-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning
Den första helgen i september var det premiär för det nya evenemanget Skåne Food Fest som är en hyllning till de lokalproducerade grödorna, det närproducerade och den genuina passionen för det skånska mat- och dryckeshantverket. Turismnytt var på plats i slottsträdgården på Sofiero Slott i utkanten av Helsingborg och kan konstatera att det här evenemanget har alla förutsättningar att bli en årligen återkommande besöksanledning för boende i Helsingborg och nordvästra Skåne men också mer långväga mat- och dryckesintresserade.
Initiativtagarna till Skåne Food Fest är vinproducenten Tina Berthelsen och entreprenören Jennica Ericson. Tina driver Lottenlunds vingård som också var en av ett 20-tal dryckesproducenter som ställde ut i tälten. De presenterade förutom sina, numera prisade, viner även flera varianter av sin Helsing Gin. En av dem är smaksatt med gurka från en närliggande odlare som bidrar med det som inte kan säljas. På sätt kommer allt gurksvinn till användning och gin med synnerligen originell doft och smak kan glädja kunderna.
Bland de övriga bryggerierna, vingårdarna och destillerierna hittade vi de två bröderna Bonalumi som startat destilleri på Österlen med ambitionen att göra världens bästa gin och är en bra bit på väg. Där fanns också Mick & Jack som brygger skånskt hantverksöl med inspiration och smaksättning av Jack Daniels och H2 Brews som gör en hard seltzer. Vi hittade också örtodlarna som tagit över tillverkning av en romliknande dryck (får dock inte heta rom) som heter Lundberg, Flädie Mat & Vingård som driv i ny regi efter konkurs under pandemin, Höganäs Bryggeri och Skepparps Vingård, för att bara nämna några.
Alkoholfria drycker och matproducenter
I den andra halvan av området hade man ett stort tält för andra lokala producenter där man bland andra kunde hitta producenter av andra drycker (utan alkohol). Där fanns Franka, en alkoholfri aperitif, och Hikkibiskus ,en Hibiskusdryck som ska vara väldigt bra för kroppen, och som bryggs i Skåne på hibiskusblommor från ett kvinnokooperativ i Burkina Faso i Afrika. Där fanns också potatisodlarna Larssons som gör potatischips hantverksmässigt på sina egna ”pärer”, biodlare/honungsproducenter och Syrat & Sånt som erbjuder det mesta i syrad form.
I det strålande soliga vädret med lagom vind bjöds vi på lunch från Papa Piada, en av flera food trucks på plats för att mätta festivalbesökarna. Under de två dagarna kunde besökarna också utveckla sina kunskaper med provningar, föreläsningar och masterclasses. Många välkända namn fanns med på programmet, som Marcus Nemrin, Titti Qvarnström, Mikael Mölstad, Sandra Mastio, Simon Lussi och Sofie Danielsson Söhr med flera.
Panelsamtal om gårdsförsäljning
Under fredagseftermiddagen hölls också intressanta panelsamtal om gårdsförsäljning under rubriken” Skåne – Sveriges ledande vindistrikt” lett av Emma Carlström.
Det första avhandlade ”kommande lagstiftning om gårdsförsäljning” och vi fick först en bakgrund av tre lokala politiker, Alexander Svensson – Stadsbyggnadsnämndens ordförande (M) Helsingborg, Lars Linderot – ledamot kommunstyrelsen (M) Höganäs och Robin Holmberg – kommunstyrelsens ordförande (M) Ängelholm. De berättade att de har jobbat hårt för detta under lång tid eftersom det är viktigt för sysselsättning, att landsbygden utvecklas och frihetsfrågan
Höganäs skickade in den första skrivelsen till regeringen om att få till gårdsförsäljning 12 september 2012 och det var seriöst från första dagen, var de noga med att poängtera.
Samtalet fortsatte sedan med delvis nya paneldeltagare nämligen Johnny Cato – riksdagsledamot (C), Halldora von Koenigsegg – vice Vd Koenigssegg, ordförande i Företagarna och själv vinproducent samt tidigare nämnda Robin Holmberg. Dessutom fick vi höra en inspelad intervju med Fredrik Arenander – Inköpschef på Systembolaget.
Det som är föreslaget och som är ute på remiss är gårdsförsäljning skall tillåtas med vissa villkor. Det konstaterades att det finns skeptiker och motståndare av olika skäl.
Som första fråga fick panelen vad de största fördelarna med gårdsförsäljning är?
Halldora von Koenigsegg pekade på att det finns stora förutsättningar för svenskt vin är i världsklass och gårdsförsäljningen kan få igång besöksnäring och ny verksamhet som kan utvecklas kring det, men det kräver dock infrastruktur. Det ger möjlighet att få ta med en del av upplevelsen hem och hon kan inte se hur man inte skulle kunna säga ja till detta.
Johnny Cato ser det som ett viktigt första steg, en pusselbit till för turismen på landsbygden. Han hade dock hoppats att det första lagförslaget skulle vara lite bättre. Det är seriösa företag så det blir lite konstigt med vissa av kraven.
Intervju med Systembolaget
I den inspelade intervjun med Fredrik Arenander från Systembolaget ifrågasatte han om förslaget är förenligt med EUs reglemente. Kommer EU att godkänna lagen? Det är en tiotusen-kronorsfråga, menade han. Framtiden får utvisa det. Han trodde heller inte att det småskaliga utbudet kommer att försvinna när gårdsförsäljning kommer igång. Kommissionen eller konkurrensverket kan ha synpunkter på det småskaliga sortimentet, så det ligger inte inom Systembolagets beslut eller kunskap.
Sedan var det Halldora von Koenigseggs tur att berätta om deras vingårdsverksamhet. De har startat vinproduktion men kommer inte kunna leverera förrän om några år. Deras verksamhet började med att de beställde en långtradare med svenska viner och de har provat sig igenom dem under lång tid, för att veta utgångsläget och vad de har att förhålla sig till. Det är ett hjärteprojekt som de hoppas att hela familjen ska bli involverade i på sikt.
Nästa fråga från moderatorn var – Vad kan politiken göra för att göra det möjligt?
Att provperioden bara är sex år verkar många ha synpunkter på, det är alldeles för kort tid och Robin Holmberg påpekade att det kommer att innebära nya åtaganden och kommunerna försöker hitta nya sätt att hantera tillstånd. Som det är idag tar tillstånd alldeles för lång tid att få till stånd!
Hur man hanterar matkravet är också väldigt olika i olika delar av landet. Det är väldigt subjektivt och man ska ha i åtanke att unga konsumerar alkohol på ett helt annat sätt nuförtiden, Inflikade Johnny Cato.
Intervju med Mikael Mölstad
Därpå följde en intervju med mat- och vinjournalisten Mikael Mölstad.
Första frågan var, Hur rätt svenskt vin egentligen är?
Inte så märkvärdigt var svaret. Man blir inte profet i sitt eget land helt enkelt, konstaterade han efter att ha åkt runt med Masters of wine i anslutning till Swedish Wine Tasting som Turismnytt skrev om nyligen – https://www.turismnytt.se/svenska-vingardar-levererar-vin-av-hogsta-kvalitet/
Det hela gick ut på Blindprovning av svenska viner jämfört med franska med flera. De 18 vinprovarna enades slutligen och vinnare blev Immelen från Kullabergs Vingård
I Sverige testar man mycket och det är ”trial and error”. Det kdommer att bli fler mousserande viner. Dels för att alla vill fira och det är lättare att ta bra betalt för. Svårt dock att få dem bra i lagring.
Sverige har väldigt små ytor för vinproduktion. Det finns bara 130 hektar vingårdar i Sverige men 5.000 hektar potentiell mark för vinodling.
Det har varit en stor utveckling de senaste fem åren. Men faktum kvarstår att man måste ha mer självförtroende.
Hur kan vi lyfta Skåne som vindestination?
Nästa panelsamtal handlade om hur Skåne kan lyftas som vindestination och här bestod panelen av Tina Berthelsen – ägare av Lottenlund Estate, Max Granström – VD Visit Skåne, Victor Dahl – som är VD för Kullabergs Vingård samt Lars Linderot (m) – Ledamot i kommunstyrelsen Höganäs.
Tina började med att berätta hur utmanande det är att driva vingård i Sverige och att det är därför hon är med och arrangerar Skåne Food Fest. Victor fortsatte med att lyfta hur viktigt det är att få en sån här utmärkelse som Swedish Wine Tasting, verkligen jätteroligt, men att det är många som är bra. Sverige och Skåne har en bredd som står upp mot Europa. Utmärkelsen och inte minst provningen/bedömningen betyder enormt mycket och har givit väldigt bra publicitet, både i Sverige och även internationellt. Det är fantastisk PR!
På frågan om hur man ska se på vin/dryckintresserade turister svarade Max från Visit Skåne att det ökade intresset för skånskt vin jackar mycket väl in i det arbete som Visit Skåne drivit länge: Att främja och lyfta skånsk mat-och dryckesturism. Med evenemang som Swedish Wine Tasting synliggörs den höga kvalitet som många lokala viner numera står för, och därmed adderas vinet som ytterligare en spännande skånsk specialitet för den mat- och dryckesintresserade besökaren. Med den här positiva uppmärksamheten kan det också bli mindre risk för restauratörer att ta in svenska viner på restaurangerna.
Lars i sin tur ställde frågan varför inte svenska restauranger har mer svenskt vin på menyn och menade att det här kommer att göra att fler gör det. Tina vände sig till sina vingårdskollegor och pekade på att nu blir de besöksnäringsföretagare och då måste man titta på vad det krävs för samverkan. Det finns redan idag samverkan mellan alla vingårdar i Sverige. Samarbete finns även med Helsingborg. Victor poängterade att besöksnäringen är stor potential för Kullabergs, men att man måste ”göra fotjobbet”, som Skåne Food Fest! Det är ett jättejobb. Kullaberg är i startgroparna. Han pekade dock på att förslaget är ett lightförslag och att maten och gastronomin behöver utvecklas.
Halldora från den tidigare panelen kommenterade från publiken att när man förstår hantverket är man mer benägen att köpa bra viner utan kemikalier, hantverksmässigt tillverkat och med bra arbetsförhållanden.
Max svarade att man har behövt jobba mycket med allt runt omkring som besöksmål i väntan på beslutet, en fördel som gör att man är väl rustade.
När Emma frågade vilket nästa steg är som ledande mat- och vinproducenter, svarade Tina – mer samverkan med kommun kring bygglov med mera, men också med restauranger, med alla. Vinodlarna behöver draghjälp, de är ju ute på fälten en stor del av tiden. Victor tryckte på att man alltid borde använda svenska viner vid representation, kanske till och med ha en vinkällare i nya kommunhuset… Eller en vingård i centrala Höganäs.
Lars tryckte på att vi måste tänka destination. Möjligheterna och potentialen är enormt stor!
Från publiken lade Mikael Mölstad till att en viktig aspekt är privat kapital, det behöver göras stora satsningar!Ytterligare några frågor till Visit Skåne
Efteråt fick vi möjlighet att ställa ett par kompletterande frågor till Max Granström på Visit Skåne:
Hur kan de skånska vinproducenterna göra sig redo för möjligheten till gårdsförsäljning?
Max: Bland annat genom att fortsätta utveckla sina vingårdar till attraktiva destinationer och besöksmål. Man ska komma ihåg att regeringen framför allt framhåller gårdsförsäljningens positiva effekter för besöksnäringen som skäl för lagändringen. En intressant aspekt är att eftersom gårdsförsäljning inte varit tillåten, har många vingårdar behövt jobba mycket med upplevelsen och allt annat runt omkring platsen som besöksmål för att attrahera besökare. De behöver alltså inte starta på noll, utan kan haka i en redan pågående utveckling som det går att göra till något positivt när och om lagändringen träder i kraft.
Hur kan Visit Skåne bidra till denna positiva utveckling för mat- och dryckesturismen?
Max: Vi intensifierar vårt arbete med inte minst internationella pressresor med fokus på lokal mat och dryck. Vi driver utvecklingsprojekt med kommuner, näringslivsaktörer och akademi som går ut på att förbättra förutsättningarna för kvalitetsinriktad turism på landsbygd och på småskalighet och socialt hållbara lösningar för den näring som verkar där. Det passar fint in i Skånes regionala utvecklingsstrategier på området.
Avslutningsvis kan vi konstatera att satsningen verkligen fungerade som en hyllning till det närproducerade och det skånska mat- och dryckeshantverket och redan direkt efter helgen fattades det beslut om en fortsättning samma helg 2025.
Läs mer om Skåne Food Fest här
Mer om Helsingborg på Turismnytt
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Ny VD för besöksnäringsorganisationen Heart of Lapland
Therése Wintervy, 37 år från Övertorneå, tillträder som ny verksamhetsledare för Heart of Lapland...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
-
Gästbloggare
-