-
SM-veckan i Skövde genererade miljoner i turistekonomisk omsättning
SM-veckan genomfördes i slutet av januari/början av februari 2023 i Skövde. Nu har det blivit dags att summera utfallet.
SM-veckan i Skövde räknar in 100 000 besök och den totala turistekonomin landar på 43,6 miljoner kronor. Evenemanget har synts i ca 2300 artiklar och det totala annonsvärdet beräknas till ca 65 miljoner kronor.
Har levererat ett gott värdskap till besökare
Nu är de övergripande siffrorna klara för SM-veckan vinter i Skövde. Undersökningsföretaget Upplevelseinstitutet har gjort mätningar bland besökare och Skövdebor och kommit fram till att det gjordes 37 500 unika besök under SM-veckan i Skövde. Av dessa var 16 600 Skövdebor och turister från andra kommuner utgjorde 20 900 personer. Av turisterna övernattade 31% i samband med besöket.
Besökarna är mycket nöjda med Skövde som värdstad. 91% av besökarna ger staden ett bra betyg som värdstad och snittbetyget landar på 4,6 av 5.0. Detta är ett av de högst betygen som värdstad under de senaste fem årens vinterveckor.
”Vi är glada över att så många personer besökte SM-veckan, både Skövdebor och tillresande. Det är också glädjande att vi har kunnat leverera ett så gott värdskap till våra besökare.” Säger Mats Olsson, VD på Next Skövde.
Kommer stärka den lokala idrotten och Skövde
Ytterligare siffror som nu är presenterade är mediamätning och sändningstider på SVT. SM-veckan i Skövde har omskrivits i ca 2300 artiklar under januari och februari och omräknat till annonsvärde motsvarar det ca 65 miljoner kronor. 2,3 miljoner personer har tittat minst tre minuter på sändningarna från evenemanget.
”Skövde levererar ett mycket gott resultat och ligger i topp bland SM-veckans vinterveckor när det gäller antal besök såväl som turistekonomi. Skövde genomförde en härlig idrottsfest och checkar redan av flera goda effekter, som bland annat kommer stärka den lokala idrotten samt gynna Skövde inför framtida evenemangssatsningar.” Säger Maria Hallberg, projektledare för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.
Gav resultat både ekonomiskt och värdemässigt
Ekonomiskt har också Skövde kommun summerat ihop kostnaderna och de ligger nära målbilden. Budgeten var satt till 8-10 miljoner och utfallet blev 8,5 miljoner.
”Siffrorna ligger väl i linje med våra målsättningar för veckan och tack vare det goda samarbetet mellan alla parter kan vi konstatera att alla våra ansträngningar gav resultat både ekonomiskt och kring värdet som hela evenemanget bidrog med till Skövde som plats.” Säger Theres Sahlström, kommunstyrelsens ordförande i Skövde kommun.
Läs mer om Skövde på Turismnytt här.
- Text: Next Skövde
- Foto: Tobias Andersson/upplevskovde.se
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik från Tillväxtverket/SCB visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan när det gälle...
-
-
Gästbloggare
-