-
SM-veckan i Skövde genererade miljoner i turistekonomisk omsättning
SM-veckan genomfördes i slutet av januari/början av februari 2023 i Skövde. Nu har det blivit dags att summera utfallet.
SM-veckan i Skövde räknar in 100 000 besök och den totala turistekonomin landar på 43,6 miljoner kronor. Evenemanget har synts i ca 2300 artiklar och det totala annonsvärdet beräknas till ca 65 miljoner kronor.
Har levererat ett gott värdskap till besökare
Nu är de övergripande siffrorna klara för SM-veckan vinter i Skövde. Undersökningsföretaget Upplevelseinstitutet har gjort mätningar bland besökare och Skövdebor och kommit fram till att det gjordes 37 500 unika besök under SM-veckan i Skövde. Av dessa var 16 600 Skövdebor och turister från andra kommuner utgjorde 20 900 personer. Av turisterna övernattade 31% i samband med besöket.
Besökarna är mycket nöjda med Skövde som värdstad. 91% av besökarna ger staden ett bra betyg som värdstad och snittbetyget landar på 4,6 av 5.0. Detta är ett av de högst betygen som värdstad under de senaste fem årens vinterveckor.
”Vi är glada över att så många personer besökte SM-veckan, både Skövdebor och tillresande. Det är också glädjande att vi har kunnat leverera ett så gott värdskap till våra besökare.” Säger Mats Olsson, VD på Next Skövde.
Kommer stärka den lokala idrotten och Skövde
Ytterligare siffror som nu är presenterade är mediamätning och sändningstider på SVT. SM-veckan i Skövde har omskrivits i ca 2300 artiklar under januari och februari och omräknat till annonsvärde motsvarar det ca 65 miljoner kronor. 2,3 miljoner personer har tittat minst tre minuter på sändningarna från evenemanget.
”Skövde levererar ett mycket gott resultat och ligger i topp bland SM-veckans vinterveckor när det gäller antal besök såväl som turistekonomi. Skövde genomförde en härlig idrottsfest och checkar redan av flera goda effekter, som bland annat kommer stärka den lokala idrotten samt gynna Skövde inför framtida evenemangssatsningar.” Säger Maria Hallberg, projektledare för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.
Gav resultat både ekonomiskt och värdemässigt
Ekonomiskt har också Skövde kommun summerat ihop kostnaderna och de ligger nära målbilden. Budgeten var satt till 8-10 miljoner och utfallet blev 8,5 miljoner.
”Siffrorna ligger väl i linje med våra målsättningar för veckan och tack vare det goda samarbetet mellan alla parter kan vi konstatera att alla våra ansträngningar gav resultat både ekonomiskt och kring värdet som hela evenemanget bidrog med till Skövde som plats.” Säger Theres Sahlström, kommunstyrelsens ordförande i Skövde kommun.
Läs mer om Skövde på Turismnytt här.
- Text: Next Skövde
- Foto: Tobias Andersson/upplevskovde.se
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang samt Utmärkelser
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-