-
SM-veckan i Skövde genererade miljoner i turistekonomisk omsättning
SM-veckan genomfördes i slutet av januari/början av februari 2023 i Skövde. Nu har det blivit dags att summera utfallet.
SM-veckan i Skövde räknar in 100 000 besök och den totala turistekonomin landar på 43,6 miljoner kronor. Evenemanget har synts i ca 2300 artiklar och det totala annonsvärdet beräknas till ca 65 miljoner kronor.
Har levererat ett gott värdskap till besökare
Nu är de övergripande siffrorna klara för SM-veckan vinter i Skövde. Undersökningsföretaget Upplevelseinstitutet har gjort mätningar bland besökare och Skövdebor och kommit fram till att det gjordes 37 500 unika besök under SM-veckan i Skövde. Av dessa var 16 600 Skövdebor och turister från andra kommuner utgjorde 20 900 personer. Av turisterna övernattade 31% i samband med besöket.
Besökarna är mycket nöjda med Skövde som värdstad. 91% av besökarna ger staden ett bra betyg som värdstad och snittbetyget landar på 4,6 av 5.0. Detta är ett av de högst betygen som värdstad under de senaste fem årens vinterveckor.
”Vi är glada över att så många personer besökte SM-veckan, både Skövdebor och tillresande. Det är också glädjande att vi har kunnat leverera ett så gott värdskap till våra besökare.” Säger Mats Olsson, VD på Next Skövde.
Kommer stärka den lokala idrotten och Skövde
Ytterligare siffror som nu är presenterade är mediamätning och sändningstider på SVT. SM-veckan i Skövde har omskrivits i ca 2300 artiklar under januari och februari och omräknat till annonsvärde motsvarar det ca 65 miljoner kronor. 2,3 miljoner personer har tittat minst tre minuter på sändningarna från evenemanget.
”Skövde levererar ett mycket gott resultat och ligger i topp bland SM-veckans vinterveckor när det gäller antal besök såväl som turistekonomi. Skövde genomförde en härlig idrottsfest och checkar redan av flera goda effekter, som bland annat kommer stärka den lokala idrotten samt gynna Skövde inför framtida evenemangssatsningar.” Säger Maria Hallberg, projektledare för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.
Gav resultat både ekonomiskt och värdemässigt
Ekonomiskt har också Skövde kommun summerat ihop kostnaderna och de ligger nära målbilden. Budgeten var satt till 8-10 miljoner och utfallet blev 8,5 miljoner.
”Siffrorna ligger väl i linje med våra målsättningar för veckan och tack vare det goda samarbetet mellan alla parter kan vi konstatera att alla våra ansträngningar gav resultat både ekonomiskt och kring värdet som hela evenemanget bidrog med till Skövde som plats.” Säger Theres Sahlström, kommunstyrelsens ordförande i Skövde kommun.
Läs mer om Skövde på Turismnytt här.
- Text: Next Skövde
- Foto: Tobias Andersson/upplevskovde.se
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Nu öppnar naturum Hornborgasjön och Infocenter Trandansen
Den 15 mars öppnar naturum Hornborgasjön och Café Doppingen för säsongen. Den 19 mars öppnar även Infocenter Trandansen.
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet i Göteborg till ett av världens 100 främsta spa – en prestigefylld utmärkelse.
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterade TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på den finns vackra Stockholms skärgård.
-
Kalmar – nu öppnar ansökan till årets sandskulpturfestival
Nu öppnar ansökan till Kalmar International Sandsculpture Festival 2025, ett unikt evenemang som arrangeras i juli.
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group välkomnar Richard Wiegmann som ny VD. Han ska ta bolaget till nästa nivå av innovation och internationell expansion.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tillväxtverket presenterar nya turismräkenskaper på nationell, regional och kommunal nivå – uppdaterad
OBS! Artikeln baserad på pressmeddelande från Tillväxtverket är nu kompletterad med en lite mer ingående rapport ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 10-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Evenemang, men äv...
-
Har Stockholm inte lärt sig något från processen med införandet av en miljözon klass 3?
För den som följt arbetet med att införa en miljözon klass 3 i Stockholm är det väl bekant att denna process präg...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-