söndag 13 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
    • Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
    • Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
    • Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • En person som fotograferar Åreskutan. SPRIT-undersökningen ger en analys av företagens utveckling inom en destination.
    2023-09-22 17:42

    SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism

    Tack vare Jämtland Härjedalen Turism-projektet Besöksnäringens roll för regional utveckling har den så kallade SPRIT-metoden (Spridningseffekter inom turism) kunnat utvecklas som ett sätt att beskriva turism.

    Undersökningen genomfördes som en pilot för Vemdalen och Funäsfjällen 2016 med 2014 års siffror. Nu har vi kunnat göra om det i full skala med siffror för 2019, 2020 och 2021 och för destinationerna Vemdalen, Funäsfjällen, Lofsdalen, Åre samt kommunerna Åre, Berg och Strömsund.

    SPRIT-undersökningen ger en beskrivning och analys av företagens utveckling inom en destination eller kommun och deras koppling till besöksnäringen oavsett bransch. Det vill säga hur beroende en kommun/destination är av turism.

    Om resultaten av SPRIT-undersökningen

    Besöksnäringen är allra mest betydelsefull (inte oväntat) för Lofsdalen, följt av Vemdalen, Funäsfjällen och Åre i fallande ordning. Dock har Åre den största omsättning i faktiska tal. Men där finns ju även ett starkt ”övrigt” näringsliv byggt av entreprenörer och inflyttade företag inom branscher/verksamheter som huvudsakligen har sina kunder utanför destinationen. Åres attraktivitet, uppbyggd av besöksnäringen, har med all sannolikhet bidragit starkt till dessa etableringar.

    Besöksnäringen är mycket betydelsefull för Åre kommun. Även för Bergs kommun står turismen för en betydande del av den samlade ekonomin. För Strömsund där omsättningen ligger på drygt 400 miljoner kronor (att jämföra med knappt 600 miljoner kronor för Berg) är andelen av den samlade ekonomin betydligt lägre, ca 5% att jämföra med knappt 20% för Berg och knappt 40% i Åre kommun. Men Strömsunds samlade ekonomi är högre än Åre och mer än dubbelt så stor som i Berg. En viktig del är den areella näringar (främst skog) och tillverkning står för drygt hälften av den totala ekonomin i kommunen.

    Tack vare SPRIT-undersökningen har vi nu fått svar på följande siffror för de ingående destinationerna och kommunerna samt utvecklingen mellan 2019, 2020 och 2021 (före, under, efter pandemin).

    Turistisk omsättning – Pandemieffekter

    ◆ De 4 fjälldestinationerna hade en sammantagen direkt turistisk omsättning på nästan 4 miljarder kronor 2019.
    ◆ 2020 sjönk den till knappt 3,5 miljarder kronor.
    ◆ 2021 återhämtat till knappt 3,9 miljarder kronor.
    ◆ Både Funäsfjällen och Vemdalen (som analyserades 2014) har mer än fördubblat den turistiska omsättningen fram till 2021 (7år).

    Turismens andel av total omsättning

    ◆ Turismens andel av den totala omsättningen är mycket stor i fjälldestinationerna. Allra störst i Lofsdalen, där den direkta turistiska omsättningen utgör 76%. Om man adderar de indirekta effekterna så hamnar man på 83%.
    ◆ Motsvarande för Vemdalen 64% respektive 74% inklusive indirekta effekter.
    ◆ Motsvarande för Funäsfjällen 61% respektive 71% inklusive indirekta effekter.
    ◆ Motsvarande för Åre destination 51% respektive 58% inklusive indirekta effekter.

    Företagens syn på besöksnäringen

    Företagen som besvarade webbenkäten fick följande fråga: ”Vilken betydelse har turismen/besöksnäringen inom [destinationen/kommunen] när det gäller förutsättningarna för näringslivet i stort”. Man svarade på en skala från 1 (saknar helt betydelse)-10 (helt avgörande betydelse.

    Andelen som svarade 9 eller 10 (mycket stor-helt avgörande betydelse):

    ◆ Lofsdalen 100%
    ◆ Vemdalen 73%
    ◆ Funäsfjällen 74%
    ◆ Åre Destination 68%
    ◆ Åre kommun 67%
    ◆ Bergs kommun 53%
    ◆ Strömsunds kommun 20%

    Sysselsättning i de undersökta destinationerna/kommunerna

    I de 4 fjälldestinationerna genereras en lönesumma på 825 miljoner kronor som en effekt av turismen. Detta utgör skatteunderlag för kommunerna, men tyvärr så skattar långt ifrån alla (säsongsarbeten) i kommunerna. I de 4 fjälldestinationerna är 4 750 personer sysselsatta helt eller delvis inom turismen.

    ◆ Lofsdalen 39 miljoner kronor.
    ◆ Vemdalen 167 miljoner kronor.
    ◆ Funäsfjällen 175 miljoner kronor.
    ◆ Åre Destination 444 miljoner kronor.
    ◆ Åre kommun 627 miljoner kronor.
    ◆ Bergs kommun 212 miljoner kronor.
    ◆ Strömsunds kommun 69 miljoner kronor.

    Sysselsättningen i de undersökta destinationerna/kommunernaa i direkta skatteintäkter, det vill säga från anställda i direkta turismföretag och indirekta skatteintäkter, det vill säga anställda hos underleverantörer uppgick totalt till ca 800 miljoner i Jämtland Härjedalen 2022 i löneskatter.

    Turismen utgör en förutsättning för ett “fungerande” samhälle

    Företagen får betydande intäkter, både direkt och indirekt via turismen. Men man kan också konstatera på grund av SPRIT-undersökningen att turismen i hög grad utgör en förutsättning för ett “allmänt fungerande” samhälle med service, infrastruktur och personalförsörjning.

    Detta bekräftas också via enkätundersökningens övriga frågor. På frågan om vilken betydelse turismen/besöksnäringen har för näringslivet och företagens verksamhet så speglar svaren hur avgörande besöksnäringen är för destinationen/kommunen.

    Detta visar i kombination med “hård fakta” i termer av pengar att turismen är en motor för Jämtland Härjedalen. Vilket också speglas i en generellt sett mycket hög positiv inställning till turismen och dess utveckling. Även synen på företagens framtidsmöjligheter, och då särskilt besöksnäringen, är tydligt positiv.

    Läs mer om hur SPRIT-undersökningen gick till till här.

    Läs mer om Jämtland Härjedalen på Turismnytt här.

    • Text: Jämtland Härjedalen Turism
    • Foto: Berghasen
    Tweet
  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet