-
SNDMO – Nätverket för större städer och destinationer träffades i Stockholm
Förra veckan samlades nätverket SNDMO till konferens i Stockholm. SNDMO står för Swedish Network of Destination Management Organisations och organiserar destinationsorganisationer i städer med över 50 000 invånare samt större turismkommuner. Man samlas två gånger per år och den här gången var det Stockholm som stod värd. Den som höll i arrangemanget och modererade detsamma på ett både underhållande och föredömligt sätt var Magnus Hessbo, projektledare för analys och omvärld på Visit Stockholm.
Stockholm – The capital of Scandinavia
Magnus inledde med att presentera Stockholm och Stockholms varumärkesplattform. Han gav också en bra motivering till varför Stockholm med fog kan kalla sig The capital of Scandinavia:
- Centralt placerat i regionen
- Största huvudstaden
- Businesshuvudstad – fler företag än någon av de andra huvudstäderna
- Kultur – Mest tongivande inom kultur
Att man från stadens sida lägger stor vikt vid besöksnäringen framgår inte minst av förslaget till budget för 2019 där finansborgarrådet slår fast att ”Stockholm är en modern kultur- och evenemangsstad med en stark besöksnäring”.Att man från stadens sida lägger stor vikt vid besöksnäringen framgår inte minst av förslaget till budget för 2019 där finansborgarrådet slår fast att ”Stockholm är en modern kultur- och evenemangsstad med en stark besöksnäring”.
Varumärkesplattformen utgår från visionen att Stockholm skall bli känd för att vara den mest kreativa staden i världen. Uppdraget är att sprida kännedomen om stadens unika DNA vilket är receptet för den kreativa atmosfären och framgången. Detta skall göra Stockholm till den mest attraktiva staden för investerare, besökare och talanger.
Statistiska smycken
När Magnus presenterade sina ”statistiska smycken”, som han uttryckte det, fick vi en bild av hur bra det går för staden och regionen (vissa siffror avser hela länet). Antalet gästnätter ökar och de tre största marknaderna (= länder som gästerna kommer ifrån) är Tyskland, USA och Storbritannien där Tyskland och USA ökar. Tittar man på topplistan i Europa så ligger Stockholm på tolfte plats i antal gästnätter. Om man tittar på statistik för framtida bokningar med ett verktyg som heter Forward Keys, vilket inte är exakt men ger en ungefärlig uppfattning av utvecklingen, ser det väldigt bra ut. I närtid ser Stockholm ut att vara den allra snabbast växande Europeiska huvudstaden.
Undersökningar visar också att Stockholmarna är positiva till besökarna som kommer till staden. Fyra av fem är ganska eller mycket positiva och endast ett par procent är negativa.
Stockholm Tourism Barometer
Vi fick också höra om Stockholm Tourism Barometer som används för att få en överblick av den befintliga situationen och utvecklingen inom turismen i Stockholm baserat på olika indikatorer så som registrerade övernattningar, flygpassagerare och fartygspassagerare samt antalet besök på olika attraktioner i Stockholm. Eftersom samma verktyg och metod används av flera städer i Europa kommer man på sikt att kunna jämföra statistik från dessa. Barometern hämtar statistik från ett flertal olika källor och när det gäller attraktionsbesöken samarbetar man idag med nitton museer men antalet samarbeten ökar. Turismnytt kommer att berätta mer om Stockholm Tourism Barometer framöver.
Tillväxtverkets roll i besöksnäringen
Nästa talare var Erika Rosander, som jobbar med strategi och utvecklingsfrågor på Tillväxtverket och som berättade om deras verksamhet. Bland annat fick vi veta att de är en modern myndighet som arbetar med att skapa bättre förutsättningar för företagande och attraktiva regionala miljöer där företag kan utvecklas. De har kontor på nio platser runt om i Sverige och tar fram mycket av den turismstatistik som branschen använder.
Den statistik Erika presenterade visade bland annat att turismen 2017 (som är senaste året med kompletta uppgifter) omsatte 317 miljarder och sysselsatte 175 000 personer. Turismen stod för 2,6% av BNP och växer i takt med ekonomin i stort. Det är den tredje största branschen och dess andel av den totala exporten har de senaste fem åren ökat från 4,7% till 6,4%. Fortfarande spenderar dock vi svenskar mer utomlands än utländska besökare gör i Sverige. Även när det gäller antalet sysselsatta ökar branschen snabbare än sysselsättningen totalt.
Förutom statistiken är Tillväxtverkets uppdrag också att ansvara för kunskaps- och kvalitetsutveckling samt samordning inom turism. Deras viktigaste samarbetspartners är statliga myndigheter och bolag, näringslivet, akademin, regioner och kommuner samt internationella organ. En viktig roll är också att man är som en slags näringens kontaktyta mot och väg in i myndighetssverige och man försöker hitta sätt att få information från, och kommunicera med, myndigheter där besöksnäringen är en liten del.
Besöksnäringens myndighetsgrupp
En viktig uppgift är att man ingår i Besöksnäringens myndighetsgrupp där man jobbar inom sju strategiska områden nämligen
- Samlad och kommunicerad kunskap
- Hållbar utveckling och beredskap
- Kompetensförsörjning
- Destinations- och affärsutveckling
- Digitalisering och innovation
- Samhällsplanering och transporttillgänglighet
- Regler, tillstånd och tillsyn
Det finns många exempel på Tillväxtverkets insatser och det kommer vi att återkomma till vid ett senare tillfälle.
Ett annat nätverk – SNCVB
Ett annat liknande nätverk som SNDMO är SNCVB vilket står för Swedish Network of Convention Bureaus. De organiserar landets dryga trettiotalet Convention Bureaus (CVB). Sverige är unikt i att ha så många Convention Bureaus, som alltså är icke vinstdrivande enheter som skall verka för att få flera stora möten/kongresser till Sverige och den egna orten. Det handlar om roterande möten som skall uppfylla vissa kriterier (som minst 50 deltagare, alltid övernattande, att växlar mellan minst tre platser och så vidare) men även möten som inte roterar men är väl så viktiga. Upplägget och hur man är organiserade växlar mellan olika CVBer. Gemensamt är dock att de jobbar väldigt långsiktigt för att hitta och utveckla de kontakter, ofta inom akademi och forskning, som kan generera stora möten och kongresser i närtid eller framtid. Det kan vara så långt fram i tiden som åtta till tio år.
Inom SNCVB arbetar man med kunskapsutbyte och affärsutveckling och verkar för att få möten till Sverige i första hand. Vilken ort som får det kan sedan bero på många faktorer. Anledningen till att det är viktigt att satsa på är de stora summor som de bidrar med till Sverige och orten där mötet äger rum. Det handlar om minst 3 500 kronor per deltagare och dygn när det gäller nationella möten och betydligt mer när det gäller internationella konferenser.
SNCVB samverkar med SNDMO i olika frågor.
Rapport från Visit Sweden
En naturlig fråga som togs upp av nästa talare som kom upp på scenen, Åsa Egrelius från Visit Sweden, var varför inte Visit Sweden jobbar med att attrahera möten till Sverige. Helt enkelt för att regeringen inte i sitt uppdrag till Visit Sweden har tagit med det. Visit Swedens uppgift är att marknadsföra Sverige mot privatmarknaden utomlands. Åsa berättade att det nu skall tas fram turismpolitiska mål, som kommer att ha stor betydelse för branschen. Här lyfte hon fram hur viktigt det är att man påverkar sina lokala politiker så att de lyfter fram besöksnäringen i exportsammanhang. Besöksnäringens potential, i synnerhet i landsorten, som exportnäring glöms nämligen ofta bort.
Åsa lyfte också fram några olika konstateranden och trender från Visit Swedens undersökningar:
- Individen – Globala resenärer vill fortsätta att vara aktiva långt upp i åldern därför måste branschen anpassa marknadsföring och aktivitetsutbud. Ofta är det bättre att anknyta till konsumentens intressen och beteenden än ålder.
- Upplevelser – En unik upplevelse, outforskade platser och det genuint svenska är den ultimata souveniren för många besökare. Det är både en möjlighet och en utmaning för oss att själva se vad som kan locka en resenär.
- Effektivitet – Hur resenärer använder mobilen påverkar hela deras resecykel både före, under och efter resan.
- Hållbarhet – I vår målgrupp finns ett stort intresse för hållbarhetsfrågan och här är Sverige väl positionerat. Även säkerhet är viktigt för målgruppen och här upplevs Sverige både som säkert och också medvetet med exempelvis krav på säkerhetsbälten på bussar och cykelhjälm.
Avslutningsvis berättade hon att till och med flygångesten i Sverige börjar bli exotisk för nu skriver tyska resejournalister om den.
Tillväxtverkets statistikarbete
Dagen avslutades med att Fredrik Junkka som jobbar med statistik på Tillväxtverket berättade om hur man idag jobbar med turismstatistiken. Bland annat ökar man det egna arbetet med data och analys. Han nämnde att man använder fyra metoder som alla har sina för- och nackdelar. Bland nackdelarna finns att produktionsdata inte bara mäter turism och att problem med branschkoder ställer till det, liksom sekretessproblem. Inkvarteringsstatistiken mäter bara kommersiella övernattningar och även här finns sekretessproblem och felkällor som gruppen ”ej angivet”. Turismsatelliträkenskaperna (TSA) har vissa fördelar men kräver bland annat många intervjuer vilket blir dyrt.
Fredrik pratade också en del om IBIS, den nationella gränsundersökningen av utländska besökare som genomförs vid utresan. Senast genomfördes den 2011-2014 och nu i vår startar men en ny omgång intervjuer. Nu kan fler bidra genom att man lokalt kan använda IBIS frågeformulär.
Lite mer om SNDMO
Efter detta hade värdarna ordnat en guidad visning av Stadshuset varefter man samlades för middag. Konferensen fortsatte även påföljande dag men då hade vi inte möjlighet att vara med.
SNDMO samlas alltså på detta sätt två gånger per år för att nätverka och få nya kunskaper, men också för att identifiera frågor där man gemensamt kan påverka på olika sätt. Bland annat kunde man under den sista programpunkten hitta en statistikparameter som man tillsammans med Fredrik Junkka skulle kunna förbättra. Mellan de två årliga träffarna pågår också arbete i olika arbetsgrupper.
Eftersom detta var en intern konferens var vissa punkter på programmet för ”nätverkets eget bruk” men vi kan nämna att man bland annat har en analysgrupp som med hjälp av statistik lyfter fram hur det ser ut ”turistiskt”.
Om ni har några frågor om SNDMO kan ni vända er till Björn Fransson på Örebrokompaniet som är ordförande. Det går också bra att vända er till redaktionen så förmedlar vi kontakt.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-