-
Så kan naturturism och skogsbruk samarbeta
Naturturismen har blivit en viktig näring för att hålla Sveriges landsbygd levande. I samma miljö som naturturismen är verksam så finns skogsbruket vilket gör det nödvändigt för näringarna att samarbeta.
Seminarium tog upp diskussionen
I Mörrum, Karlshamn, hölls den 4 september ett seminarium ”Naturturismens framtid i Sverige” för att diskutera hur de två näringarna kan samarbeta. På plats fanns representanter från besöksnäringen, naturturismen och skogsbruket.Därför är samarbete nödvändigt
Syftet med samarbetet mellan naturturism och skogsbruk. Ett är att förstärka Sverige som ett besöksmål för naturintresserade samtidigt som man kan bedriva ett hållbart skogsbruk.Skapa förståelse
Sveaskogs Vd Per-Olof Wedin talade om betydelsen av att förstå varandras verksamheter:”- Vi är stolta över att få till stånd ett samtal med så många intressanta personer i en fråga som engagerar och är viktig för Sverige. Att skapa förståelse för varandras verksamheter är en bra start för dialog och samverkan”.
Skogsbruk skall bedrivas så att det inte stör naturintresserade
Ekoturismföreningens ordförande Annika Fredriksson framförde naturturisternas önskemål:
”- Frågan är inte om vi ska ha skogsbruk utan var och hur vi ska bedriva det. Skogsbruk skapar reaktioner hos våra företag och kunder. När man är ute i naturen vill gästerna komma ifrån det industriella intrycket som till exempel vindkraftsparker och kalhyggen innebär”.Är inte den orörda skogen en förutsättning för naturturism?
”- Nej, det är inte vår erfarenhet. Den brukade skogen och vardagslandskapet har många värden, som vi ibland underskattar. Vi tror att det finns möjligheter till naturturism i alla typer av skogar. Skogsbruket hjälper till att tillgängliggöra naturen genom att bidra till levande lokalsamhällen på glesbygden, skogsbilvägar, med mera”, säger Jessica Nordin, miljö- och utvecklingsstrateg på Sveaskog.Kan naturturism konkurrera ut skogsbruket?
”- Det samhällsekonomiska värdet av en skog med högt besökstryck kan mycket väl vara större än virkesvärdet, men det är svårt att beakta för den enskilda skogsägaren som idag bara kan få intäkter för virkesproduktionen. Däremot kan andra som naturturismföretagare, hotell, reseföretag och bostadsbolag kapitalisera på det värdet. Om vi vill att markägare ska prioritera andra värden än skogsbruk så måste vi börja fundera på om vi kan utveckla affärsmodeller där höga upplevelsevärden även blir en ekonomisk tillgång för markägaren”, säger Jessica Nordin, Sveaskog.Källa: Sveaskog
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Sveaskog
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-