-
Snälltåget utökar antalet avgångar med nattåget Berlin-Malmö med 150%
Under 2020 utökar Snälltåget antalet avgångar med nattåget Berlin- Malmö med 150 procent. Det innebär att nattåget kommer att avgå varje kväll under sommaren 22 juni–30 augusti, istället för tre gånger i veckan som tidigare år. Dessutom utökas antalet avgångar under vår och höst.
– Vi har under två års tid sett en kraftig ökning i efterfrågan att resa med nattåg till och från Tyskland, säger Marco Andersson, Marknadschef för Snälltåget. Under 2019 har vi haft mer än 50 procent fler resenärer jämfört med 2018. Nu storsatsar vi för att erbjuda fler möjlighet att resa klimatsmart med tåg mellan Tyskland och Skandinavien.
För att möta den ökade efterfrågan har Snälltåget köpt ytterligare tio liggvagnar. Vagnarna kommer att sättas i trafik efter att de genomgått en teknisk uppgradering under våren. Vagnarna har sex bäddar i varje kupé och har totalt 60 platser per vagn och är utrustade med klimatanläggning. Kunderna kan köpa en egen kupé eller bäddplats i delad kupé. På så sätt kan olika kundönskemål tillgodoses.
– En särskild satsning görs också tyska incomingmarknaden, då antalet avgångar utökas under den tyska skollovs- och semesterperioden i augusti. Under 2019 såg vi att det tyska intresset för att resa med nattåget ökade och vi ser en stor potential i att öka marknadsandelen ytterligare, säger Marco Andersson.
Läs mer om Snälltåget på Turismnytt
- Text: Snälltåget
- Foto: Snälltåget
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-