-
Så var årets mötesmässa i Göteborg
Den gångna veckan arrangerades Möten & Events på Svenska Mässan i Göteborg. Detta är egentligen inte en ny mötesmässa utan en ”Göteborgsklassiker” på ny plats, ny tidpunkt och delvis ny skrud. Det är Konfexmässan som hållits vintertid i Eriksbergshallen som nu blivit en höstmässa med mer centralt läge men det är fortfarande Easyfairs som är arrangör. Nästa år, då mässan går av stapeln i september, kommer även mässan Personal och Chef att hållas samtidigt. Detta är ett koncept som har varit mycket framgångsrikt i Stockholm där de båda mässorna har arrangerats parallellt. I många företag är det just personalansvariga och personer i chefsposition som bokar möten vilket gör det effektivt för dem. För utställarna är det bra att få visa upp sig för, och möta dem, som initierar och fattar besluten om möten, men kanske inte alltid har direktkontakten med anläggningen.
Hur var då årets mässa?
Turismnytt pratade med både utställare och besökare och de flesta var positiva, men som alltid när man gör om så mycket och bland annat ändrar lokal så finns det en del att justera till nästa mässa. Flera namnkunniga talare såsom Fredrik Reinfeldt, Tobias Karlsson och Stefan Sauk kompletterades av mer nischade inspiratörer och branschprofiler som Antoni Lacinai, Jonas Hammarberg och vår egen bloggare Simon Strandvik som kunde ge handfasta tips och goda råd om allt från säkerhet och hållbarhet till marknadsföring och digitalisering.
I montrarna bjöds det på alltifrån after-ski i Åres monter och möjlighet att prova på skyttedelen i skidskytte i Östersunds monter (man arrangerar skidkytte-VM 2019) till vegetarisk plockmat hos Lindholmen konferens och gott kaffe hos Auktionsverket Kulturarena. Allt för att få företagen att boka sitt möte eller event just där.Utställarna
Hur nöjd man är som utställare beror som alltid på flera faktorer, exempelvis var man har sin monter, vad man har att erbjuda, vad man har för upplägg i sin monter och inte minst hur man agerar och engagerar besökarna. En notering som undertecknad (som själv var utställare) och även andra gjorde var att besökarflödena var annorlunda än man hade väntat sig vilket var bra för vissa men inte andra. Något många upplevde var att besökarantalet, närmare tvåtusen enligt arrangörerna, inte var så stort även om de var väl utspridda över de två dagarna. Däremot var kvaliteten mycket bra, det vill säga det var många seriösa konferensbokare som var genuint intresserade och hade konkreta arrangemang som man ville diskutera och kanske till och med boka. En utställare från Stockholm som Turismnytt pratade med hade redan på förmiddagen andra dagen fått ihop mer än en handfull riktigt bra förfrågningar att göra offert av, bara som ett exempel.
De flesta utställarna tyckte dock att det var alldeles för mycket seminarier. Besökarna hade helt enkelt för lite tid över att besöka utställarna på grund av detta. Stundtals överröstade talarna på två av de tre scenerna varandra så att ingen hörde något. Färre scener och längre pauser mellan föredragen så att besökarna kan fokusera mer på utställarnas utbud var ett önskemål från mer än en utställare.Besökarna
De besökare vi talade med, och de var många, verkade nöjda med utbudet, intresserade av seminarierna och verkade uppskatta aktiviteterna, underhållningen och smakproven hos utställarna, men såg också nyttan med en mässa. Alla sociala medier till trots är ändå det mänskliga mötet mellan bokare och anläggning, kund och leverantör, och inte minst det mänskliga mötet som sådant, både positivt, inspirerande och många gånger effektivt på sitt sätt. Det visar att mässmediet definitivt fyller en funktion och har en framtid.
Nästa Möten & Events-mässa arrangeras i Stockholm på Kistamässan 21-22 februari och i Göteborg är det 18-19 september som gäller nästa år.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Rickard Johansson
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-