-
Satsa på Sverige – Början på något bra för svensk besöksnäring!
Svensk besöksnäring omsätter 317 miljarder och är därmed den största branschen eller näringen i den svenska ekonomin. Den sysselsätter 175.000 personer och är inkörsporten till arbete för många grupper som annars har svårare att ta sig in på arbetsmarknaden. De utländska besökarna till Sverige omsätter 134 miljarder vilket är 42% av den totala omsättningen och här var omsättningsökningen 11,4% mellan 2016 och 2017. Det är betydligt mer än ökningen av Sveriges totala export som var 7%. Mycket av denna ökning är säkert en effekt av ett bra jobb från Visit Sweden och satsningar som görs regionalt och lokalt.
Då kommer vi till frågan vad man kan göra för att få de resterande 58% av omsättningen att också öka? Nu borde vara det perfekta tillfället att få fler svenskar att resa mer i Sverige. Klimat- och miljöargumenten för att flyga mindre, göra färre och kortare semesterresor och göra fler möten digitalt är starkare än någonsin. Till och med barn börjar ifrågasätta att familjen skall resa till Thailand på semester (”ni är dåliga förebilder” fick vi höra några barn som hade sagt till sina föräldrar i sammanhanget). Hemester och svemester är ord och begrepp som blir allt vanligare. Men vem ska göra det?
Samverkan mellan alla berörda för att skapa opinion
Att tro att staten eller det offentliga Sverige skall göra det med skattepengar i ryggen är kanske optimistiskt och förmätet och heller kanske inte alls rätt väg att gå. Snarare bör man försöka starta en rörelse, ett initiativ och få igång en samverkan mellan ALLA inblandade och berörda för att skapa opinion för och uppmärksamhet på att fler borde resa mer i Sverige. Visa på allt fantastiskt som finns att uppleva och göra här, undanröja hinder och sänka trösklar. Skapa reseanledningar och väcka nyfikenhet.
Några som kände sig manade att ta tag i detta var arrangörerna bakom Sverigedagarna på Djurgården. De planerar nu ett seminarium i ämnet i slutet av maj 2019 på Cirkus i anslutning till Sverigedagarna som är ett publikt evenemang, en mässa i tre dagar för allmänheten som i år kommer att ha starkt fokus på allt som finns att uppleva i Sverige. Seminariet är tänkt som forum för att diskutera hur man kan samla näringen och alla offentliga aktörer som har koppling till näringen kring ett gemensamt initiativ för denna sak.
Viktigt att få med både offentliga aktörer och näringen
I torsdags presenterade Bisse Alm, mässgeneral och eldsjäl bakom Satsa på Sverige, tankarna bakom det hela. Då detta är i sin linda har man ännu inte alla berörda aktörer ”med på tåget”. Genom idogt arbete och intensiva kontakter med representanter för branschorganisationer, Tillväxtverket, Svensk Turism, regionala och kommunala turistorganisationer och stora aktörer inom näringen hoppas man kunna få stor uppslutning kring frågan. Givetvis vill man också få med sig den näringsminister (som sannolikt/troligtvis blir ansvarig för turismen) som förhoppningsvis snart finns på plats.
Notera datumet – 23-24 maj
Datumet är klart, 23-24 maj och lokalen blir Cirkus, som på ett föredömligt och trevligt sätt presenterades av nya VDn Ingmari Pagenkemper. Nu gäller det att så många som möjligt hjälps åt att göra detta till något som, parallellt med allt arbete som görs för att attrahera utländska besökare till Sverige, boostar svenskarnas semestrande i Sverige. Inte minst i gruppen invandrade svenskar, både nyanlända, redan rotade och sedan länge etablerade här, borde det finnas många som med lite mer information och inspiration skulle kunna och vilja resa mycket mer i Sverige.
Turismnytt kommer att, på olika sätt, medverka i att detta kommer till stånd och hålla er informerade om och delaktiga i hur arbetet fortskrider. Har ni idéer eller är intresserade av att medverka eller bidra, finansiera eller stödja initiativet är ni välkomna att kontakta oss på Turismnytt eller Bisse Alm direkt.
- Text: Jakob Norrby
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-