-
Sommarens torka – Blodglass och äppelgåvor
Sommarens extrema torka i Sverige har slagit hårt mot skördarna i hela landet. Det har bland annat lett till foderbrist för betande djur, vilket gör att bönder tvingas skicka sina djur till slakt mycket tidigare än beräknat. Det har också lett till att skörden av svenska grönsaker och frukt har påverkats negativt.
Både människor och djur har behövt ligga lågt under sommaren för att må bra. Trots detta har flera unika lösningar på problem skapats. Många branscher och företag har hjälpt till på olika sätt för att underlätta situationen för bönderna.
Djurparker serverar svalka
Inte bara bönderna har påverkats, djurparker har även tvingats hitta på kreativa lösningar för att svalka sina djur och gäster. I Skånes djurpark har till exempel skötarna duschat älgar, björnarna har fått frusen vattenmelon att slicka på och järvarna har serverats blodglass!
Gäster har kunnat hitta vattenstationer med jämna mellanrum och svalkat sig vid vattenleken eller i vattenrutschkanan. Personalen har kört omkring med vatten till kollegor som arbetat tungt under svettiga förhållanden för att se till att djuren mår bra. Även kunderna har bjudits på dryck.
”Vi gör allt vad vi kan för att göra de varma dagarna så bra som möjligt för djuren och ge dem den svalka som vi alla längtar efter. En av de nordligaste djurarterna vi har här i Skånes Djurpark är myskoxarna. Vi kan se att de har klarat värmeböljan bra. Deras aktivitet blir lägre under dagarna, de håller sig mycket i skuggan och i sina hus och så har de haft möjlighet att få svalkande duschar av skötarna.” Säger Skånes Djurparks zoologiska chef, Anna Blinkowski.
En Björn med glass – Skånes DjurparkKiviks Musteri skänker äpplen
Familjeföretaget har hjälpt djurägare som riskerar foderbrist med att ge bort 30 ton hela mustäpplen. Vanligtvis skänks äppelrester som djurfoder under hösten, men eftersom läget är allvarligt valde företaget att skänka hela äpplen redan nu.
Kiviks Musteri spred via Facebookgruppen Foderhjälpen©2018 att de ville skänka äpplen till drabbade djurägare. Responsen blev enorm och inlägget delades redan de två första dygnen av fler än 1 900 personer.
”Läget är akut och vi måste alla hjälpas åt. Vi kände att vi ville bidra och kunde göra det eftersom årets äppelskörd verkar bli både tidig och stor.” Säger Jan Flemming Jensen, odlingschef på Kiviks Musteri.
Restauranger väljer svenska råvaror
Slakteriers kapacitet styrs till stor del av efterfrågan på svenskt kött. Eftersom bönder tvingas att nödslakta sina djur, kommer vi den närmsta framtiden att se ett överskott av svenskt kött. Detta gör att köerna till slakterier blir långa och svåra. Genom att hjälpa till att öka efterfrågan på köttet under hösten och vintern kan restauranger och konsumenter göra stor skillnad för bönderna.
Inom restaurangbranschen har flera krögare och grossister gått samman i ett gemensamt upprop för att stödja de svenska bönderna genom att prioritera att köpa deras produkter.
”För mig som kock och representant för restaurangbranschen är det extra viktigt att stötta svenska bönder. Ett bra sätt är att upphandla och fråga efter svenskt kött och svenska råvaror, frukt och grönt.” Säger Fredrik Eriksson, krögare på Långbro värdshus, restaurang Asplund och kreativ ledare för Restaurangakademien.
Hur kan vi hjälpa till?Människan är en komplex art, men våran starka empati gör oss benägna att hjälpa andra i nöd. På en psykologisk nivå är altruistiska beteenden en förutsättning för att samhällen och grupper ska fungera. På en enklare nivå bryr vi oss om att dra vårt strå till stacken.
Djurens och växtrikets situation påverkar oss. Grönsaker kommer att gå upp i pris, svenskt kött blir billigare, mjölk kommer att bli dyrare osv. Men alla kan hjälpa till på något sätt.
Konsumenter kan köpa enbart svenska råvaror, medan företag såsom Kiviks Musteri kan skänka äpplen till de drabbade. Uppsala Kommun lånar ut mark till lantbrukare medans vissa banker lättar på krav så att deras kunder på landsbygden kan få hjälp.
Kan ni som företag hjälpa situationen på något sätt? Se er om efter möjligheter i er omgivning. Hör er gärna av till oss på redaktionen om ni har hittat på något för att lätta torkan i vår natur.
Jan Flemming Jensen och Jörgen Rasmusson – Kiviks Musteri- Text: Isa Mörk
- Foto: Martin & Servera
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-