-
Sommarens torka – Blodglass och äppelgåvor
Sommarens extrema torka i Sverige har slagit hårt mot skördarna i hela landet. Det har bland annat lett till foderbrist för betande djur, vilket gör att bönder tvingas skicka sina djur till slakt mycket tidigare än beräknat. Det har också lett till att skörden av svenska grönsaker och frukt har påverkats negativt.
Både människor och djur har behövt ligga lågt under sommaren för att må bra. Trots detta har flera unika lösningar på problem skapats. Många branscher och företag har hjälpt till på olika sätt för att underlätta situationen för bönderna.
Djurparker serverar svalka
Inte bara bönderna har påverkats, djurparker har även tvingats hitta på kreativa lösningar för att svalka sina djur och gäster. I Skånes djurpark har till exempel skötarna duschat älgar, björnarna har fått frusen vattenmelon att slicka på och järvarna har serverats blodglass!
Gäster har kunnat hitta vattenstationer med jämna mellanrum och svalkat sig vid vattenleken eller i vattenrutschkanan. Personalen har kört omkring med vatten till kollegor som arbetat tungt under svettiga förhållanden för att se till att djuren mår bra. Även kunderna har bjudits på dryck.
”Vi gör allt vad vi kan för att göra de varma dagarna så bra som möjligt för djuren och ge dem den svalka som vi alla längtar efter. En av de nordligaste djurarterna vi har här i Skånes Djurpark är myskoxarna. Vi kan se att de har klarat värmeböljan bra. Deras aktivitet blir lägre under dagarna, de håller sig mycket i skuggan och i sina hus och så har de haft möjlighet att få svalkande duschar av skötarna.” Säger Skånes Djurparks zoologiska chef, Anna Blinkowski.

En Björn med glass – Skånes DjurparkKiviks Musteri skänker äpplen
Familjeföretaget har hjälpt djurägare som riskerar foderbrist med att ge bort 30 ton hela mustäpplen. Vanligtvis skänks äppelrester som djurfoder under hösten, men eftersom läget är allvarligt valde företaget att skänka hela äpplen redan nu.
Kiviks Musteri spred via Facebookgruppen Foderhjälpen©2018 att de ville skänka äpplen till drabbade djurägare. Responsen blev enorm och inlägget delades redan de två första dygnen av fler än 1 900 personer.
”Läget är akut och vi måste alla hjälpas åt. Vi kände att vi ville bidra och kunde göra det eftersom årets äppelskörd verkar bli både tidig och stor.” Säger Jan Flemming Jensen, odlingschef på Kiviks Musteri.
Restauranger väljer svenska råvaror
Slakteriers kapacitet styrs till stor del av efterfrågan på svenskt kött. Eftersom bönder tvingas att nödslakta sina djur, kommer vi den närmsta framtiden att se ett överskott av svenskt kött. Detta gör att köerna till slakterier blir långa och svåra. Genom att hjälpa till att öka efterfrågan på köttet under hösten och vintern kan restauranger och konsumenter göra stor skillnad för bönderna.
Inom restaurangbranschen har flera krögare och grossister gått samman i ett gemensamt upprop för att stödja de svenska bönderna genom att prioritera att köpa deras produkter.
”För mig som kock och representant för restaurangbranschen är det extra viktigt att stötta svenska bönder. Ett bra sätt är att upphandla och fråga efter svenskt kött och svenska råvaror, frukt och grönt.” Säger Fredrik Eriksson, krögare på Långbro värdshus, restaurang Asplund och kreativ ledare för Restaurangakademien.
Hur kan vi hjälpa till?Människan är en komplex art, men våran starka empati gör oss benägna att hjälpa andra i nöd. På en psykologisk nivå är altruistiska beteenden en förutsättning för att samhällen och grupper ska fungera. På en enklare nivå bryr vi oss om att dra vårt strå till stacken.
Djurens och växtrikets situation påverkar oss. Grönsaker kommer att gå upp i pris, svenskt kött blir billigare, mjölk kommer att bli dyrare osv. Men alla kan hjälpa till på något sätt.
Konsumenter kan köpa enbart svenska råvaror, medan företag såsom Kiviks Musteri kan skänka äpplen till de drabbade. Uppsala Kommun lånar ut mark till lantbrukare medans vissa banker lättar på krav så att deras kunder på landsbygden kan få hjälp.
Kan ni som företag hjälpa situationen på något sätt? Se er om efter möjligheter i er omgivning. Hör er gärna av till oss på redaktionen om ni har hittat på något för att lätta torkan i vår natur.

Jan Flemming Jensen och Jörgen Rasmusson – Kiviks Musteri- Text: Isa Mörk
- Foto: Martin & Servera
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-