lördag 14 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
    • Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
    • Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
    • Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Regeringen ska stärka besöksnäringen
    2019-11-23 11:34

    Regeringen vill skapa en samverkansarena för besöksnäringen

    I ett pressmeddelande från regeringen i torsdags meddelade man att man vill stärka besöksnäringens möjligheter till samverkan. Detta vill man göra genom att avsätta tre miljoner till Tillväxtverket för uppdraget. Längst ned hittar ni även ett par kommentarer.

    Såhär lyder pressmeddelandet:

    Regeringen stärker besöksnäringens möjligheter till samverkan

    I samband med att regeringen tar fram en strategi för besöksnäringen avsätts nu tre miljoner kronor för att Tillväxtverket ska stödja en samverkansarena för näringen. Med uppdraget ska Tillväxtverket stödja och underlätta för besöksnäringen att samlas och samordna sig i syfte att bidra till näringens långsiktiga utveckling.

    I april aviserade näringsminister Ibrahim Baylan och landsbygdsminister Jennie Nilsson att regeringen inom kort kommer presentera en strategi för turism och besöksnäring i Sverige. Med strategin vill regeringen skapa goda långsiktiga förutsättningar för en hållbar och växande besöksnäring med en självklar roll som export-, jobb- och integrationsmotor.

    – Arbetet med regeringens strategi för turism och besöksnäring är i full gång. Besöksnäringen består av flera olika branscher och många företag med vitt skilda verksamhetsområden. Genom uppdraget ger regeringen näringen möjlighet att samla sig och fokusera på sin långsiktiga utveckling, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

    Uppdraget innebär att Tillväxtverket ska stödja besöksnäringens aktörer att utveckla en samverkansarena som kan företräda besöksnäringens intressen, inklusive dess små och medelstora företag, formulera näringens behov och ha en drivande roll i näringens utveckling. Samverkansarenan ska ägas och drivas av besöksnäringens aktörer.

    – En hållbar turism och växande besöksnäring bidrar till sysselsättning, utveckling och attraktionskraft i alla delar av Sverige. När vi nu stärker näringens samordning och så småningom presenterar regeringens strategi gör vi det med ett tydligt hela landet-perspektiv, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson.

     

    På fredagen förtydligade Tillväxtverket uppdraget i ett eget pressmeddelande:

    Arena för samverkan utvecklar besöksnäringen

    Besöksnäringen får en egen samverkansarena. Tillväxtverket ska stödja och underlätta för besöksnäringen att samlas och samordna sig i syfte att bidra till näringens utveckling. Regeringen avsätter tre miljoner kronor till uppdraget.

    Samverkansarenan ska företräda besöksnäringens intressen och näringens små och medelstora företag. Den ska också formulera näringens behov och ha en drivande roll i näringens utveckling. Tillväxtverkets uppgift blir att stödja besöksnäringen i arbetet med att utveckla denna samverkansarena som ska ägas och drivas av besöksnäringens aktörer. Tidigare har Tillväxtverket haft uppdraget att stödja etableringen av en samverkansarena inom livsmedelssektorn där nu Sweden Food Arena är på plats.

    -Vi är glada över att ha fått det här uppdraget och ser det som mycket viktigt för besöksnäringens utveckling. Näringen är starkt beroende av samspelet mellan det offentliga och företagen för att skapa attraktionskraft för en plats eller en destination, säger Helena Nyberg Brehnfors, enhetschef på Tillväxtverket.

    Inom kort kommer regeringen även att presentera en strategi för turism och besöksnäring i Sverige, skriver näringsdepartementet i ett pressmeddelande. Strategin ska bidra till att skapa goda långsiktiga förutsättningar för en hållbar och växande besöksnäring med en självklar roll som export-, jobb- och integrationsmotor.

     

    Senare på fredagen kom även ett pressmeddelande från Svensk Turism:

    Samverkansarena för besöksnäringen

    ​Svensk Turism kan glädjande konstatera att regeringen i går meddelade att man avser att finansiera en samverkansarena som ska ägas och drivas av besöksnäringens aktörer.

    Vi anser att det finns ett stort behov av att utveckla starkare samarbeten mellan besöksnäringens stora och små företag, med forskare och innovationsfrämjare. Samarbeten med andra delar av näringslivet för att öka innovationskraften och hållbarheten inom service- och tjänsteföretag behövs också.

    Regeringens beslut är i linje med det som utredningen Ett land att besöka. En samlad politik för hållbar turism och växande besöksnäring lyfte fram och som stöds av näringens samtliga aktörer.

    ”Besöksnäringen består av olika branscher och företag inom områdena resa, bo, äta, göra och uppleva. Svensk Turism vill långsiktigt samla besöksnäringen, och en samverkansarena med stöd av Tillväxtverket kommer rusta oss väl för framtiden” säger Susanne Andersson, ordförande Svensk Turism.

    Besöksnäringen är en av få näringar där sysselsättningen inte minskar utan fortfarande ökar över hela landet. Näringen skapar jobb inom många olika områden och på alla nivåer. Inte minst bidrar näringen till integration, stärker människors känsla för service och värdskap och skapar attraktiva platser. En gemensam nationell plattform där frågor som t ex infrastruktur, innovation och hållbarhet ur alla dess aspekter kan lyftas med besökaren i centrum är efterfrågad. Turismen och företagen inom besöksnäringen står inför betydande utmaningar samtidigt som vi i flera avseenden bidrar med lösningar på många av samhällsutmaningarna.

     

    Vad säger storstäderna om regeringens satsning?

    Turismnytt har också fått en gemensam kommentar från våra tre största städer. Visit Stockholm, Göteborg & Co och Malmö Turism har ett starkt samarbete och representerar storstäderna gemensamt i Svensk Turisms styrelse för att ha en kontinuerlig utvecklingsdialog med besöksnäringen i strategiska frågor. På frågan om hur de ser på regeringens satsning så svarar de samlat att de ser fram emot att fortsätta stärka arbetet med att utveckla attraktionskraft och skapa jobb i samverkan med besöksnäringen. Storstäderna har vid flera tillfällen i olika sammanhang lyft fram behovet av att satsa på en innovativ samverkansarena som stimulerar hållbar utveckling och bygger kunskap och förutsättningar för samverkan och smarta beslut, individuellt och gemensamt hos näringen och offentliga aktörer.

    – Det finns mycket vi kan göra tillsammans för att besöksnäringens företag ska vara lönsamma och ha ett attraktivt hållbart erbjudande som når ut. Vi som verkar på storstädernas uppdrag tror mycket på innovativ gränsöverskridande samverkan och vi ser stor potential i att stärka den gemensamma arenan med besöksnäringen, säger Caroline Strand, VD Visit Stockholm som representerar Visit Stockholm, Malmö Turism och Göteborg & Co i Svensk Turism

     

    Från Turismnytts håll kommer vi att med spänning följa vad som kommer ut av detta. Det kommer säkert fler kommentarer framöver och framför allt är vi, liksom alla i branschen, nyfikna på vad regeringens nationella strategi kommer att innehålla och innebära. Fortsättning lär följa. Kontakta oss gärna med kommentarer och synpunkter.

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Regeringskansliet/Tillväxtverket
    Tweet
  • 2025-06-13 14:41

    Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

    I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.

  • Det marina plastskräpet ökar och natur och näringsliv skadas enligt Bohusläns kommuner som får det svårare att hålla uppe med strandstädning med mindre anslag från Regeringen.
    2025-06-12 22:03

    Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp

    En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.

  • En visionsbild från Got Event över hur fotbollsfesten i Göteborg kommer se ut i sommar. När EM-matcher visas på storbild.
    2025-06-11 19:31

    Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar

    När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.

  • Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning. Men vad flygplatserna behöver nu är beslut enligt Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser.
    2025-06-11 18:59

    Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

    Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.

  • Tillsammans lanserar destinationsbolagen nu en kampanj för att en gång för alla reda ut förväxlingen mellan Linköping och Lidköping.
    2025-06-11 17:42

    Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

    Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.

  • Från vänster: Mia Landin (VD för Visit Värmland), Anders Kjällström (VD för Branäsgruppen) och Hanna Åkerstedt (styrelseordförande för Visit Värmland).
    2025-06-10 23:20

    Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025

    Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.

  • Du kan till exempel boka klättring bland trädtopparna på Galgberget i Halmstad.
    2025-06-09 20:14

    Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad

    Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.

  • Sofiero Classic - besöksnäring
    2025-06-09 05:22

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

    Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet

  • Med nybyggda hotellrum, inspirerande konferenslokaler, havsnära wellness och ett vässat kök har Arkösunds Hotell återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats i Norrköping.
    2025-06-09 00:32

    Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården

    Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.

  • Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första evenemang i världen som innehar Svanens miljömärkning för event.
    2025-06-08 23:11

    Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm

    Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-06 21:30

      Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst

      Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...

    • 2025-06-07 00:28

      Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

      I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...

    • 2025-06-09 05:22

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...

    • 2025-06-08 23:11

      Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm

      I dag skrivs nordisk miljömärkningshistoria på Kulturhuset i Stockholm. Nordiska Ministerrådets nordiska turismko...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet