-
Rekordsommar i Sigtuna stad men näringen blöder
Många har hittat till Sigtuna stad och Steninge i sommar. Hotellen i Sigtuna stad redovisar en ökning jämfört med juli förra året och var fjärde besökare var där för första gången. Hemestertrenden, ett flexibelt näringsliv och en lyckad marknadsföringskampanj är några av anledningarna till Sigtunas framgång. Men hösten är fortsatt osäker.
Sommarens starka hemester-trend har varit mycket framgångsrik i Sigtuna. Trots den rådande pandemin och frånvaron av internationella besökare, har intresset varit stort för Sigtuna och den lokala handeln och restaurangerna har haft en stark sommar. Det visar bl.a. siffror från analysföretaget Benchmark Alliance och en marknadsundersökning gjord i Sigtuna stad och Steninge slottsby.
-Vår besöksnäring har haft en otroligt tuff vår och vi är väldigt glada över att så många besökare hittat till Sigtuna i sommar, trots coronapandemin. Vårt fantastiska läge och varierade utbud med alltifrån vacker natur, vandringsleder och Mälarkust till slotten, golfbanor, restauranger, caféer, shopping, runstenar och ruiner har passat perfekt den här sommaren när många valt att hemestra. Vi har jobbat hårt med att marknadsföra vår destination både inför semestern och under sommaren och det är extra roligt att se att var fjärde besökare var här för första gången, säger Anna Lakmaker, vd på Destination Sigtuna.
Äta, shoppa och promenera ligger i topp
Under sommaren har en marknadsundersökning genomförts i destinationen. Mest välbesökt har Sigtuna stad och Steninge slottsby varit och på frågan om anledningen till Sigtuna-besöket, svarade flest att de främst var här för att äta följt av att shoppa och promenera. Drygt en fjärdedel av de tillfrågade hittade information om Sigtuna via destinationens kanaler. Det stora intresset för Sigtuna syns även tydligt i trafiken på Destinationsigtuna.se. Från mitten av maj och fram till slutet av augusti ökade antalet unika besökare med 25 procent på hemsidan jämfört med samma period förra året.
-Redan i mitten av mars påbörjade vi arbetet med att skapa en kampanj kring Hemester i destinationen Sigtuna och fokus har hela tiden legat på att lyfta fram aktiviteter som fungerar trots rådande restriktioner. Vi ser tydligt att det varit en framgångsrik satsning. Vårt lokala näringsliv har verkligen bidragit genom att vara extremt snabba och flexibla med att öka servicen och anpassa utbudet. Bland annat har flera butiker utökat sitt utbud med hemkörning så att man lättare kunnat shoppa utan att behöva gå in i butikerna. Andra exempel är att flera hotell som vanligtvis håller sommarstängt har öppnat upp sina restauranger och tagit fram hotellpaket för privatgäster och vi har även fått fler spännande utomhusaktiviteter, säger Anna Lakmaker, vd på Destination Sigtuna.
Osäker höst
Även om juli överträffat förväntningarna i Sigtuna stad har Arlanda-hotellen tappat 80 procent av sin beläggning jämfört med förra året under samma period. I augusti redovisar även hotellen i Sigtuna stad ett tapp på närmare 50 procent jämfört med augusti 2019. Det råder det stor osäkerhet kring hur hösten kommer att bli i hela destinationen. Destinationen har länge legat på en fjärde plats i antalet sålda hotellnätter per år i Sverige och en stor del av dessa kommer från affärsresenärer.
-Även om våra hotell och mötesanläggningar följer de rekommendationer som kommer från myndigheterna och själva har genomfört en rad ytterligare åtgärder för att möjliggöra trygga möten, väljer många företag att avvakta med att boka konferenser. När affärsresenärerna uteblir innebär det färre besökare till butikerna och restaurangerna vilket naturligtvis gör hösten osäker för hela det lokala näringslivet, säger Anna Lakmaker.
Mer om undersökningarna I juli 2020 redovisade Sigtunas hotellnäring en ökad beläggningsgraden på 308,7% jämfört med juli 2019. Arlanda visade en minskning med -80,7% mellan juli 2020 och juli 2019. Under augusti 2020 redovisade Sigtuna en minskning med -46,7% jämfört med augusti 2019. Arlanda minskade med -77,6% mellan augusti 2020 och augusti 2019. Det framgår i rapporten från Benchmark Alliance, ett oberoende företag som sammanställer marknadsdata för hotell, konferens, restauranger och spa. Statistiken i rapporten presenteras per kommun och innehåller bl.a. antal sålda hotellnätter, den så kallade beläggningsgraden. Sigtuna och Arlandas siffror redovisas separat.
Nationellt rapporterar Visita, branschorganisation för den svenska besöksnäringen, ett tapp i gästnätter om 61% nationellt och över 80% i Stockholm i sommar.
Sommarens marknadsundersökning genomfördes genom enkäter under perioden 20 juli – 6 augusti 2020 i Sigtuna stad och Steninge slottsby.
- Text: Destination Sigtuna
- Foto: Destination Sigtuna
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
-
Gästbloggare
-