-
PS Occasion första eventbyrå att samarbeta med Hållbart Evenemang
Första eventbyrå att samarbeta med Hållbart Evenemang i Sverige är PS Occasion. Detta innebär att PS Occasion strukturerat och systematiskt kommer att planera alla sina evenemang i planeringsverktyget Hållbart Evenemang. De kommer även kunna erbjuda sina kunder att hållbarhetscertifiera event.
”Vår bransch måste ta ett större ansvar i att presentera hållbara lösningar för våra kunder. PS Occasion vill förflytta varumärken in i framtiden och då handlar det inte bara om att ha en hög kreativ höjd och nå ut med budskap på nya finurliga sätt utan även om att göra det på ett så hållbart vis som möjligt. Genom vårt samarbete med Hållbart Evenemang har vi möjlighet att systematisera arbetet och alltid erbjuda hållbara lösningar för våra uppdragsgivare ur ett ekologiskt såväl som ekonomiskt och socialt perspektiv.” säger Anna Pesula, Hållbarhetsansvarig på PS Occasion
Säkerställer hållbarhet som en grundpelare
PS Occasion har ett uttalat mål att arbeta med hållbarhet kring alla sina event. De tar nu steget att gå från ord till handling genom att ingå ett samarbete med Hållbart Evenemang. Planeringsverktyget Hållbart Evenemang kommer att säkerställa att PS Occasion får med sig hållbarhet som en grundpelare när de producerar event tillsammans med sina kunder.
Sedan ett par månader tillbaka går det också att hållbarhetscertifiera event genom Certifieringen Hållbart Evenemang.
”Det gläder oss att PS Occasion tar ett så stort kliv och verkligen vill göra skillnad och skapa mer hållbara event! Vi har många befintliga användare i vårt verktyg som uttrycker att de får stöd i hållbarhetsarbetet kring ett event. Men att PS Occasion som större byrå nu vill växla upp i sitt arbete innebär att vi kan få många event att bli mer hållbara, och det ger stor effekt. Vi inser också att det inte går att förändra branschen över en natt. Men vi ser verkligen fram emot resan tillsammans med PS Occasion.” Säger Simon Strandvik, VD på Greentime.
Hållbart Evenemang
Greentime driver planeringsverktyget Hållbart Evenemang som riktar sig till eventarrangörer med syfte att genomföra mer hållbara event. Greentime driver även certifieringen Hållbart Evenemang.
Läs mer om planeringsverktyget och certifieringen här.
- Text: Greentime
- Foto: Sergius peter Blomquist (PS Occasion)
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-