-
Så vill vi ha det när vi shoppar
Dagens konsumenter blir allt kräsnare när de är ute och handlar. Hur får man de att göra inköp?
Det bästa är att få kunden att börja rekommendera sin vänkrets om produkterna och butiken. Det är en gratis marknadsföringsform som bara kostar personalens tid och förmåga att ge bra service.
Kunderna börjar bli trötta på att hålla reda på alla lojalitetsprogram vilket gör att programmen är på väg ut. De är också trötta på att stå i kassaköer vilket bäddar för snabbare betalningslösningar.
Butiksupplevelsen kommer att bli allt viktigare. Den butik som inte håller en snygg, innovativ och presentabel miljö förlorar kunder.
Kvinnor och mäns shoppingbeteenden är mycket olika. Kvinnor handlar mer på impuls och där kan personalen få de att köpa mer. De är också bra ambassadörer då de helst inte handlar själva utan tar med sina vänner till butiken.
Män vet vad de är ute efter och när de hittar de så tar de snabba beslut. Ofta gör de research via webben innan de köper till exempel kläder. Här finns möjligheter att bearbeta de innan de kommer till butiken. Män förlitar sig mer på personalens åsikter om vad de passar i än kvinnor gör.
Källa: Handelstrender
- Text: Maria Lindqvist
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen
Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt. Vill du ha fler bokningar ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Järnvägar – seminarium om 40 snabba åtgärder för svensk järnväg
Från 1990 till 2022 har trafiken på den svenska järnvägen ökat med 65 procent. Samtidigt har underhållsskulden ök...
-
-
Gästbloggare
-