-
Satsning på naturturism i Jönköping ger resultat
Destination Jönköping fortsätter att arbeta för att skapa rätt förutsättningar för aktörer inom naturturismen. Efter två års satsning på naturturism i kommunen börjar resultaten synas. Lokala naturturismföretagare har börjat knyta kontakter och flera har tillsammans paketerat gemensamma upplevelser. Intresset för naturturismen växer även bland boendeanläggningar, vilket visar på en spännande utveckling inom besöksnäringen.
”Naturturismföretagen spelar en viktig roll i att erbjuda aktiviteter som vandringar, cykelturer, paddling, guidning och matlagning utomhus. Detta är upplevelser som syftar till att skapa minnesvärda stunder för besökare. Även om intresset för utomhusaktiviteter är stort är det inte helt givet att kunna leva på jobbet som naturturismföretagare. Därför har vi på Destination Jönköping organiserat workshops och träffar för att stötta affärsutvecklingen inom området. Vi erbjuder också en gemensam resa till årets naturturismkonferens den 10-13 november, där även hotell, vandrarhem, campingar och andra boendeanläggningar i kommunen är inbjudna.” Säger Erik Johnson, destinationsutvecklare på Destination Jönköping.
Forum för naturturism
Förra året deltog Destination Jönköping tillsammans med flera lokala naturturismföretag från kommunen på konferensen ”Forum för naturturism” på Höga Kusten. Årets konferens hålls på skid- och friluftsanläggningen Orsa Grönklitt.
”Då intresset från våra företag inom besöksnäringen varit stort och fortsatt utveckling behövs har vi bestämt oss för att erbjuda en resa även till årets konferens. Denna satsning har fått uppmärksamhet från Naturturismföretagen och ses som en unik insats för att främja naturturismen i Sverige.” Säger Erik Johnson.
Föreläsningar och nätverksmöjligheter
Konferensen har redan lockat rekordmånga deltagare från hela landet. Program inkluderar föreläsningar och nätverksmöjligheter med ledande aktörer inom naturturism. Temat för året är ”Ledturism och guidade turer på och utanför lederna”. Deltagarna kommer att få ta del av insikter från Vasaloppets Lena Hermansson och andra experter.
”Vi kommer även att delta på en visningsresa, arrangerad av Visit Dalarna, till olika naturturismföretagares anläggningar. Där vi får möjlighet att se hur de framgångsrikt utvecklar sina verksamheter. Resan till och från Orsa Grönklitt sker med tåg, vilket understryker vårt engagemang för hållbarhet.” Säger Erik Johnson.
Medverkande på resan:
Frederik Lind, Trolska Båtturer, Aktivitetsföretag.
Fredrik Ljunggren, Hike & Bike Sweden, Naturturismföretag.
Sofia Petersson, Bauergården, Boendeanläggning.
Ragni Andersson, Agrigera, Naturturismföretag.
Carina Ritzén, Mamma Carinas B&B, Boendeanläggning.
Ellen Nystedt, Nystedt Natur, Naturturismföretag.
Erik Johnson, Destination Jönköping, Värd.
Johan Lind, Destination Jönköping, Värd.Här kan ni läsa mer om Jönköping på Turismnytt.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-