-
Södra Bohuslän Turism inför ett nytt verktyg för destinationsförsäljning
Det gångna året ser ut som en rekordsäsong för besöksnäringen i södra Bohuslän. Södra Bohuslän Turism satsar på en gemensam bokningshub från GoTo HUB för att samla och sälja destinationens turistiska utbud under ett och samma varumärke. På så vis stärks södra Bohuslän som en destination och blir enklare att uppleva.
Satsningen kan skapa ökad omsättning och fler arbetstillfällen
Med ca en miljon sidvisningar per år på hemsidan och nästan en miljon i räckvidd per månad på instagram har södra Bohuslän skapat en stark digital plattform för att nå långt. Det har varit en stor satsning på denna digitala utveckling, som nu tar nästa språng för att skapa en starkare ekonomisk hållbarhet i besöksnäringen.
”Södra Bohuslän har ett stort utbud av fantastisk miljö och upplevelser. Vi har en mängd enormt duktiga företag som erbjuder bra produkter till sina gäster och de flesta företag är ganska små. Den ekonomiska hållbarheten är väldigt viktig för att vi skall kunna utveckla besöksnäringen som förutom många små företag även innebär stora variationer i säsong. Vi strävar hela tiden efter att skapa ett attraktivt och tillgängligt utbud. Nu görs ytterligare en satsning som kan skapa ökad omsättning och fler arbetstillfällen.” Säger Ann H Haraldsson, VD på Södra Bohuslän Turism.
En gemensamt marknadsförd bokningsplats
Den unika lösningen GoTo HUB erbjuder, möjliggör för södra Bohuslän en gemensam bokningshub med bokningsbara upplevelser, aktiviteter och boenden. Det ger även aktörerna i besöksnäringen möjlighet att sälja varandra i ett så kallat digitalt ekosystem med fokus på delningsekonomi.
Sedan tidigare är GoTo HUB etablerat i Norge med ett flertal partnerdestinationer i bland annat Oslo, Arendal, Stavanger, Harstad, Lofoten och Tromsø. I Sverige finns Goto HUB i Dalsland i samarbete med Visit Dalsland. Under sommaren 2023 kommer flertalet nya destinationer ta lösningen i bruk.
”När vi pratar med företag i vårt område om vad de mest vill utveckla så är det sin marknadsföring och få fler bokningar. Vilket är precis vad vi utvecklar med denna satsning.” Säger Ann H Haraldsson. ”Vi växlar vi upp vårt stöd till företagen genom att erbjuda en gemensamt marknadsförd bokningsplats där det blir enkelt för gästen att boka fler upplevelser och stanna längre i vårt vackra södra Bohuslän.”
Ser potential i lokala och destinationsöverskridande samarbeten
GoTo HUB:s VD Dan Granath ser fram emot den nya satsningen i södra Bohuslän.
”De är med stor glädje och entusiasm som vi på GoTo HUB går in i ett samarbete med södra Bohuslän. Destinationen har en imponerande natur med många fantastiska boenden och upplevelser. Tillsammans kommer vi att göra allt detta enklare att boka för slutkonsumenten. Vi ser stor potential i lokala samarbeten men även mellan destinationer där slutkunden naturligt rör sig. Vi startar arbetet för att lansera bokningshuben redan nu för att säkerställa att vi är rustade inför sommaren 2023.” Säger Dan Granath.
Plattformen började att växa fram under hösten/vintern 2022. Men den börjar marknadsföras under den kommande våren.
- Text: Södra Bohuslän Turism
- Foto: Amplifyphoto/ Markus Holm
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-