-
Så var årets mötesmässa i Göteborg
Den gångna veckan arrangerades Möten & Events på Svenska Mässan i Göteborg. Detta är egentligen inte en ny mötesmässa utan en ”Göteborgsklassiker” på ny plats, ny tidpunkt och delvis ny skrud. Det är Konfexmässan som hållits vintertid i Eriksbergshallen som nu blivit en höstmässa med mer centralt läge men det är fortfarande Easyfairs som är arrangör. Nästa år, då mässan går av stapeln i september, kommer även mässan Personal och Chef att hållas samtidigt. Detta är ett koncept som har varit mycket framgångsrikt i Stockholm där de båda mässorna har arrangerats parallellt. I många företag är det just personalansvariga och personer i chefsposition som bokar möten vilket gör det effektivt för dem. För utställarna är det bra att få visa upp sig för, och möta dem, som initierar och fattar besluten om möten, men kanske inte alltid har direktkontakten med anläggningen.
Hur var då årets mässa?
Turismnytt pratade med både utställare och besökare och de flesta var positiva, men som alltid när man gör om så mycket och bland annat ändrar lokal så finns det en del att justera till nästa mässa. Flera namnkunniga talare såsom Fredrik Reinfeldt, Tobias Karlsson och Stefan Sauk kompletterades av mer nischade inspiratörer och branschprofiler som Antoni Lacinai, Jonas Hammarberg och vår egen bloggare Simon Strandvik som kunde ge handfasta tips och goda råd om allt från säkerhet och hållbarhet till marknadsföring och digitalisering.
I montrarna bjöds det på alltifrån after-ski i Åres monter och möjlighet att prova på skyttedelen i skidskytte i Östersunds monter (man arrangerar skidkytte-VM 2019) till vegetarisk plockmat hos Lindholmen konferens och gott kaffe hos Auktionsverket Kulturarena. Allt för att få företagen att boka sitt möte eller event just där.Utställarna
Hur nöjd man är som utställare beror som alltid på flera faktorer, exempelvis var man har sin monter, vad man har att erbjuda, vad man har för upplägg i sin monter och inte minst hur man agerar och engagerar besökarna. En notering som undertecknad (som själv var utställare) och även andra gjorde var att besökarflödena var annorlunda än man hade väntat sig vilket var bra för vissa men inte andra. Något många upplevde var att besökarantalet, närmare tvåtusen enligt arrangörerna, inte var så stort även om de var väl utspridda över de två dagarna. Däremot var kvaliteten mycket bra, det vill säga det var många seriösa konferensbokare som var genuint intresserade och hade konkreta arrangemang som man ville diskutera och kanske till och med boka. En utställare från Stockholm som Turismnytt pratade med hade redan på förmiddagen andra dagen fått ihop mer än en handfull riktigt bra förfrågningar att göra offert av, bara som ett exempel.
De flesta utställarna tyckte dock att det var alldeles för mycket seminarier. Besökarna hade helt enkelt för lite tid över att besöka utställarna på grund av detta. Stundtals överröstade talarna på två av de tre scenerna varandra så att ingen hörde något. Färre scener och längre pauser mellan föredragen så att besökarna kan fokusera mer på utställarnas utbud var ett önskemål från mer än en utställare.Besökarna
De besökare vi talade med, och de var många, verkade nöjda med utbudet, intresserade av seminarierna och verkade uppskatta aktiviteterna, underhållningen och smakproven hos utställarna, men såg också nyttan med en mässa. Alla sociala medier till trots är ändå det mänskliga mötet mellan bokare och anläggning, kund och leverantör, och inte minst det mänskliga mötet som sådant, både positivt, inspirerande och många gånger effektivt på sitt sätt. Det visar att mässmediet definitivt fyller en funktion och har en framtid.
Nästa Möten & Events-mässa arrangeras i Stockholm på Kistamässan 21-22 februari och i Göteborg är det 18-19 september som gäller nästa år.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Rickard Johansson
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-