-
Så står sig Sveriges turism i konkurrensen
European Travel Commission har presenterat sin senaste rapport “European Tourism 2015 – Trends & Prospects som presenterar hur det gick för turismindustrin under det första kvartalet 2015.
De flesta av de europeiska destinationerna växte framförallt för att den ekonomiska situationen förbättrats i Europa. som en följd av att Euron blev svagare och låga oljepriser så ökade antal turister från USA. Däremot minskade de ryska turisterna med 30%.
De destinationer som ökade mest var:
- Island +31,4%
- Kroatien +24,6%
- Montenegro +23,2%
- Rumänien +13,1%
- Ungern 12,1%
- Slovenien +11,7%
- Österrike +11,4%
- Serbien +11%
De som har tappat turister var:
- Slovakien -3,6%
- Estland -11,4%
- Finland
Hur står sig Sverige i konkurrensen?
Sverige finner man på plats nionde plats om man tittar på siffrorna över utländska gästnätter i Europa. Före ligger Kroatien, Montenegro, Serbien, Portugal, Slovenien, Norge och Danmark.
Så här ser statistiken ut för utländska gästnätter under det första kvartalet 2015:
- Totalt hela Sverige+ 7,8%
- holländarna +10%
- fransoserna +8%
- italienarna +1%
- britterna +7%
- ryssarna -30%
- amerikanarna-4%
- japanerna -18%
- kineserna +12%
- indierna -5%
- kanadenserna -62,4%
Under 2014 ökade Sverige sina utländska gästnätter med 8%.
Hur står sig Europa i konkurrensen om turisterna?
Europa har haft en stadig uppgång av inkommande turister de senaste åren. Dock har konkurrensen hårdnat. Detta har inneburit att regioner samarbetar med för att bland annat marknadsföra sig.
Enligt WTO, World Tourism Organization, så kommer turismen att växa mellan 3% och 4% under 2015. Den europeiska turismen väntas växa mellan 3% och 4%.Vad händer då framöver?
Trenderna lutar åt att:
- det kommer fler amerikanare och semestrar i Europa p.g.a. låg euro, ett brett kulturutbud och det bra säkerhetsläget
- att ryssarna fortsätter att turista i Europa men att det kan minska i antal
- att ryssarna helst reser till Montenegro och Rumänien
- att kineserna fortsätter att turista i Europa
- att 8 av 10 europeiska stadsbor fortsätter att åka på semester men att en av 5 kommer att resa med mindre reskassa och förkorta semestern
- Text: Maria Lindqvist
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-