-
SCR ökar marknadsföringen av svensk camping i Tyskland
SCR Svensk Camping ökar marknadsföringen i Tyskland genom att fördjupa samarbetet med den tyska motor- och reseorganisationen ADAC Camping. Med 21 miljoner medlemmar har ADAC Camping en nyckelroll som reseinspiratör på den tyska marknaden.
Målet är att få fler tyska turister att besöka Sverige och att boka boende på svenska campingplatser.
Hoppas på ett lyft för Sverige som campingdestination
Samarbetet mellan ADAC Camping och SCR inleddes 2022 och utökas nu till att omfatta boende på mer än 150 svenska SCR-anslutna campingplatser. ADAC Campings webbplats för campingmarknaden, PiNCAMP, är störst i Tyskland på information, inspiration och bokning av boende på campingplats. Totalt ingår cirka 30 000 campingtomter och 2 500 stugor i det utbud som från och med mars månad blir bokningsbart på den tyska marknaden.
Samarbetet innebär att SCR blir den största skandinaviska campingaktören på den tyska marknaden.
”Intresset för Skandinavien växer kraftigt. Det märker vi också på PiNCAMP, inte minst tack vare marknadsföringssamarbetet med SCR har webbesöken på svenska campingplatser nästan fyrdubblats, och bokningarna har redan ökat med 50 procent. Genom att utöka samarbetet hoppas vi på ytterligare ett lyft för Sverige som campingdestination.” Säger Uwe Frers, VD för ADAC Camping.
Med ADAC Campings marknadsposition nås fler tyska gäster
En stark position på den tyska marknaden är viktig för campingbranschen och för sommarturismen i Sverige. Under semesterperioden juni till augusti är hälften av alla tyska turistövernattningar i Sverige på en campingplats (49,7 procent, 2022).
Semesterperioden i Tyskland ligger också något senare än i Sverige vilket är en viktig komponent för att kunna öka beläggningen i augusti och september.
”ADAC Campings marknadsplats kompletterar vår egen försäljningskanal, Camping.se, med ytterligare räckvidd på den tyska marknaden. Med deras starka marknadsposition når vi ännu fler tyska gäster och jag är säker på att vi kommer se resultat av detta i Sverige redan 2023.” Säger Martin Juhos, marknadschef SCR.
Viktigt steg för fortsatt digitalisering och internationalisering
Satsningen är också ett viktigt steg i branschens fortsatta digitalisering och internationalisering.
På PiNCAMP finns mer än 12 000 europeiska campingplatser och varje år använder mer än 6 miljoner tyska turister PiNCAMP i semesterplaneringen. Camping.se är Sveriges största webbplats för campingboende och här har svenska och internationella gäster kunnat boka sitt boende online sedan 2006.
PiNCAMP är en integrerad kanal i SCR:s marknadsföringshub som baseras på teknik från Visit Group.
Läs mer om SCR på Turismnytt här.
- Text: SCR Svensk Camping
- Foto: Rob Vanstone
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-