-
Rekordomsättning i juli månad för campingkedjan First Camp
First Camp Group AB, Skandinaviens största campingkedja, rapporterar en rekordstark omsättning i juli, årets viktigaste månad.
Stora satsningar på en bättre produkt har gett god effekt
Gruppens totala proforma-omsättning i juli nådde 381,4 MSEK, en ökning med 17 procent mot samma månad 2021 och med 18 procent mot 2019.
”Det är fantastiskt roligt att vi lyckas leverera denna starka omsättningsökning mot inte bara förra året, utan även mot 2019. Som var det senaste normalåret innan Covid-19-pandemin. Vi har i år sett en återkomst av de utländska gästerna. Samt att våra satsningar på en ännu bättre produkt gett effekt. Denna sommar har vi bland annat haft ett rekordstort aktivitetsprogram för våra gäster inklusive barnklubb med vårt populära lyckodjur Yessi. Vi har fortsatt investera stort i våra destinationer, exempelvis i mer boendekapacitet. Dessutom bibehåller vår hemsida positionen som Skandinaviens största bokningskanal för camping och stugboende.” Säger First Camps VD, Johan Söör. ”Det är också extra glädjande att vi sett en väsentlig ökning av gästnöjdheten mot föregående år. Vårt medarbetarengagemang har även ökat mot förra årets rekordsiffror. Jag vill rikta ett stort tack till alla medarbetare i koncernen som stått för fantastiska insatser under årets mest intensiva period.”
Högst omsättning i juli hade Jesperhus Feriepark
De fem destinationer som hade allra högst omsättning i juli var Jesperhus Feriepark, First Camps Sunne – Fryksdalen (inklusive Sunne sommarland), First Camp Orsa – Dalarna, First Camp Arcus – Luleå och First Camps Moraparken – Dalarna.
Totalt 60 destinationer i Sverige, Danmark och Norge ingår i koncernen. Leksand Resort AB som förvärvades under våren 2022 ägs av ett systerbolag.
Denna information är sådan som campingkedjan är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
- Text: First Camp Group AB
- Foto: First Camp Group AB
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan lite mindre omfattande än vanligt. Mest är det under Destination och Naturturism. Destination SPRIT-undersökningen visar hur beroen...
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-