-
Destinationen som turisterna vill återvända till
De bästa gästerna är de som pratar om sina bra upplevelser till sina vänner och bekanta och får dem att resa till destinationen. Kanske det till och med är så att de återkommer för att de blev så nöjda!
I Blekinge har Region Blekinge och skogsturismprojektet Attractive Hardwoods, med hjälp av Markör AB, gjort en undersökning som kartlägger besökarnas upplevelser av Blekinge. Undersökningen har besvarats av 471 besökare på svenska, engelska, tyska och polska.
Om skogsturismprojektet Attractive Hardwoods
Attractive Hardwoods är ett internationellt projekt som syftar till att stärka lövskogsturismens möjligheter kring Östersjön. Projektet har partners i Sverige, Polen och Litauen.
Nöjda turister som rekommenderar andra
Resultatet av undersökningen talar sitt eget språk – 96% av turisterna vill rekommendera andra att besöka Blekinge. Många vill också återvända också under lågsäsong.
”- Vi har valt att fokusera på människor som lämnar Blekinge. Turister som redan tillbringat en eller flera dagar i länet och hunnit bilda sig en uppfattning om regionens utbud”, berättar projektledaren Niklas Kämpargård på Region Blekinge.
Det här gör turisterna i Blekinge
Enligt undersökningen så har 73% av besökarna upplevt Blekinges lövskogar. Andra populära aktiviteter är att paddla kanot och kajak samt fiske. Även shopping och kulturupplevelser är efterfrågat. Turisterna besöker gärna museerna i länet.
Nu ser Region Blekinge en stor potential i natur- och kulturturismen.
”- Här finns bra underlag, med siffror som uppmuntrar länets turismentreprenörer att våga satsa och investera i uthyrningscyklar, guideverksamhet och fler och spännande övernattningsmöjligheter”, berättar Niklas Kämpargård.
Blekinge behöver fler turismentreprenörer
Detta betyder att Blekinge kan locka turister året runt trots att Blekinge är en klassisk sommardestination.
”- Det är mycket glädjande siffror som visar att turismen och besöksnäringen i Blekinge har alla möjligheter att växa. Blekinge är just nu inne i en mycket spännande expansionsfas där turismen är en viktig parameter som gör länet attraktionskraftigt. Just nu behöver vi ett stort utbud av turismentreprenörer, som med gemensamma projekt kan erbjuda spännande aktiviteter såväl i naturen som i den urbana miljön, säger Leif Wictorén, länsturismchef vid Region Blekinge.
Källa: Region Blekinge
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Joakim Larnö
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimme...
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-