-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin omfattande undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn, där tåg, bussar och flyg ingår.
Efter en utmanande period med strejker och tekniska problem visar 2024 års rapport positiva tendenser, där flera aktörer visar på förbättringar i kundnöjdhet. Kundnöjdheten i branschen ökar med 2 enheter till 68,3, men variationen mellan aktörer är större än på länge. Här kan ni ladda ner rapporten i sin helhet.
MTRX och Vy bus4you har de nöjdaste kunderna
De aktörer som får fortsatt goda omdömen känns igen sen tidigare även om rangordning i år ser lite annorlunda ut. Högst upp bland de aktörer som deltar i studien kommer MTRX som gör en förbättring och därefter kommer Vy bus4you. De här två aktörerna har klart nöjdast kunder.
Noterbart är att det är flera aktörer som får betyg över 75 vilket är en indikation på att man har mycket nöjda kunder. Det är också några aktörer som kommer under 60 i nöjdhet vilket är gränsen för ett missnöje bland kunder och det är SJ och Mälartåg som hamnar så pass lågt.
Bra service – men det tar inte nöjdheten framåt
I många andra SKI-studier under året har betydelsen av en bra servicenivå ofta lyfts fram, men det stämmer inte riktigt i den här branschen. Här är det i stället fokus på basleverans och punktlighet som är de avgörande faktorerna för kundnöjdheten.
”Produktkvalitet och prisvärdhet är i fokus. Med produktkvalitet här menar vi täckning och avgångar samt punktlighet och komfort”. Säger Johan Parmler, VD för SKI. ”Alla har en godkänd servicenivå men att ta en person från punkt A till punkt B på ett pålitligt sätt är viktigare än bra service. För de två aktörerna som kommer bäst ut, MTRX och Vy bus4you, så ser det dock annorlunda ut. Här ser vi i stället att den höga servicenivån bidrar till ett bättre prisvärde vilket är en orsak till den höga nöjdhetsnivån”.
Förseningar fortfarande ett problem
Trots en generell förbättring i kundnöjdhet pekar rapporten på fortsatta utmaningar, särskilt kring hanteringen av förseningar och kommunikation vid dessa incidenter. 3 av 10 resenärer anger att de drabbats av förseningar under det senaste året.
”Vår data visar att effektiv hantering av förseningar är kritiskt för att bibehålla kundernas tillit och lojalitet. Tyvärr är det en punkt där branschen fortfarande behöver förbättra sig rejält. Tittar vi på nöjdheten i år så ser vi starka samband mellan nöjdhet och hantering av strul och förseningar”. Förklarar Calle Walmstedt, projektledare på SKI. “Det är klart att det finns olika förutsättningar att kunna hantera förseningar och ersättningstrafik. Men med det sagt så måste man ändå kunna informera och kommunicera”.
Hållbarhet – en outnyttjad möjlighet
SKI:s undersökning visar också att kunderna inte är tillräckligt insatta i transportföretagens hållbarhetsarbete. Det finns ett stort glapp mellan företagens ambitioner och kundernas uppfattning. 63% av kunderna säger att de inte känner till sin leverantörs hållbarhetsarbete alls.
”Det är en hög andel om man tänker att hållbarhet är en så tydlig del kring just transporter. Jämför vi med exempelvis energibranschen där hållbarhet är en del av produkten så ligger transportbranschen en bit efter. Det här betyder inte att hållbarhet är oviktigt för kunderna. Tvärtom, fixa basleveransen, så kommer nöjdheten lyftas av ett bra hållbarhetsarbete. Det gäller dock att börja i rätt ända. Om kunden kommer fram i tid så kommer även hållbarhetsfrågorna göra det”. Avslutar Calle.
Här kan ni läsa mer om Svenskt Kvalitetsindex på Turismnytt.
- Text: Svenskt Kvalitetsindex
- Foto: Pexels/Andrea Piacquadio
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Resemässan – En ny del av Seniormässan Stockholm 2024
De tre första dagarna i oktober öppnar Resemässan sina dörrar på Stockholmsmässan som en ny del av Seniormässan S...
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
-
Gästbloggare
-