-
Satsa på Sverige – Början på något bra för svensk besöksnäring!
Svensk besöksnäring omsätter 317 miljarder och är därmed den största branschen eller näringen i den svenska ekonomin. Den sysselsätter 175.000 personer och är inkörsporten till arbete för många grupper som annars har svårare att ta sig in på arbetsmarknaden. De utländska besökarna till Sverige omsätter 134 miljarder vilket är 42% av den totala omsättningen och här var omsättningsökningen 11,4% mellan 2016 och 2017. Det är betydligt mer än ökningen av Sveriges totala export som var 7%. Mycket av denna ökning är säkert en effekt av ett bra jobb från Visit Sweden och satsningar som görs regionalt och lokalt.
Då kommer vi till frågan vad man kan göra för att få de resterande 58% av omsättningen att också öka? Nu borde vara det perfekta tillfället att få fler svenskar att resa mer i Sverige. Klimat- och miljöargumenten för att flyga mindre, göra färre och kortare semesterresor och göra fler möten digitalt är starkare än någonsin. Till och med barn börjar ifrågasätta att familjen skall resa till Thailand på semester (”ni är dåliga förebilder” fick vi höra några barn som hade sagt till sina föräldrar i sammanhanget). Hemester och svemester är ord och begrepp som blir allt vanligare. Men vem ska göra det?
Samverkan mellan alla berörda för att skapa opinion
Att tro att staten eller det offentliga Sverige skall göra det med skattepengar i ryggen är kanske optimistiskt och förmätet och heller kanske inte alls rätt väg att gå. Snarare bör man försöka starta en rörelse, ett initiativ och få igång en samverkan mellan ALLA inblandade och berörda för att skapa opinion för och uppmärksamhet på att fler borde resa mer i Sverige. Visa på allt fantastiskt som finns att uppleva och göra här, undanröja hinder och sänka trösklar. Skapa reseanledningar och väcka nyfikenhet.
Några som kände sig manade att ta tag i detta var arrangörerna bakom Sverigedagarna på Djurgården. De planerar nu ett seminarium i ämnet i slutet av maj 2019 på Cirkus i anslutning till Sverigedagarna som är ett publikt evenemang, en mässa i tre dagar för allmänheten som i år kommer att ha starkt fokus på allt som finns att uppleva i Sverige. Seminariet är tänkt som forum för att diskutera hur man kan samla näringen och alla offentliga aktörer som har koppling till näringen kring ett gemensamt initiativ för denna sak.
Viktigt att få med både offentliga aktörer och näringen
I torsdags presenterade Bisse Alm, mässgeneral och eldsjäl bakom Satsa på Sverige, tankarna bakom det hela. Då detta är i sin linda har man ännu inte alla berörda aktörer ”med på tåget”. Genom idogt arbete och intensiva kontakter med representanter för branschorganisationer, Tillväxtverket, Svensk Turism, regionala och kommunala turistorganisationer och stora aktörer inom näringen hoppas man kunna få stor uppslutning kring frågan. Givetvis vill man också få med sig den näringsminister (som sannolikt/troligtvis blir ansvarig för turismen) som förhoppningsvis snart finns på plats.
Notera datumet – 23-24 maj
Datumet är klart, 23-24 maj och lokalen blir Cirkus, som på ett föredömligt och trevligt sätt presenterades av nya VDn Ingmari Pagenkemper. Nu gäller det att så många som möjligt hjälps åt att göra detta till något som, parallellt med allt arbete som görs för att attrahera utländska besökare till Sverige, boostar svenskarnas semestrande i Sverige. Inte minst i gruppen invandrade svenskar, både nyanlända, redan rotade och sedan länge etablerade här, borde det finnas många som med lite mer information och inspiration skulle kunna och vilja resa mycket mer i Sverige.
Turismnytt kommer att, på olika sätt, medverka i att detta kommer till stånd och hålla er informerade om och delaktiga i hur arbetet fortskrider. Har ni idéer eller är intresserade av att medverka eller bidra, finansiera eller stödja initiativet är ni välkomna att kontakta oss på Turismnytt eller Bisse Alm direkt.
- Text: Jakob Norrby
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-