-
Satsa på Sverige – Början på något bra för svensk besöksnäring!
Svensk besöksnäring omsätter 317 miljarder och är därmed den största branschen eller näringen i den svenska ekonomin. Den sysselsätter 175.000 personer och är inkörsporten till arbete för många grupper som annars har svårare att ta sig in på arbetsmarknaden. De utländska besökarna till Sverige omsätter 134 miljarder vilket är 42% av den totala omsättningen och här var omsättningsökningen 11,4% mellan 2016 och 2017. Det är betydligt mer än ökningen av Sveriges totala export som var 7%. Mycket av denna ökning är säkert en effekt av ett bra jobb från Visit Sweden och satsningar som görs regionalt och lokalt.
Då kommer vi till frågan vad man kan göra för att få de resterande 58% av omsättningen att också öka? Nu borde vara det perfekta tillfället att få fler svenskar att resa mer i Sverige. Klimat- och miljöargumenten för att flyga mindre, göra färre och kortare semesterresor och göra fler möten digitalt är starkare än någonsin. Till och med barn börjar ifrågasätta att familjen skall resa till Thailand på semester (”ni är dåliga förebilder” fick vi höra några barn som hade sagt till sina föräldrar i sammanhanget). Hemester och svemester är ord och begrepp som blir allt vanligare. Men vem ska göra det?
Samverkan mellan alla berörda för att skapa opinion
Att tro att staten eller det offentliga Sverige skall göra det med skattepengar i ryggen är kanske optimistiskt och förmätet och heller kanske inte alls rätt väg att gå. Snarare bör man försöka starta en rörelse, ett initiativ och få igång en samverkan mellan ALLA inblandade och berörda för att skapa opinion för och uppmärksamhet på att fler borde resa mer i Sverige. Visa på allt fantastiskt som finns att uppleva och göra här, undanröja hinder och sänka trösklar. Skapa reseanledningar och väcka nyfikenhet.
Några som kände sig manade att ta tag i detta var arrangörerna bakom Sverigedagarna på Djurgården. De planerar nu ett seminarium i ämnet i slutet av maj 2019 på Cirkus i anslutning till Sverigedagarna som är ett publikt evenemang, en mässa i tre dagar för allmänheten som i år kommer att ha starkt fokus på allt som finns att uppleva i Sverige. Seminariet är tänkt som forum för att diskutera hur man kan samla näringen och alla offentliga aktörer som har koppling till näringen kring ett gemensamt initiativ för denna sak.
Viktigt att få med både offentliga aktörer och näringen
I torsdags presenterade Bisse Alm, mässgeneral och eldsjäl bakom Satsa på Sverige, tankarna bakom det hela. Då detta är i sin linda har man ännu inte alla berörda aktörer ”med på tåget”. Genom idogt arbete och intensiva kontakter med representanter för branschorganisationer, Tillväxtverket, Svensk Turism, regionala och kommunala turistorganisationer och stora aktörer inom näringen hoppas man kunna få stor uppslutning kring frågan. Givetvis vill man också få med sig den näringsminister (som sannolikt/troligtvis blir ansvarig för turismen) som förhoppningsvis snart finns på plats.
Notera datumet – 23-24 maj
Datumet är klart, 23-24 maj och lokalen blir Cirkus, som på ett föredömligt och trevligt sätt presenterades av nya VDn Ingmari Pagenkemper. Nu gäller det att så många som möjligt hjälps åt att göra detta till något som, parallellt med allt arbete som görs för att attrahera utländska besökare till Sverige, boostar svenskarnas semestrande i Sverige. Inte minst i gruppen invandrade svenskar, både nyanlända, redan rotade och sedan länge etablerade här, borde det finnas många som med lite mer information och inspiration skulle kunna och vilja resa mycket mer i Sverige.
Turismnytt kommer att, på olika sätt, medverka i att detta kommer till stånd och hålla er informerade om och delaktiga i hur arbetet fortskrider. Har ni idéer eller är intresserade av att medverka eller bidra, finansiera eller stödja initiativet är ni välkomna att kontakta oss på Turismnytt eller Bisse Alm direkt.
- Text: Jakob Norrby
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-