-
Så påverkade Corona besöksnäringen i Linköping 2020
Ett stort omsättningstapp, färre besökare och färre arbetstillfällen. Linköpings besöksnäring drabbades hårt av pandemin under 2020. Det visar en enkät från Visit Linköping & Co.
Stora omsättningstapp i staden
Att besöksnäringen varit en särskilt utsatt bransch under pandemin har nog inte undgått någon. Men hur ser det ut lokalt, i Linköping?
Visit Linköping & Co har genomfört en enkät bland besöksnäringsaktörer i Linköping, som fått ge sin syn på hur coronapandemin påverkat deras verksamhet under 2020.
Drygt 80 procent av respondenterna anger att antalet gäster/kunder har minskat under 2020. Även när det gäller omsättning har verksamheterna påverkats mycket. Nära 83 procent av svaranden i undersökningen anger att omsättningen har minskat under 2020 och endast 12 procent har angett att omsättningen ökat.
“Det är stora omsättningstapp vi ser. Hälften av deltagarna i undersökningen anger att de mer än halverat sin omsättning under 2020. Efter en tuff vår såg vi en viss återhämtning under sommaren och början av hösten. Men när andra vågen slog till i november blev det riktigt tungt, särskilt för restaurangerna.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.
Har haft stor effekt på arbetstillfällen
Pandemin har också haft stor effekt på arbetstillfällena inom branschen. 52 procent av verksamheterna har minskat antalet året runt-anställda och av de som har minskat har hälften mer än halverat antalet anställda.
Även på timanställningar är coronaeffekterna tydliga. 61 procent av företagen har minskat antalet timanställda.
“Stödet för korttidsarbete har till viss del bidragit till att företag har kunnat behålla medarbetare. Men det är ändå alarmerande många som har behövt säga upp fast personal. Besöksnäringen är också en bransch med många timanställda och den typen av anställningar har påverkats extra hårt under pandemin. Vi vet att besöksnäringen är en inkörsport till arbete för unga och att den dessutom är en viktig motor för integration.” Fortsätter Jörgen.
Många har utvecklat nya produkter
Men allt är inte nattsvart. 12 procent av verksamheterna anger att de ökat sin omsättning och cirka 10 procent har ökat antalet anställda. 38 procent av företagen anger att de utvecklat en ny produkt under pandemin. Exempel på nya produkter som anges är utkörning/takeaway, kurser, digitala events.
“Sommaren var ok med många svenska besökare. För vissa säsongsföretag var 2020 därför ett bra år. Det är också bra att många tagit chansen att utveckla nya produkter och det finns nu också möjlighet att söka stöd för produktutveckling inom ramen för Kickstart Linköping. Vi tror fortfarande på en minst lika bra sommar som förra året.” Berättar Jörgen.
Många av svaranden tror också att det dröjer till att det blir ”business as usual” igen. 56,5 procent anger att de tror att ett normalläge dröjer till 2022 eller 2023 medan 15 procent inte tror att det någonsin kommer att bli som vanligt igen.
“Det som är oroväckande är att 60 procent av verksamheterna bedömer att läget måste förbättras nu eller senast i sommar för att deras verksamhet ska må bra. Endast en mindre andel har en längre uthållighet.” Avslutar Jörgen Nilsson.
Det ekologiska hållbarhetsarbetet
Utifrån tidigare års mätningar kan vi se att man inte prioriterar det ekologiska hållbarhetsarbetet lika högt som tidigare. Årets mätning visade på att respondenterna graderar vikten av det ekologiska hållbarhetsarbetet till 6,04 på en 10-gradig skala i jämförelse med 7,4 för ett år sedan.49 procent av de svarande har ansökt om statligt stöd under pandemin – exempelvis stöd för korttidsarbete eller omsättningsstöd. Ungefär 30 procent har nyttjat kommunala stöd, såsom gymnasieluncher, uppskov för tillsynsavgifter med mera.
Enkäten, som genomförts under perioden februari 2021, bygger på ett 100-tal svar från besöksnäringsföretag aktiva i Linköping kommun, inom sektorer som hotell/boendeanläggningar, café/restaurang, aktivitetsföretag, mötesanläggningar, handel m fl.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Fredrik Schlyter
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-