-
Så arbetar vi fram strategier för handeln och besöksnäringen
Turistchefen i Alingsås, Gunbritt Reteike, och handelsutvecklaren, Joakim Gustafsson, tycker det är viktigt att man tar in tankar från branschföreträdare när man lägger strategierna för handels- och besöksnäringen.
Gunbritt ReteikeUppdraget att upprätta strategier för handel och besöksnäring gavs från kommunstyrelsen till turistchefen och handelsutvecklaren. Men de tycker inte att ”bara” de skall ta fram strategierna utan tycker det är viktigt att branschen får säga sitt.
Joakim Gustafsson”- Som en led i detta har vi ju redan skapat olika nätverk och mötesplatser. Men vi sa också att vi ville ha en riktig brainstormingdag där vi kunde samla så många som möjligt för intressanta, framåtskridande, diskussioner”, berättar Joakim Gustafsson.
Resultatet blir nu en stor workshop den 15 november där ett större antal personer bjudits in. Workshopen kommer att faciliteras av Per Löfgren och Magnus Kroon från Milega.
”- Vårt uppdrag blir att hålla ihop och vara med och leda samtalen till att bli något att gemensamt bygga vidare på. Alingsås har en unik möjlighet med sitt läge, sammanhållning och status som egen kommun i den starkt växande Göteborgsregionen”. Förutsättningarna är goda, menar Magnus Kroon som har en bakgrund inom svensk handel och tidigare jobbat med flera Alingsåsbaserade projekt.
Bland frågeställningarna som kommer avhandlas märks” Hur får vi hela kommunen att bli en del av platsvarumärket Kaféstaden?”, ”Hur får vi kommun och näringsliv att kroka arm för stadens bästa utveckling?” och ”Hur lyfter vi handeln, stadskärnan och besöksmålen till ännu högre höjder?”.
Grundtemat för workshopen är att man vill se Alingsås vara en attraktiv kommun för människor, så att de vill konsumera varor, tjänster och upplevelser oavsett om de bor här eller är på tillfälligt besök.
På bilden ovan: Gunnbritt Reiteike, Magnus Kroon och Joakim Gustafsson i workshop under planeringsstadiet.
Källa: Alingsås Business Center
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Alingsås Business Center
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
-
Gästbloggare
-