-
Så riggar Scandinavian XPO för coronasäkrade möten och event
I våras vände coronaviruset upp och ner på hela världen, i synnerhet event- och mötesbranschen. Trots skakiga tider kommer Scandinavian XPO, Nordens närmaste mötesplats, att slå upp sina portar vid årsskiftet som planerat.
Säkerhet, omtanke och hälsa är värdeord som då är i fokus för såväl Scandinavian XPO som dess samarbetspartners.
”För att kunna dra igång på ett säkert sätt – för såväl kunder, besökare, samarbetspartners och medarbetare – har vi tagit fram planen Safe Event.” Säger Staffan Littmarck, VD på Scandinavian XPO. ”Vi har framför allt tittat på hur vi kan utnyttja vår storlek och våra flexibla ytor för att kunna erbjuda coronasäkrade möten och event. Vi har till exempel möjlighet att avgränsa rum i anläggningen för att kunna hålla isär olika grupper och erbjuda olika entréer för in- och utpassering.”
Säker pandemisittning för 500 personer
Safe Event innehåller också en mängd åtgärder kopplat till städning och servering av mat. Samt möjlighet för kunden att lägga till ett antal tjänster för extra trygghet och säkerhet.
”Vi kommer att utbilda all vår personal och våra samarbetspartners. Förstärkt våra redan högt ställda krav på hygien och hälsa. Samt vidtagit alla de åtgärder som krävs för att kunna erbjuda våra kunder ett “safe event”.” Säger Staffan Littmarck.
För slutna evanemang finns det idag inga restriktioner vad gäller antalet deltagare. Men Anna Bauer, Business Director på Scandinavian XPO, menar att för att få kunder och deltagare att våga boka och delta krävs det att man som anläggning kan möta deras oro. Med säkra lösningar och en flexibel attityd.
Hon har tillsammans med kollegorna på Scandinavian XPO räknat på hur många kvm per person det krävs för att kunna hålla avstånd enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vilket innebär att det behövs en lokal på ca 4000 kvm för att rymma 500 personer. Det kan anläggningen faktiskt erbjuda.
Nya tider kräver nya lösningar
Så hur kommer då 2021 att bli? Både Anna Bauer och Staffan Littmarck är eniga om att de digitala mötena är här för att stanna. Därför kommer det på Scandinavian XPO att finnas en en studio med den senaste tekniken som möjliggör digitala möten alternativt hybridmöten, med möjlighet att ha upp till 100 sittande gäster på plats i studion.
”Jag tror att evenemangen framöver kommer att sträcka sig över längre tid för att låta deltagarna vara med vid olika tillfällen och att det är i den änden vi får börja, i en mindre skala. För att behovet av att träffas fysiskt finns går inte att bortse från. Även om jag tror att det digitala alternativet alltid kommer erbjudas framåt.” Säger Anna Bauer.
Staffan Littmarck tror också att även om mycket håller på att förändras kring våra beteenden till följd av pandemin, så är vi människor i grunden sociala och kommer vilja mötas tillsammans på konferenser och event som kan genomföras på ett säkert och hållbart sätt. Han tycker det är fantastiskt att se hur alla ställer upp för varandra inom branscherna.
- Text: Scandinavian XPO
- Foto: Visual ID
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-