-
SCR ökar marknadsföringen av svensk camping i Tyskland
SCR Svensk Camping ökar marknadsföringen i Tyskland genom att fördjupa samarbetet med den tyska motor- och reseorganisationen ADAC Camping. Med 21 miljoner medlemmar har ADAC Camping en nyckelroll som reseinspiratör på den tyska marknaden.
Målet är att få fler tyska turister att besöka Sverige och att boka boende på svenska campingplatser.
Hoppas på ett lyft för Sverige som campingdestination
Samarbetet mellan ADAC Camping och SCR inleddes 2022 och utökas nu till att omfatta boende på mer än 150 svenska SCR-anslutna campingplatser. ADAC Campings webbplats för campingmarknaden, PiNCAMP, är störst i Tyskland på information, inspiration och bokning av boende på campingplats. Totalt ingår cirka 30 000 campingtomter och 2 500 stugor i det utbud som från och med mars månad blir bokningsbart på den tyska marknaden.
Samarbetet innebär att SCR blir den största skandinaviska campingaktören på den tyska marknaden.
”Intresset för Skandinavien växer kraftigt. Det märker vi också på PiNCAMP, inte minst tack vare marknadsföringssamarbetet med SCR har webbesöken på svenska campingplatser nästan fyrdubblats, och bokningarna har redan ökat med 50 procent. Genom att utöka samarbetet hoppas vi på ytterligare ett lyft för Sverige som campingdestination.” Säger Uwe Frers, VD för ADAC Camping.
Med ADAC Campings marknadsposition nås fler tyska gäster
En stark position på den tyska marknaden är viktig för campingbranschen och för sommarturismen i Sverige. Under semesterperioden juni till augusti är hälften av alla tyska turistövernattningar i Sverige på en campingplats (49,7 procent, 2022).
Semesterperioden i Tyskland ligger också något senare än i Sverige vilket är en viktig komponent för att kunna öka beläggningen i augusti och september.
”ADAC Campings marknadsplats kompletterar vår egen försäljningskanal, Camping.se, med ytterligare räckvidd på den tyska marknaden. Med deras starka marknadsposition når vi ännu fler tyska gäster och jag är säker på att vi kommer se resultat av detta i Sverige redan 2023.” Säger Martin Juhos, marknadschef SCR.
Viktigt steg för fortsatt digitalisering och internationalisering
Satsningen är också ett viktigt steg i branschens fortsatta digitalisering och internationalisering.
På PiNCAMP finns mer än 12 000 europeiska campingplatser och varje år använder mer än 6 miljoner tyska turister PiNCAMP i semesterplaneringen. Camping.se är Sveriges största webbplats för campingboende och här har svenska och internationella gäster kunnat boka sitt boende online sedan 2006.
PiNCAMP är en integrerad kanal i SCR:s marknadsföringshub som baseras på teknik från Visit Group.
Läs mer om SCR på Turismnytt här.
- Text: SCR Svensk Camping
- Foto: Rob Vanstone
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-