-
Rekordmånga svenskar semestrade i Höga Kusten i juli
Efter en intensiv vår där Höga Kusten Destinationsutveckling aktivt ställt om sina resurser för att både kortsiktigt och långsiktigt stärka besöksnäringsföretagen i Höga Kusten, kom i mitten på juni ett för många efterlängtat besked; reserestriktionerna lättar och det blir möjligt att resa inom Sverige igen.
Hemester var ordet på allas läppar och från en dag till en annan började orderböckerna hos Höga Kustens entreprenörer fyllas på. Siffrorna för juli och augusti visar också att de kommersiella boendena aldrig tidigare haft så många svenska gäster.
”Enskilda entreprenörer berättar om 20 till 30 % ökningar både vad gäller gästnätter och omsättning. Jag hoppas och tror att många av våra besökare hade en positiv upplevelse och att de vill återkomma igen. Vi har redan nu fått en hel del förfrågningar inför 2021.” säger Maria Lundkvist, Verksamhetsledare för Höga Kusten Turistservice.
All time high gästnätter under juli
Från Destinationsbolaget sida rullade de i början på sommaren ut ”solstolskampanjen” över hela Sverige. Intresset för Höga Kusten var stort och storslagna vyer med vida ytor gjorde deras utbud extra attraktivt.
Nyfikenheten för destinationen spred sig och under juli ökade antalet besökare på www.hogakusten.com med hela 90 procent jämfört med juli 2019.
De slutgiltiga gästnattssiffrorna summerar bolaget först efter nyår. En förhandstitt på siffrorna för juli och augusti visar dock att de kommersiella boendena i Höga Kusten aldrig haft så många svenska gäster. All time high gällande hotellnätter i juli månad.
Även gästnätterna på camping i augusti månad vittnar om en ökning sedan i fjol, som redan då var ett rekordår.Trygg och säker semesterupplevelse
I och med att det blev en annorlunda sommar valde många att semestra på hemmaplan. Under juli och augusti märkte destinationens gemensamma Turistservice av ett stort antal svenska besökare. Många av dem var förstagångsbesökare.
”Inför sommaren lade vi stort fokus på att ta fram ett destinationsövergripande informationsmaterial till företagen. I vilket det tydliggjordes hur besökarna kan få personlig service på plats samtidigt som det påminde om att hålla ett hjärtligt avstånd och ta ansvar för varandra och naturen. En stor eloge till alla som skapade en trygg och säker semesterupplevelse för våra besökare denna annorlunda sommar.” Säger Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.
Källa: SCB/Tillväxtverket
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Ny VD för besöksnäringsorganisationen Heart of Lapland
Therése Wintervy, 37 år från Övertorneå, tillträder som ny verksamhetsledare för Heart of Lapland...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
-
Gästbloggare
-