-
Små satsningar försvinner i nya skatter
Regeringens budgetförslag för turistnäringen: Små satsningar försvinner i nya skatter
Det har under sommaren och inledningen av hösten pratats om nya satsningar för att göra landsbygden mer attraktiv, levande och hållbar. Resultatet blir en peng till Visit Sweden att marknadsför svensk hållbar landsbygd (20 Mkr/år), en satsning från Tillväxtverket fler exportmogna destinationer samt mot företag i tidigt skede (10 Mkr/år) samt att Göta Kanal ska rustas upp (100 mkr).
Alla dessa åtgärder äts tämligen snabbt upp av skattehöjningar som kan komma att påverka köpkraften negativt eller mycket negativt. Det beror till en stor del vilka effekter detta får på löneförhandlingarna 2016. Men det börjar inte bra. I synnerhet bensinskatten får bränsle i de förhandlingarna
Höjd bränsleskatt! 60 öre per liter, blir beroende på bil men ca 40 spänn extra för en bilresa t&r till Sälen från Stockholm. Kanske 60 kronor till Åre. Kommer inte att ha någon påverkan alls. Men de skatten befäster Sverige som ett högkostnads-land för utländska bilburna besökare för resor genom Sverige. Men som sagt låg effekt.
Däremot så påverkar den stort mot de företagare som lever i de områden vi vill besöka på våra semestrar och fritid. Det vill säga själva mottagarapparaten får svårare att överleva i en näring som redan har svag eller till och med usel lönsamhet. Detta kan komma att få större effekt än något annat. Det ända sättet som dessa företagare kan få tillbaka den ökade kostnad som skatten medför är att höja priset på sina produkter och tjänster. Den prishöjningen riskerar dessutom att överstiga den för kunden tillkomna skattekostnaden för transporten. Det sistnämnda kan alltså därmed få en större effekt en bara en skattehöjning på bensin, negativt!
Vi höjer bidragen till landsbygden med riktade insatser mot exportmogna destinationer, vi marknadsför den mer men försämrar möjligheterna att hålla den öppen?
Skrev i somras om att Visst älskar vi landsbygden, eller? Men det förutsätter ju att det är öppet när vi vill vara där och konsumera produkter. Det känns inte som det blev enklare att vara företagare på landsbygden nu.
Men vi kanske ska vara tacksamma att det inte kom en flygskatt i samma andetag. Det hade varit kanske ännu mer kontraproduktivt.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Björn Arvidsson
[email protected]
070-5941930- Text: Maria Lindqvist
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-