-
Region Halland satsar miljoner på hållbar destinationsutveckling
Region Hallands Tillväxtutskott har beviljat 4,2 miljoner till hållbar destinationsutveckling. Den 3 oktober öppnade ansökningsperioden då kommunernas turistorganisationer kan söka medel för långsiktiga utvecklingsprojekt.
“Det här är ett viktigt steg för att utveckla Halland som en hållbar och attraktiv besöksdestination året runt.” Säger Jimmy Sandberg, avdelningschef på Visit Halland.
Nu blir det möjligt att ansöka om fleråriga projekt
Det har tagits ett beslut om en 3-årig finansiering av hållbar destinationsutveckling i Halland. Ett projekt som har genomförts 2021 och 2022, men då har kommunerna bara kunnat söka pengar för ett år i taget. Nu blir det möjligt att ansöka om fleråriga projekt.
“Vi ser att destinationsutveckling tar tid och en flerårig finansiering skapar mer kontinuitet och gör det enklare för kommunerna att satsa på långsiktiga och hållbara insatser. Vilket är precis det vi vill uppmuntra till.” Säger Ellinor Huisman, strateg på Visit Halland.
Under perioden 3-28 oktober kan kommunernas turistorganisationer ansöka om medel och det finns två olika typer av insatser de kan söka för.
♦ Projekt eller processer som syftar till att skapa eller utveckla upplevelser, besöksmål, platser eller andra reseanledningar på ett hållbart sätt.
♦ Ett evenemang som bidrar till att utveckla platsen på ett långsiktigt och hållbart sätt med bestående inslag.
Hållbar destinationsutveckling kan innebära många saker
Hållbar destinationsutveckling kan innebära många olika saker. Det kan till exempel handla om att minska miljöpåverkan i en upplevelse, att skapa besöksmål utanför högsäsong, gröna omställningar eller att att utveckla en plats som är bra för såväl besökare som invånare och företag.
“Vi hoppas verkligen att Hallands kommuner tar chansen att söka medel. Så vi tillsammans kan fortsätta utveckla Halland till en hållbar och attraktiv året-runt-destination.” Avslutar Ellinor Huisman.
- Text: Visit Halland
- Foto: Alexander Hall
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
SkiStar går in i vintersäsongen med ett rekordstort intresse för jul- och nyårsresor till fjällen. Den gynnsamma...
-
-
Gästbloggare
-