberg har drygt tre miljoner gäster per år och kan vi hjälpa dem att göra mer hållbara val när de besöker oss får vi bra hävstång i hållbarhetsarbetet. Här är nudging ett mycket intressant verktyg och resultatet från pilotstudien visar att även små förändringar kan göra stor skillnad.” Säger Ylva Linder, Hållbarhetschef Liseberg
Vad är nudging?
Nudging, som på svenska kan översättas till beteendeinsats, handlar om att utgå från insikten om att vi människor inte alltid är så rationella. Det är något man ska ta hänsyn till när man utformar fysiska och digitala valmöjligheter.
En nudge tar inte bort individens fria val och fokuserar på beteende, inte attityder. Den förändrar hur valen presenteras för individen och gör det lättare att välja rätt.
- Text: Liseberg
- Foto: Liseberg
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-