-
Staden som blev Årets stadskärna 2017
Västervik blev staden som är årets stadskärna 2017.
Det var under Svenska Stadskärnors årskonferens i Varberg som vinnaren presenterades.
Bland finalkandidaterna fanns både Västervik, Kalmar och Tibro.
Annika Boman från Västervik Framåt läste en stämningsfull saga när de nominerade städerna presenterades. Hennes stad suckade av sorg och skrockade förnöjsamt om vartannat under historiens gång, medan Tobias Ahlstedt läste repliker och bytte bilder i presentationen.
”- Det är mycket roligt att Västervik får det här erkännandet”, säger kommunfullmäktiges ordförande Dan Nilsson som var med på banketten i Varberg. ”- Vi har haft stora utmaningar att ta oss an. Och vi gratulerar förstås Björn Mortensen som rodde hem utmärkelsen Årets centrumutvecklare åt Kalmar”.
Västerviks stadskärna är livfull och vacker belägen vid vattnet. Idag pågår många byggen i staden vilket ökar förväntningarna än mer. Fast utmärkelsen handlar inte i första hand om den fysiska platsen, utan mer om samarbetet, där kommunen, fastighetsägarna och näringslivet drar åt samma håll. Priset går till den stad som gjort störst framsteg i förnyelsen av sitt centrum. Ett ständigt pågående arbete. Och i Västervik är det mycket på gång.
Juryns motivering
Staden är kommunens hjärta som pulserar med en idealisk balans mellan planering och genomförande samt struktur och långsiktighet. Med små steg i taget har man kommit långt utanför stadens och tankens gränser. Outtröttligt har man gnetat på och aldrig gett upp. Gamla beprövade arbetsmetoder har ersatts av nya utmanande arbetsformer i en stark samverkan. Allt för den gemensamma visionen att erbjuda en attraktiv och levande stadsmiljö, dag- och kvällstid, för såväl boende som besökare. Att ständigt sträva efter att utvecklas och ligga i framkant för nya utmaningar och arbetsmetoder är ett signum för Årets Stadskärna 2017.Kvalitetsmärkning med europeisk anknytning
För att bli nominerad till Årets Stadskärna måste man först uppfylla kriterierna för kvalitetsmärkningen Quality Mark, QM. Det är ett verktyg som har sitt ursprung i ett gemensamt europeiskt utvecklingsarbete som är anpassad till svenska förhållanden. Verktyget innehåller styrning, struktur, samverkan, åtgärdsprogram med mera och är ett stöd i städernas utvecklingsarbete. Ett arbete som pågår cirka tre år eller mer.Fakta
För 24:a året i rad utser Svenska Stadskärnor Årets Stadskärna. Utmärkelsen går till den svenska stad som under de närmast föregående åren gjort störst framsteg i sin förnyelse av centrum, genom samarbete mellan både privata och offentliga aktörer. Med framsteg menas att det finns ett flertal mätbara resultat av stadskärnans utveckling.Källa: Västerviks kommun
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Svenska Stadskärnor
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-