-
Region Halland satsar miljoner på hållbar destinationsutveckling
Region Hallands Tillväxtutskott har beviljat 4,2 miljoner till hållbar destinationsutveckling. Den 3 oktober öppnade ansökningsperioden då kommunernas turistorganisationer kan söka medel för långsiktiga utvecklingsprojekt.
“Det här är ett viktigt steg för att utveckla Halland som en hållbar och attraktiv besöksdestination året runt.” Säger Jimmy Sandberg, avdelningschef på Visit Halland.
Nu blir det möjligt att ansöka om fleråriga projekt
Det har tagits ett beslut om en 3-årig finansiering av hållbar destinationsutveckling i Halland. Ett projekt som har genomförts 2021 och 2022, men då har kommunerna bara kunnat söka pengar för ett år i taget. Nu blir det möjligt att ansöka om fleråriga projekt.
“Vi ser att destinationsutveckling tar tid och en flerårig finansiering skapar mer kontinuitet och gör det enklare för kommunerna att satsa på långsiktiga och hållbara insatser. Vilket är precis det vi vill uppmuntra till.” Säger Ellinor Huisman, strateg på Visit Halland.
Under perioden 3-28 oktober kan kommunernas turistorganisationer ansöka om medel och det finns två olika typer av insatser de kan söka för.
♦ Projekt eller processer som syftar till att skapa eller utveckla upplevelser, besöksmål, platser eller andra reseanledningar på ett hållbart sätt.
♦ Ett evenemang som bidrar till att utveckla platsen på ett långsiktigt och hållbart sätt med bestående inslag.
Hållbar destinationsutveckling kan innebära många saker
Hållbar destinationsutveckling kan innebära många olika saker. Det kan till exempel handla om att minska miljöpåverkan i en upplevelse, att skapa besöksmål utanför högsäsong, gröna omställningar eller att att utveckla en plats som är bra för såväl besökare som invånare och företag.
“Vi hoppas verkligen att Hallands kommuner tar chansen att söka medel. Så vi tillsammans kan fortsätta utveckla Halland till en hållbar och attraktiv året-runt-destination.” Avslutar Ellinor Huisman.
- Text: Visit Halland
- Foto: Alexander Hall
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-