-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell. Utmärkelsen hyllar företag som på ett innovativt och framgångsrikt sätt utvecklar och implementerar affärsmodeller som skapar långsiktigt värde för både kunder och samhälle.
Utvecklar SkiStar till en ledande aktör inom året runt-turism
Business Model Awards delas i år ut för 15:e gången av Cordial, ett ledande managementkonsultbolag inom affärsutveckling och affärsarkitektur. Prisutdelningen för 2024 års vinnare ägde rum den 12 mars 2025 på Sergelkonferensen i Stockholm. Priset delas ut i följande två kategorier: Årets Uppstickare och Årets Affärsmodell.
”Vi är oerhört stolta över att ta emot Business Model Awards 2024 för Årets Affärsmodell. Det här är ett kvitto på vårt hårda arbete med att utveckla SkiStar till en ledande aktör inom året runt-turism. Samtidigt som vi fortsätter att skapa mervärde för våra gäster och samarbetspartners. Jag vill rikta ett stort tack till alla våra medarbetare, gäster och samarbetspartners som är en del av vår resa mot en mer hållbar och innovativ framtid.” Säger Stefan Sjöstrand, VD på SkiStar.
Juryns motivering till vinsten
Genom att framgångsrikt innovera inte enbart en affärsmodell, utan ett ekosystem av affärsmodeller har årets vinnare transformerat en traditionellt säsongsberoende verksamhet till en året-runt-upplevelse. Genom att integrera sin digitala plattform med tjänster som möjliggör sömlös bokning, planering och upplevelsehantering har företaget skapat en helhetslösning. Där 83 % av försäljningen sker digitalt. En prenumerationsbaserad modell ger kunderna möjlighet att nyttja destinationerna året runt. Medan innovativa boendelösningar och fastighetsutveckling bidrar till att stärka kundlojaliteten och diversifiera intäktsströmmarna.
Företaget har även etablerat hållbarhet som en central drivkraft i sitt affärsmodellsekosystem. Genom elektrifiering av drift, investeringar i energieffektivisering och satsningar på klimatsmart infrastruktur skapar de förutsättningar för en mer hållbar verksamhet. En viktig milstolpe i denna omställning är realiseringen av världens första fossilfria anläggning inom branschen. Samtidigt har ett växande produktsegment med fokus på hållbara och funktionella fjällrelaterade produkter kompletterat kärnerbjudandet och ytterligare förstärkt företagets position inom upplevelsebaserad konsumtion.
Det är denna förmåga att innovera och integrera ett ekosystem av affärsmodeller – där upplevelser, digitala tjänster, boendelösningar och hållbara initiativ samverkar – som gör årets vinnare till en föregångare i branschen.
Kriterier för Årets Affärsmodell:
◆ Befintligt bolag med en ny eller förändrad affärsmodell som har fått genomslag under de senaste 2-3 åren.
◆ Erkänt, offentligt eller av industrin, för framgångsrikt genomförande.
◆ Bevisad livskraft på marknaden genom hög lönsamhet och betydande omsättning.
◆ Har genom sin innovation satt spår i existerande branscher.De nominerade bidragen analyseras av toppstudenter från några av Sveriges högst rankade universitet. Vinnarna utses sedan av studentjuryn tillsammans med en masterjury bestående av seniora rådgivare, investerare och branschexperter.
Här kan ni läsa mer om SkiStar på Turismnytt.
- Text: SkiStar
- Foto: Cordial
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag. P...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av förening...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
-
Gästbloggare
-