-
Södra Bohuslän Turism inför ett nytt verktyg för destinationsförsäljning
Det gångna året ser ut som en rekordsäsong för besöksnäringen i södra Bohuslän. Södra Bohuslän Turism satsar på en gemensam bokningshub från GoTo HUB för att samla och sälja destinationens turistiska utbud under ett och samma varumärke. På så vis stärks södra Bohuslän som en destination och blir enklare att uppleva.
Satsningen kan skapa ökad omsättning och fler arbetstillfällen
Med ca en miljon sidvisningar per år på hemsidan och nästan en miljon i räckvidd per månad på instagram har södra Bohuslän skapat en stark digital plattform för att nå långt. Det har varit en stor satsning på denna digitala utveckling, som nu tar nästa språng för att skapa en starkare ekonomisk hållbarhet i besöksnäringen.
”Södra Bohuslän har ett stort utbud av fantastisk miljö och upplevelser. Vi har en mängd enormt duktiga företag som erbjuder bra produkter till sina gäster och de flesta företag är ganska små. Den ekonomiska hållbarheten är väldigt viktig för att vi skall kunna utveckla besöksnäringen som förutom många små företag även innebär stora variationer i säsong. Vi strävar hela tiden efter att skapa ett attraktivt och tillgängligt utbud. Nu görs ytterligare en satsning som kan skapa ökad omsättning och fler arbetstillfällen.” Säger Ann H Haraldsson, VD på Södra Bohuslän Turism.
En gemensamt marknadsförd bokningsplats
Den unika lösningen GoTo HUB erbjuder, möjliggör för södra Bohuslän en gemensam bokningshub med bokningsbara upplevelser, aktiviteter och boenden. Det ger även aktörerna i besöksnäringen möjlighet att sälja varandra i ett så kallat digitalt ekosystem med fokus på delningsekonomi.
Sedan tidigare är GoTo HUB etablerat i Norge med ett flertal partnerdestinationer i bland annat Oslo, Arendal, Stavanger, Harstad, Lofoten och Tromsø. I Sverige finns Goto HUB i Dalsland i samarbete med Visit Dalsland. Under sommaren 2023 kommer flertalet nya destinationer ta lösningen i bruk.
”När vi pratar med företag i vårt område om vad de mest vill utveckla så är det sin marknadsföring och få fler bokningar. Vilket är precis vad vi utvecklar med denna satsning.” Säger Ann H Haraldsson. ”Vi växlar vi upp vårt stöd till företagen genom att erbjuda en gemensamt marknadsförd bokningsplats där det blir enkelt för gästen att boka fler upplevelser och stanna längre i vårt vackra södra Bohuslän.”
Ser potential i lokala och destinationsöverskridande samarbeten
GoTo HUB:s VD Dan Granath ser fram emot den nya satsningen i södra Bohuslän.
”De är med stor glädje och entusiasm som vi på GoTo HUB går in i ett samarbete med södra Bohuslän. Destinationen har en imponerande natur med många fantastiska boenden och upplevelser. Tillsammans kommer vi att göra allt detta enklare att boka för slutkonsumenten. Vi ser stor potential i lokala samarbeten men även mellan destinationer där slutkunden naturligt rör sig. Vi startar arbetet för att lansera bokningshuben redan nu för att säkerställa att vi är rustade inför sommaren 2023.” Säger Dan Granath.
Plattformen började att växa fram under hösten/vintern 2022. Men den börjar marknadsföras under den kommande våren.
- Text: Södra Bohuslän Turism
- Foto: Amplifyphoto/ Markus Holm
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-