-
Sommarens torka – Blodglass och äppelgåvor
Sommarens extrema torka i Sverige har slagit hårt mot skördarna i hela landet. Det har bland annat lett till foderbrist för betande djur, vilket gör att bönder tvingas skicka sina djur till slakt mycket tidigare än beräknat. Det har också lett till att skörden av svenska grönsaker och frukt har påverkats negativt.
Både människor och djur har behövt ligga lågt under sommaren för att må bra. Trots detta har flera unika lösningar på problem skapats. Många branscher och företag har hjälpt till på olika sätt för att underlätta situationen för bönderna.
Djurparker serverar svalka
Inte bara bönderna har påverkats, djurparker har även tvingats hitta på kreativa lösningar för att svalka sina djur och gäster. I Skånes djurpark har till exempel skötarna duschat älgar, björnarna har fått frusen vattenmelon att slicka på och järvarna har serverats blodglass!
Gäster har kunnat hitta vattenstationer med jämna mellanrum och svalkat sig vid vattenleken eller i vattenrutschkanan. Personalen har kört omkring med vatten till kollegor som arbetat tungt under svettiga förhållanden för att se till att djuren mår bra. Även kunderna har bjudits på dryck.
”Vi gör allt vad vi kan för att göra de varma dagarna så bra som möjligt för djuren och ge dem den svalka som vi alla längtar efter. En av de nordligaste djurarterna vi har här i Skånes Djurpark är myskoxarna. Vi kan se att de har klarat värmeböljan bra. Deras aktivitet blir lägre under dagarna, de håller sig mycket i skuggan och i sina hus och så har de haft möjlighet att få svalkande duschar av skötarna.” Säger Skånes Djurparks zoologiska chef, Anna Blinkowski.
En Björn med glass – Skånes DjurparkKiviks Musteri skänker äpplen
Familjeföretaget har hjälpt djurägare som riskerar foderbrist med att ge bort 30 ton hela mustäpplen. Vanligtvis skänks äppelrester som djurfoder under hösten, men eftersom läget är allvarligt valde företaget att skänka hela äpplen redan nu.
Kiviks Musteri spred via Facebookgruppen Foderhjälpen©2018 att de ville skänka äpplen till drabbade djurägare. Responsen blev enorm och inlägget delades redan de två första dygnen av fler än 1 900 personer.
”Läget är akut och vi måste alla hjälpas åt. Vi kände att vi ville bidra och kunde göra det eftersom årets äppelskörd verkar bli både tidig och stor.” Säger Jan Flemming Jensen, odlingschef på Kiviks Musteri.
Restauranger väljer svenska råvaror
Slakteriers kapacitet styrs till stor del av efterfrågan på svenskt kött. Eftersom bönder tvingas att nödslakta sina djur, kommer vi den närmsta framtiden att se ett överskott av svenskt kött. Detta gör att köerna till slakterier blir långa och svåra. Genom att hjälpa till att öka efterfrågan på köttet under hösten och vintern kan restauranger och konsumenter göra stor skillnad för bönderna.
Inom restaurangbranschen har flera krögare och grossister gått samman i ett gemensamt upprop för att stödja de svenska bönderna genom att prioritera att köpa deras produkter.
”För mig som kock och representant för restaurangbranschen är det extra viktigt att stötta svenska bönder. Ett bra sätt är att upphandla och fråga efter svenskt kött och svenska råvaror, frukt och grönt.” Säger Fredrik Eriksson, krögare på Långbro värdshus, restaurang Asplund och kreativ ledare för Restaurangakademien.
Hur kan vi hjälpa till?Människan är en komplex art, men våran starka empati gör oss benägna att hjälpa andra i nöd. På en psykologisk nivå är altruistiska beteenden en förutsättning för att samhällen och grupper ska fungera. På en enklare nivå bryr vi oss om att dra vårt strå till stacken.
Djurens och växtrikets situation påverkar oss. Grönsaker kommer att gå upp i pris, svenskt kött blir billigare, mjölk kommer att bli dyrare osv. Men alla kan hjälpa till på något sätt.
Konsumenter kan köpa enbart svenska råvaror, medan företag såsom Kiviks Musteri kan skänka äpplen till de drabbade. Uppsala Kommun lånar ut mark till lantbrukare medans vissa banker lättar på krav så att deras kunder på landsbygden kan få hjälp.
Kan ni som företag hjälpa situationen på något sätt? Se er om efter möjligheter i er omgivning. Hör er gärna av till oss på redaktionen om ni har hittat på något för att lätta torkan i vår natur.
Jan Flemming Jensen och Jörgen Rasmusson – Kiviks Musteri- Text: Isa Mörk
- Foto: Martin & Servera
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-