onsdag 14 april 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Näringsministern inrättar besöksnäringsråd med arbetsgivare och fack
    • O’Learys förvärvar Harrys – Målet är att bli ledande inom eatertainment i Europa
    • Kulturen ska bli en tydligare besöksanledning i Linköping
    • BRA vinnare i grön upphandling & nya linjer till Sälen i sommar
  • Platsannonser:
    • Sommarsatsningen i Kungsberget innebär sex nya helårstjänster
    • Smådalarö Gård Hotell & Spa skapar nya arbetstillfällen – mitt i pandemin
    • Ekelund söker efter sommarpersonal
    • GRAM GROUP satsar inför sommaren – rekryterar nya medarbetare
    • Kulturreservatet Åsens by söker verksamhetsutvecklare
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Linköping
    2021-04-06 13:12

    Så påverkade Corona besöksnäringen i Linköping 2020

    Ett stort omsättningstapp, färre besökare och färre arbetstillfällen. Linköpings besöksnäring drabbades hårt av pandemin under 2020. Det visar en enkät från Visit Linköping & Co.

    Stora omsättningstapp i staden

    Att besöksnäringen varit en särskilt utsatt bransch under pandemin har nog inte undgått någon. Men hur ser det ut lokalt, i Linköping?

    Visit Linköping & Co har genomfört en enkät bland besöksnäringsaktörer i Linköping, som fått ge sin syn på hur coronapandemin påverkat deras verksamhet under 2020.

    Drygt 80 procent av respondenterna anger att antalet gäster/kunder har minskat under 2020. Även när det gäller omsättning har verksamheterna påverkats mycket. Nära 83 procent av svaranden i undersökningen anger att omsättningen har minskat under 2020 och endast 12 procent har angett att omsättningen ökat.

    “Det är stora omsättningstapp vi ser. Hälften av deltagarna i undersökningen anger att de mer än halverat sin omsättning under 2020. Efter en tuff vår såg vi en viss återhämtning under sommaren och början av hösten. Men när andra vågen slog till i november blev det riktigt tungt, särskilt för restaurangerna.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.

    Har haft stor effekt på arbetstillfällen

    Pandemin har också haft stor effekt på arbetstillfällena inom branschen. 52 procent av verksamheterna har minskat antalet året runt-anställda och av de som har minskat har hälften mer än halverat antalet anställda.

    Även på timanställningar är coronaeffekterna tydliga. 61 procent av företagen har minskat antalet timanställda.

    “Stödet för korttidsarbete har till viss del bidragit till att företag har kunnat behålla medarbetare. Men det är ändå alarmerande många som har behövt säga upp fast personal. Besöksnäringen är också en bransch med många timanställda och den typen av anställningar har påverkats extra hårt under pandemin. Vi vet att besöksnäringen är en inkörsport till arbete för unga och att den dessutom är en viktig motor för integration.” Fortsätter Jörgen.

    Många har utvecklat nya produkter

    Men allt är inte nattsvart. 12 procent av verksamheterna anger att de ökat sin omsättning och cirka 10 procent har ökat antalet anställda. 38 procent av företagen anger att de utvecklat en ny produkt under pandemin. Exempel på nya produkter som anges är utkörning/takeaway, kurser, digitala events.

    “Sommaren var ok med många svenska besökare. För vissa säsongsföretag var 2020 därför ett bra år. Det är också bra att många tagit chansen att utveckla nya produkter och det finns nu också möjlighet att söka stöd för produktutveckling inom ramen för Kickstart Linköping. Vi tror fortfarande på en minst lika bra sommar som förra året.” Berättar Jörgen.

    Många av svaranden tror också att det dröjer till att det blir ”business as usual” igen. 56,5 procent anger att de tror att ett normalläge dröjer till 2022 eller 2023 medan 15 procent inte tror att det någonsin kommer att bli som vanligt igen.

    “Det som är oroväckande är att 60 procent av verksamheterna bedömer att läget måste förbättras nu eller senast i sommar för att deras verksamhet ska må bra. Endast en mindre andel har en längre uthållighet.” Avslutar Jörgen Nilsson.

    Det ekologiska hållbarhetsarbetet

    Utifrån tidigare års mätningar kan vi se att man inte prioriterar det ekologiska hållbarhetsarbetet lika högt som tidigare. Årets mätning visade på att respondenterna graderar vikten av det ekologiska hållbarhetsarbetet till 6,04 på en 10-gradig skala i jämförelse med 7,4 för ett år sedan.

    49 procent av de svarande har ansökt om statligt stöd under pandemin – exempelvis stöd för korttidsarbete eller omsättningsstöd. Ungefär 30 procent har nyttjat kommunala stöd, såsom gymnasieluncher, uppskov för tillsynsavgifter med mera.

    Enkäten, som genomförts under perioden februari 2021, bygger på ett 100-tal svar från besöksnäringsföretag aktiva i Linköping kommun, inom sektorer som hotell/boendeanläggningar, café/restaurang, aktivitetsföretag, mötesanläggningar, handel m fl.
    • Text: Visit Linköping & Co
    • Foto: Fredrik Schlyter
    • Tweet
  • Lämna ett svar Avbryt svar

    Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.

  • Näringsministern om besöksnäringsråd
    2021-04-14 12:33

    Näringsministern inrättar besöksnäringsråd med arbetsgivare och fack

    Rådet syftar till att samla berörda aktörer för tematiska samtal

  • O'Learys
    2021-04-13 16:22

    O’Learys förvärvar Harrys – Målet är att bli ledande inom eatertainment i Europa

    O’Learys, med fler än 110 enheter globalt, tar i och med förvärvet av Harrys, med över 20 franchise-restauranger i Sverige.

  • Linköping
    2021-04-13 15:46

    Kulturen ska bli en tydligare besöksanledning i Linköping

    Tillväxtverket har beviljat Linköping stöd för projektet Kulturkartan. Det ska stärka kulturturismen som en besöksanledning till staden.

  • BRA
    2021-04-13 15:09

    BRA vinnare i grön upphandling & nya linjer till Sälen i sommar

    BRA fick nästan max poäng i en upphandling som nyligen avslutades av Kammarkollegiet. De lanserar även två linjer till Sälen i sommar.

  • Isaberg
    2021-04-12 16:49

    Äventyrsberget Isaberg öppnar upp sommarsäsongen med flera nyheter

    Isaberg har jobbat länge för att bli en åretruntanläggning. En god vintersäsong har passerat och nu väntar sommarens nyheter.

  • Göteborg
    2021-04-12 16:00

    Göteborg utvecklar hybrida möten och evenemang

    Göteborg & Co har beviljats stöd av Tillväxverket för ett projekt. Syftet är att utveckla staden som arena för hybridupplevelser.

  • Rickard Nordin, Centerpartiet bidrar till mer pengar till Visit Sweden
    2021-04-12 11:30

    Vårbudgeten: Visit Swedens Svemestersatsning får ytterligare tio miljoner

    Det är Centerpartiet som har tagit initiativ till insatsen för att stötta besöksnäringen

  • Malmö uteservering under Coronakrisen
    2021-04-11 18:57

    Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 6-9 april 2021

    Med fokus på positiva rapporter och fler förlängda stöd med reaktioner och BRA som lyfter igen

  • beställningstrafiken
    2021-04-09 15:12

    Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 2020

    Pandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen, särskilt mot turist- och beställningstrafiken. En ny rapport visar dystra siffror.

  • Varberg
    2021-04-09 14:34

    Varberg – Så ska #naturkarma skapa omtanke om naturen

    Nu lanserar Varbergs kommun #naturkarma – en kampanj som på ett inspirerande sätt lyfter budskapen i Allemansrätten.

  • Veckans profil

    Peter Grönberg VD Göteborg & Co

    Peter Grönberg

    VD Göteborg & Co

    Så satsar Göteborg för att gå stärkta ur krisen

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Utvecklingscheckar för företag inom natur– och ekoturism

    • Logiintäkterna minskade med 47 procent under 2020

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Svemester – Visit Swedens digitala liveserie – Tema Paketering
      2021-04-27
      • Digitalt
      • invajo.com/events
    • Svemester – Visit Swedens digitala liveserie – Rapportpresentation
      2021-05-18
      • Digitalt
      • invajo.com/events
    • Konferens: Naturen – tillgänglig och inkluderande för vem?
      2021-06-10
      • Digitalt
      • www.miun.se/Forskning/forskningsprojekt/pagaende-forskningsprojekt/tillgangliga-och-inkluderande-naturmiljoer/konferens/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-04-06 14:42

      Stort intresse för svensk naturturism i internationell press trots pandemin

      Visit Sweden avslutade under 2020 en femårig insats på uppdrag av Näringsdepartementet och tillsammans me...

    • 2021-04-07 14:06

      Satu Andersson blir ny VD för Holiday Club Åre

      Holiday Club Åre tar nästa utvecklingssteg genom rekryteringen av Satu Andersson som ny VD. Hon har en lång karri...

    • 2021-04-12 11:30

      Vårbudgeten: Visit Swedens Svemestersatsning får ytterligare tio miljoner

      I vårbudgeten som presenteras på torsdag kommer Visit Sweden att tilldelas ytterligare tio miljoner kronor som i ...

    • 2021-04-09 14:34

      Varberg – Så ska #naturkarma skapa omtanke om naturen

      Nu lanserar Varbergs kommun #naturkarma – en kampanj som på ett inspirerande och informativt sätt lyfter budskape...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Väldigt många företagare och marknadsförare i besöksnäringen kämpar just nu för sin överlevnad och man gör allt för att hålla näsan ovanför...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet