-
Så påverkade Corona besöksnäringen i Linköping 2020
Ett stort omsättningstapp, färre besökare och färre arbetstillfällen. Linköpings besöksnäring drabbades hårt av pandemin under 2020. Det visar en enkät från Visit Linköping & Co.
Stora omsättningstapp i staden
Att besöksnäringen varit en särskilt utsatt bransch under pandemin har nog inte undgått någon. Men hur ser det ut lokalt, i Linköping?
Visit Linköping & Co har genomfört en enkät bland besöksnäringsaktörer i Linköping, som fått ge sin syn på hur coronapandemin påverkat deras verksamhet under 2020.
Drygt 80 procent av respondenterna anger att antalet gäster/kunder har minskat under 2020. Även när det gäller omsättning har verksamheterna påverkats mycket. Nära 83 procent av svaranden i undersökningen anger att omsättningen har minskat under 2020 och endast 12 procent har angett att omsättningen ökat.
“Det är stora omsättningstapp vi ser. Hälften av deltagarna i undersökningen anger att de mer än halverat sin omsättning under 2020. Efter en tuff vår såg vi en viss återhämtning under sommaren och början av hösten. Men när andra vågen slog till i november blev det riktigt tungt, särskilt för restaurangerna.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.
Har haft stor effekt på arbetstillfällen
Pandemin har också haft stor effekt på arbetstillfällena inom branschen. 52 procent av verksamheterna har minskat antalet året runt-anställda och av de som har minskat har hälften mer än halverat antalet anställda.
Även på timanställningar är coronaeffekterna tydliga. 61 procent av företagen har minskat antalet timanställda.
“Stödet för korttidsarbete har till viss del bidragit till att företag har kunnat behålla medarbetare. Men det är ändå alarmerande många som har behövt säga upp fast personal. Besöksnäringen är också en bransch med många timanställda och den typen av anställningar har påverkats extra hårt under pandemin. Vi vet att besöksnäringen är en inkörsport till arbete för unga och att den dessutom är en viktig motor för integration.” Fortsätter Jörgen.
Många har utvecklat nya produkter
Men allt är inte nattsvart. 12 procent av verksamheterna anger att de ökat sin omsättning och cirka 10 procent har ökat antalet anställda. 38 procent av företagen anger att de utvecklat en ny produkt under pandemin. Exempel på nya produkter som anges är utkörning/takeaway, kurser, digitala events.
“Sommaren var ok med många svenska besökare. För vissa säsongsföretag var 2020 därför ett bra år. Det är också bra att många tagit chansen att utveckla nya produkter och det finns nu också möjlighet att söka stöd för produktutveckling inom ramen för Kickstart Linköping. Vi tror fortfarande på en minst lika bra sommar som förra året.” Berättar Jörgen.
Många av svaranden tror också att det dröjer till att det blir ”business as usual” igen. 56,5 procent anger att de tror att ett normalläge dröjer till 2022 eller 2023 medan 15 procent inte tror att det någonsin kommer att bli som vanligt igen.
“Det som är oroväckande är att 60 procent av verksamheterna bedömer att läget måste förbättras nu eller senast i sommar för att deras verksamhet ska må bra. Endast en mindre andel har en längre uthållighet.” Avslutar Jörgen Nilsson.
Det ekologiska hållbarhetsarbetet
Utifrån tidigare års mätningar kan vi se att man inte prioriterar det ekologiska hållbarhetsarbetet lika högt som tidigare. Årets mätning visade på att respondenterna graderar vikten av det ekologiska hållbarhetsarbetet till 6,04 på en 10-gradig skala i jämförelse med 7,4 för ett år sedan.49 procent av de svarande har ansökt om statligt stöd under pandemin – exempelvis stöd för korttidsarbete eller omsättningsstöd. Ungefär 30 procent har nyttjat kommunala stöd, såsom gymnasieluncher, uppskov för tillsynsavgifter med mera.
Enkäten, som genomförts under perioden februari 2021, bygger på ett 100-tal svar från besöksnäringsföretag aktiva i Linköping kommun, inom sektorer som hotell/boendeanläggningar, café/restaurang, aktivitetsföretag, mötesanläggningar, handel m fl.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Fredrik Schlyter
-
Näringsministern inrättar besöksnäringsråd med arbetsgivare och fack
Rådet syftar till att samla berörda aktörer för tematiska samtal
-
O’Learys förvärvar Harrys – Målet är att bli ledande inom eatertainment i Europa
O’Learys, med fler än 110 enheter globalt, tar i och med förvärvet av Harrys, med över 20 franchise-restauranger i Sverige.
-
Kulturen ska bli en tydligare besöksanledning i Linköping
Tillväxtverket har beviljat Linköping stöd för projektet Kulturkartan. Det ska stärka kulturturismen som en besöksanledning till staden.
-
BRA vinnare i grön upphandling & nya linjer till Sälen i sommar
BRA fick nästan max poäng i en upphandling som nyligen avslutades av Kammarkollegiet. De lanserar även två linjer till Sälen i sommar.
-
Äventyrsberget Isaberg öppnar upp sommarsäsongen med flera nyheter
Isaberg har jobbat länge för att bli en åretruntanläggning. En god vintersäsong har passerat och nu väntar sommarens nyheter.
-
Göteborg utvecklar hybrida möten och evenemang
Göteborg & Co har beviljats stöd av Tillväxverket för ett projekt. Syftet är att utveckla staden som arena för hybridupplevelser.
-
Vårbudgeten: Visit Swedens Svemestersatsning får ytterligare tio miljoner
Det är Centerpartiet som har tagit initiativ till insatsen för att stötta besöksnäringen
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 6-9 april 2021
Med fokus på positiva rapporter och fler förlängda stöd med reaktioner och BRA som lyfter igen
-
Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 2020
Pandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen, särskilt mot turist- och beställningstrafiken. En ny rapport visar dystra siffror.
-
Varberg – Så ska #naturkarma skapa omtanke om naturen
Nu lanserar Varbergs kommun #naturkarma – en kampanj som på ett inspirerande sätt lyfter budskapen i Allemansrätten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stort intresse för svensk naturturism i internationell press trots pandemin
Visit Sweden avslutade under 2020 en femårig insats på uppdrag av Näringsdepartementet och tillsammans me...
-
Satu Andersson blir ny VD för Holiday Club Åre
Holiday Club Åre tar nästa utvecklingssteg genom rekryteringen av Satu Andersson som ny VD. Hon har en lång karri...
-
Vårbudgeten: Visit Swedens Svemestersatsning får ytterligare tio miljoner
I vårbudgeten som presenteras på torsdag kommer Visit Sweden att tilldelas ytterligare tio miljoner kronor som i ...
-
Varberg – Så ska #naturkarma skapa omtanke om naturen
Nu lanserar Varbergs kommun #naturkarma – en kampanj som på ett inspirerande och informativt sätt lyfter budskape...
-
-
Gästbloggare
-
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.