-
Satsning på digital samordning av båtturer för fler resor i skärgården
Stockholm Archipelago tilldelas 150 000 kronor ur Region Stockholms regionala hållbarhets- och skärgårdsanslag för ett pilotprojekt som ska underlätta resor i skärgården.
Projektet handlar om att mindre kommersiella båttransporter i skärgården ska kunna samlas i ett digitalt verktyg för besökare och företag. Genom detta får företag med båtar fler affärer och skärgården kan arbeta med att få besökare på fler platser. Samt även skapa en låg tröskel för ovana att åka ut i skärgården.
”Jag ser detta som ett strategiskt komplement till nuvarande båttrafik. Det gör det lättare att hitta alternativa vägar ut i skärgården när man ska åka hem, besöka sitt sommarboende eller koppla av på ett trevligt skärgårdshotell i några dagar. Samtidigt hjälper det till att främja det lokala näringslivet och skapa arbetstillfällen.” Säger Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd.
Vill utveckla en digital lösning
I Stockholms skärgård finns 24 000 öar, kobbar och skär. Samtidigt är det många såväl inom Stockholmsregionen som i resten av Sverige som inte besökt vår skärgård. När besökare väl är där ute handlar det oftast om en dagsutflykt. Men skärgården skulle kunna ta emot så många fler.
Projektet är en pilot för att utveckla och sjösätta en digital lösning. Samt undersöka hur drift och ägande av den digitala lösningen ska se ut efter projekttiden. I slutet av pilotprojektet är målsättningen att den digitala lösningen utgör ett flexibelt system för gästen som gör att de kan boka vart de själva vill åka från och när.
”De små båttaxibolagen ser redan fler bokningar från privatpersoner. Vissa vill inte åka färja utan hellre åka med bara familjen eller i mindre sällskap på grund av pandemin.” Säger Marie Östblom, projektledare på Stockholm business region.
Sprida ut besökare till fler öarLösningen av ett flexibelt system som samlar mindre båtföretag skulle kunna bidra till att sprida ut besökare till fler öar i skärgården. Därmed inte enbart koncentrera flödena endast till vissa bryggor/öar som färjor och bolag åker till och från. Det finns ett behov hos företag som har mindre båtar att kunna utöka sin målgrupp till privatkunder i sommar.
”Haninge har under flera år haft en blomstrande besökstrend både nationellt och internationellt. Nu kommer vi att behöva ställa om en del av besöksnäringen för att kunna ta emot besökare som vill semestra på hemmaplan. Naturligtvis under säkra förhållanden. Då är det bra med alternativa transportvägar. Kan vi använda smart teknik för att underlätta för besökare och samtidigt sprida ut besöken till fler öar så är det ett bra komplement till den ordinarie trafiken.” Säger Meeri Wasberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Haninge tillika ledamot i Regionfullmäktige.
- Text: Haninge kommun
- Foto: Johan Gustafsson
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
-
Gästbloggare
-