-
Så gick sommaren för aktivitetsbolagen i Sverige
Sommaren 2017 bjöd på svalt väder vilket påverkade intäkterna för aktivitetsbolagen, eller? Vi tog kontakt med några verksamheter för att ta reda på hur deras sommar varit.
Norra Sverige
Abisko naturum – besöksrekord
I och med att efterfrågan efter naturupplevelser ökat så ökar antal besökare till Abisko Naturum. Under sommaren har man slagit tidigare besöksrekord.Skellefteå – många evenemang
Skellefteå har etablerat sig som ett resmål för mini- och weekendsemester. I sommar hade man satsat på att erbjuda fler evenemang vilket visar sig vara lyckat. De vanligaste besökarna kommer från Sverige och Norge.
Södra Sverige
Furuvik – rekordsommar
Furuvik rapporterar en rekordsommar, den bästa sedan öppningen år 1900. I år har parken haft öppet 93 dagar, tagit emot 304.103 besökare och slagit omsättningsrekord. Omsättningen ligger nu på 105 miljoner kronor. Man har genomfört 19 konserter och 1,5 miljoner åk i attraktionerna.
En anledning till den ökade omsättningen är att man lanserade nyheten Guldkortet som ger fritt inträde och åkband för hela säsongen. Det blev succé. En annan var att man öppnade den nya berg- och dalbanan Fireball.
”- Stolta och glada stänger vi parken för i år”, säger Nina Tano, Vd Furuvik.
Skara Sommarland – stark säsong
Skara Sommarland har stängt för säsongen. Sommaren 2017 tog man emot fler gäster jämfört med samma samma period år 2016. Antal besökare var 285 589 – en ökning med nästan 13% från fjolåret. Även antalet gästnätter på campingen har ökat och försäljningen av säsongskort fortsätter öka (+9%).
Bakomliggande anledningar kan vara konsertsatsningen ”Sommarland Live” som man lanserade i år, men också att campingen erbjuder ett bra boende.
”- Vår säsong har varit över förväntan. Trots en kylig och blåsig juli så har vi haft bra med besökare. Vädret i år har varit svårt att förutse men besökarantalet har varit jämnt under hela högsäsongen. De dagar som väderleksprognosen varit stabil så har också antal besökare varit högre”, säger Janne Nilsson Vd Skara Sommarland.
Vadstena – lika många besökare
På Vadstena turistbyrå har man välkomnat ungefär lika många besökare som förra året, cirka 9.904. Tina Schultzberg, turistbyråföreståndare på Vadstena turistbyrå tror att den uteblivna ökningen av antal besökare beror på att turisterna söker mer information på internet nu än förut, att en del besöksmål blivit privatiserade och att det råder en förvirring över var turistbyrån ligger.”- Positivt är iallafall att besöksantalet inte har minskat, varken hos oss på turistbyrån eller i Vadstena som helhet”, säger Tina Schultzberg.
Vasamuseet – rekordsiffror
Vasamuseet i Stockholm tog emot 750.355 personer under sommaren 2017 – vilket är rekord. Det innebär en ökning med 13%.
Sommaren 2017 har varit den mest besökta någonsin sedan museet invigdes 1990. Juni slog besöksrekord med en ökning på 15 procent, juli ökade med 11 procent och augusti med nästan 14 procent jämfört med samma månader 2016.
”- Vi märker tydligt av den ökade turismen i Stockholm och vi är väldigt glada över att så många väljer att komma till Vasamuseet”, säger Lisa Månsson, museichef.
Hon fortsätter:
”- En viktig anledning till framgången är att vi kan erbjuda många av våra besökare att ta del av Vasas historia på deras egna språk. Under högsäsongen finns personal på museet som tillsammans talar fjorton olika språk. Det betyder att vi kan visa skeppet och ge ett personligt bemötande över kulturella gränser”.
Källa: respektive företag ovan
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-