-
Destinationen som turisterna vill återvända till
De bästa gästerna är de som pratar om sina bra upplevelser till sina vänner och bekanta och får dem att resa till destinationen. Kanske det till och med är så att de återkommer för att de blev så nöjda!
I Blekinge har Region Blekinge och skogsturismprojektet Attractive Hardwoods, med hjälp av Markör AB, gjort en undersökning som kartlägger besökarnas upplevelser av Blekinge. Undersökningen har besvarats av 471 besökare på svenska, engelska, tyska och polska.
Om skogsturismprojektet Attractive Hardwoods
Attractive Hardwoods är ett internationellt projekt som syftar till att stärka lövskogsturismens möjligheter kring Östersjön. Projektet har partners i Sverige, Polen och Litauen.
Nöjda turister som rekommenderar andra
Resultatet av undersökningen talar sitt eget språk – 96% av turisterna vill rekommendera andra att besöka Blekinge. Många vill också återvända också under lågsäsong.
”- Vi har valt att fokusera på människor som lämnar Blekinge. Turister som redan tillbringat en eller flera dagar i länet och hunnit bilda sig en uppfattning om regionens utbud”, berättar projektledaren Niklas Kämpargård på Region Blekinge.
Det här gör turisterna i Blekinge
Enligt undersökningen så har 73% av besökarna upplevt Blekinges lövskogar. Andra populära aktiviteter är att paddla kanot och kajak samt fiske. Även shopping och kulturupplevelser är efterfrågat. Turisterna besöker gärna museerna i länet.
Nu ser Region Blekinge en stor potential i natur- och kulturturismen.
”- Här finns bra underlag, med siffror som uppmuntrar länets turismentreprenörer att våga satsa och investera i uthyrningscyklar, guideverksamhet och fler och spännande övernattningsmöjligheter”, berättar Niklas Kämpargård.
Blekinge behöver fler turismentreprenörer
Detta betyder att Blekinge kan locka turister året runt trots att Blekinge är en klassisk sommardestination.
”- Det är mycket glädjande siffror som visar att turismen och besöksnäringen i Blekinge har alla möjligheter att växa. Blekinge är just nu inne i en mycket spännande expansionsfas där turismen är en viktig parameter som gör länet attraktionskraftigt. Just nu behöver vi ett stort utbud av turismentreprenörer, som med gemensamma projekt kan erbjuda spännande aktiviteter såväl i naturen som i den urbana miljön, säger Leif Wictorén, länsturismchef vid Region Blekinge.
Källa: Region Blekinge
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Joakim Larnö
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-