-
Tillväxtverket ger företagare tillgång till mentorer
Sedan tidigare har Almi Företagspartner erbjudit ett mentorprogram (”Starta företag”) för de som startar företag. Nu tar Tillväxtverket och NyföretagarCentrum Sverige över den uppgiften.
Företagen ska gå med vinst snabbare
Mentorprogrammet ger nyföretagare kostnadsfri tillgång till en mentor under ett år. Man försöker så långt som möjligt att ge alla som anmäler sig en mentor men ibland får man tacka nej till anmälningar.
Mentorerna ställer upp ideellt och bidrar med sina erfarenheter och nätverk. Syftet med mentorprogrammet är att man vill ge företagen en bättre start och möjlighet till att de snabbare uppnår lönsamhet.
”- En mentor har värdefull erfarenhet och kan öppna dörrar till nätverk som är mycket viktiga för nystartade företag. Genom den här insatsen får nystartade företagare bättre förutsättningar att kunna utveckla sitt entreprenörskap och innovativa förmåga på ett hållbart sätt. Därigenom bidrar vi till fler konkurrenskraftiga företag i alla delar av landet”, säger Helena Nyberg Brehnfors, enhetschef på Tillväxtverket.
Så ansöker du
Du som funderar på att ansöka om en mentor ska ta kontakt med närmaste NyföretagarCentrum för att boka in ett möte och får då tid för en intervju.
Nästa steg i processen är att man matchar ihop sökande med mentorer. Det man tittar på när man matchar paren är att de har överensstämmande/kompletterande personkemi och rätt kompetensprofil. Det är NyföretagarCentrums handledare som ansvarar för matchningen.
Utbildning
När matchningen är klar så utbildas både företagaren och mentorn. Under utbildningen får deltagarna veta vad ett mentorskap är så att allas förväntningar läggs på rätt nivå.
Gemensam kick-off
Det första mötet mellan företagaren och mentorn sker efter den stora gemensamma kick-off som arrangeras för alla deltagare. Här träffas alla mentorer och företagare för att få information och utbildning. Under mötet diskuteras vilka förväntningar som företagarna har och avslutas sedan med att mentor och företagare sätter sig ned för att prata med varandra för första gången.Mentorparen får stöd att sätta igång sitt arbete, som löper under ett år med tydlig start och slut. Ni börjar med att gemensamt formulera de professionella och/eller personliga mål som adepten ska uppnå under det kommande året. Adepten är därefter den drivande i relationen. Adepter och mentorer skriver på en bekräftelse kring deltagande och vilka åtaganden som ingår. Ett sekretessavtal skrivs också mentor och adept med de villkor som gäller.Möten mentor – adept
Varje träff mellan mentorn och adepten ska vara cirka två timmar. Inför träffarna är det viktigt att man förbereder sig och även informerar mentorn vad mötet ska handla om.Under varje möte så ska man ta fram personliga och affärsmässiga utveckling. Utvecklingen följs sedan upp under programmets gång. Som deltagare får man räkna med att det blir en hel del ”hemläxor”.För företagaren gäller det att vara öppen och ärlig. Man ska kunna säga när man inte förstår någonting.Mentorns uppgift är att svara på faktafrågor, dela med dig av dina erfarenheter och ditt nätverk men också att kunna ge energi.Uppföljning med digitala enkäter
Under processen följer man upp hur det går för deltagaren i fyra digitala enkäter.Kunskaps- och nätverksträffar
I programmet arrangeras flertalet träffar där deltagarna får minutbildningar inom till exempel marknadsföring, ekonomi, juridik och skatter. Dessa ges vid de lokala NyföretagarCentrum.Här ges möjlighet att bygga upp ett nätver med andra nyföretagare från olika branscher.Under en träff ges tillfälle för företagarna att berätta för varandra hur man arbetar.Uppföljning
När programmet börjar ta slut, efter ett år, så skickas en attitydundersökning ut. Efter det så sker en gemensam avslutning där deltagarna får diplom.
Fler kvinnor med utländsk bakgrund ska bli företagare
På Tillväxtverket arbetar man nu med ett av sina uppdrag – att skapa förutsättningar för kvinnor med utländsk bakgrund att starta och driva företag samt att utveckla förutsättningarna för socialt entreprenörskap och företagande. Man kommer att följa upp kvinnorna som startar eget för att se hur det går.
Källa: Tillväxtverket
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Tillväxtverket
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
-
Gästbloggare
-