lördag 12 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
    • Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
    • Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
    • Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Regeringen ska stärka besöksnäringen
    2019-11-23 11:34

    Regeringen vill skapa en samverkansarena för besöksnäringen

    I ett pressmeddelande från regeringen i torsdags meddelade man att man vill stärka besöksnäringens möjligheter till samverkan. Detta vill man göra genom att avsätta tre miljoner till Tillväxtverket för uppdraget. Längst ned hittar ni även ett par kommentarer.

    Såhär lyder pressmeddelandet:

    Regeringen stärker besöksnäringens möjligheter till samverkan

    I samband med att regeringen tar fram en strategi för besöksnäringen avsätts nu tre miljoner kronor för att Tillväxtverket ska stödja en samverkansarena för näringen. Med uppdraget ska Tillväxtverket stödja och underlätta för besöksnäringen att samlas och samordna sig i syfte att bidra till näringens långsiktiga utveckling.

    I april aviserade näringsminister Ibrahim Baylan och landsbygdsminister Jennie Nilsson att regeringen inom kort kommer presentera en strategi för turism och besöksnäring i Sverige. Med strategin vill regeringen skapa goda långsiktiga förutsättningar för en hållbar och växande besöksnäring med en självklar roll som export-, jobb- och integrationsmotor.

    – Arbetet med regeringens strategi för turism och besöksnäring är i full gång. Besöksnäringen består av flera olika branscher och många företag med vitt skilda verksamhetsområden. Genom uppdraget ger regeringen näringen möjlighet att samla sig och fokusera på sin långsiktiga utveckling, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

    Uppdraget innebär att Tillväxtverket ska stödja besöksnäringens aktörer att utveckla en samverkansarena som kan företräda besöksnäringens intressen, inklusive dess små och medelstora företag, formulera näringens behov och ha en drivande roll i näringens utveckling. Samverkansarenan ska ägas och drivas av besöksnäringens aktörer.

    – En hållbar turism och växande besöksnäring bidrar till sysselsättning, utveckling och attraktionskraft i alla delar av Sverige. När vi nu stärker näringens samordning och så småningom presenterar regeringens strategi gör vi det med ett tydligt hela landet-perspektiv, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson.

     

    På fredagen förtydligade Tillväxtverket uppdraget i ett eget pressmeddelande:

    Arena för samverkan utvecklar besöksnäringen

    Besöksnäringen får en egen samverkansarena. Tillväxtverket ska stödja och underlätta för besöksnäringen att samlas och samordna sig i syfte att bidra till näringens utveckling. Regeringen avsätter tre miljoner kronor till uppdraget.

    Samverkansarenan ska företräda besöksnäringens intressen och näringens små och medelstora företag. Den ska också formulera näringens behov och ha en drivande roll i näringens utveckling. Tillväxtverkets uppgift blir att stödja besöksnäringen i arbetet med att utveckla denna samverkansarena som ska ägas och drivas av besöksnäringens aktörer. Tidigare har Tillväxtverket haft uppdraget att stödja etableringen av en samverkansarena inom livsmedelssektorn där nu Sweden Food Arena är på plats.

    -Vi är glada över att ha fått det här uppdraget och ser det som mycket viktigt för besöksnäringens utveckling. Näringen är starkt beroende av samspelet mellan det offentliga och företagen för att skapa attraktionskraft för en plats eller en destination, säger Helena Nyberg Brehnfors, enhetschef på Tillväxtverket.

    Inom kort kommer regeringen även att presentera en strategi för turism och besöksnäring i Sverige, skriver näringsdepartementet i ett pressmeddelande. Strategin ska bidra till att skapa goda långsiktiga förutsättningar för en hållbar och växande besöksnäring med en självklar roll som export-, jobb- och integrationsmotor.

     

    Senare på fredagen kom även ett pressmeddelande från Svensk Turism:

    Samverkansarena för besöksnäringen

    ​Svensk Turism kan glädjande konstatera att regeringen i går meddelade att man avser att finansiera en samverkansarena som ska ägas och drivas av besöksnäringens aktörer.

    Vi anser att det finns ett stort behov av att utveckla starkare samarbeten mellan besöksnäringens stora och små företag, med forskare och innovationsfrämjare. Samarbeten med andra delar av näringslivet för att öka innovationskraften och hållbarheten inom service- och tjänsteföretag behövs också.

    Regeringens beslut är i linje med det som utredningen Ett land att besöka. En samlad politik för hållbar turism och växande besöksnäring lyfte fram och som stöds av näringens samtliga aktörer.

    ”Besöksnäringen består av olika branscher och företag inom områdena resa, bo, äta, göra och uppleva. Svensk Turism vill långsiktigt samla besöksnäringen, och en samverkansarena med stöd av Tillväxtverket kommer rusta oss väl för framtiden” säger Susanne Andersson, ordförande Svensk Turism.

    Besöksnäringen är en av få näringar där sysselsättningen inte minskar utan fortfarande ökar över hela landet. Näringen skapar jobb inom många olika områden och på alla nivåer. Inte minst bidrar näringen till integration, stärker människors känsla för service och värdskap och skapar attraktiva platser. En gemensam nationell plattform där frågor som t ex infrastruktur, innovation och hållbarhet ur alla dess aspekter kan lyftas med besökaren i centrum är efterfrågad. Turismen och företagen inom besöksnäringen står inför betydande utmaningar samtidigt som vi i flera avseenden bidrar med lösningar på många av samhällsutmaningarna.

     

    Vad säger storstäderna om regeringens satsning?

    Turismnytt har också fått en gemensam kommentar från våra tre största städer. Visit Stockholm, Göteborg & Co och Malmö Turism har ett starkt samarbete och representerar storstäderna gemensamt i Svensk Turisms styrelse för att ha en kontinuerlig utvecklingsdialog med besöksnäringen i strategiska frågor. På frågan om hur de ser på regeringens satsning så svarar de samlat att de ser fram emot att fortsätta stärka arbetet med att utveckla attraktionskraft och skapa jobb i samverkan med besöksnäringen. Storstäderna har vid flera tillfällen i olika sammanhang lyft fram behovet av att satsa på en innovativ samverkansarena som stimulerar hållbar utveckling och bygger kunskap och förutsättningar för samverkan och smarta beslut, individuellt och gemensamt hos näringen och offentliga aktörer.

    – Det finns mycket vi kan göra tillsammans för att besöksnäringens företag ska vara lönsamma och ha ett attraktivt hållbart erbjudande som når ut. Vi som verkar på storstädernas uppdrag tror mycket på innovativ gränsöverskridande samverkan och vi ser stor potential i att stärka den gemensamma arenan med besöksnäringen, säger Caroline Strand, VD Visit Stockholm som representerar Visit Stockholm, Malmö Turism och Göteborg & Co i Svensk Turism

     

    Från Turismnytts håll kommer vi att med spänning följa vad som kommer ut av detta. Det kommer säkert fler kommentarer framöver och framför allt är vi, liksom alla i branschen, nyfikna på vad regeringens nationella strategi kommer att innehålla och innebära. Fortsättning lär följa. Kontakta oss gärna med kommentarer och synpunkter.

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Regeringskansliet/Tillväxtverket
    Tweet
  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet