-
Region Halland satsar miljoner på hållbar destinationsutveckling
Region Hallands Tillväxtutskott har beviljat 4,2 miljoner till hållbar destinationsutveckling. Den 3 oktober öppnade ansökningsperioden då kommunernas turistorganisationer kan söka medel för långsiktiga utvecklingsprojekt.
“Det här är ett viktigt steg för att utveckla Halland som en hållbar och attraktiv besöksdestination året runt.” Säger Jimmy Sandberg, avdelningschef på Visit Halland.
Nu blir det möjligt att ansöka om fleråriga projekt
Det har tagits ett beslut om en 3-årig finansiering av hållbar destinationsutveckling i Halland. Ett projekt som har genomförts 2021 och 2022, men då har kommunerna bara kunnat söka pengar för ett år i taget. Nu blir det möjligt att ansöka om fleråriga projekt.
“Vi ser att destinationsutveckling tar tid och en flerårig finansiering skapar mer kontinuitet och gör det enklare för kommunerna att satsa på långsiktiga och hållbara insatser. Vilket är precis det vi vill uppmuntra till.” Säger Ellinor Huisman, strateg på Visit Halland.
Under perioden 3-28 oktober kan kommunernas turistorganisationer ansöka om medel och det finns två olika typer av insatser de kan söka för.
♦ Projekt eller processer som syftar till att skapa eller utveckla upplevelser, besöksmål, platser eller andra reseanledningar på ett hållbart sätt.
♦ Ett evenemang som bidrar till att utveckla platsen på ett långsiktigt och hållbart sätt med bestående inslag.
Hållbar destinationsutveckling kan innebära många saker
Hållbar destinationsutveckling kan innebära många olika saker. Det kan till exempel handla om att minska miljöpåverkan i en upplevelse, att skapa besöksmål utanför högsäsong, gröna omställningar eller att att utveckla en plats som är bra för såväl besökare som invånare och företag.
“Vi hoppas verkligen att Hallands kommuner tar chansen att söka medel. Så vi tillsammans kan fortsätta utveckla Halland till en hållbar och attraktiv året-runt-destination.” Avslutar Ellinor Huisman.
- Text: Visit Halland
- Foto: Alexander Hall
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-