-
Staden som skapar ett maritimt aktivitetsstråk
Efter beslutet om att anlägga ett nytt båtmuseum på Tobaks i Härnösand går man nu vidare och arbetar nu för att sträckan längs vattnet skall bli ett maritimt aktivitetsstråk.
”- Med ett nytt båtmuseum på Tobaks ser vi hela sträckan därifrån till First Hotel, vid Nybron, och centrum som ett maritimt aktivitetsstråk och Utsprångskajen blir då en väldigt viktig del i det”, säger näringslivsutvecklaren Olle Lidgren.
Fler och större kryssningsfartyg
Man vill välkomna fler fartyg och därmed fler kryssningsresenärer till staden, anordna maritima aktiviteter som skapa bättre möjligheter att fiska från kajen.
Idén har kommit efter att man ändå måste göra en renovering av Utsprångskajen.
Inspiration hämtar man från besök i hamnarna i Stockholm, Malmö och Köpenhamn.
”- Vi har tittat mycket på de tekniska lösningarna i de olika hamnarna och det har varit väldigt värdefullt”, säger Staffan Gilliusson.Man har också haft möte med Birka Cruises som planerar fler kryssningar till Härnösand de kommande åren. Rederiet gav värdefulla synpunkter på mottagningsstrukturen, till exempel på hur resenärerna fick tillgång till turistinformation och bussar iland, enligt Härnösands kommun.
Man hoppas att kryssningsrederierna väljer att ta sina gäster till Härnösand – idag går de ”bara” till Stockholm och inte mer norrut.
”- Vi får göra en rejäl inventering av vilka kryssningar som finns och vad som krävs för att Härnösand och Höga Kusten ska kunna ingå i ett sådant paket”, säger Olle Lidgren.
Om staden skall ta emot fler och större kryssningsfartyg så måste man bygga en större kaj än den som finns idag. Samtidigt måste man ser till att kajen också kan fungera för FMV, försvaret och Kustbevakningen”, säger näringslivsutvecklaren Henrik Olsson.
Tidsplanen är att kunna ta emot kryssningar 2018, vilket innebär att kajen kommer att vara stängd även sommaren 2017.
Men det är viktigt att det blir en mötesplats för alla
”- Det är viktigt att det blir en mötesplats för alla, både invånare och besökare, och att det finns möjlighet till olika aktiviteter där. Några lösa idéer är fisketävlingar, maritima evenemang och marknader, men vi ska inventera även den delen”, säger Olle Lidgren.
Läs också artiklarna:
Kommuner satsar mer pengar på besöksnäring
Kryssningsresenärerna ökar handel i Härnösand
Källa: Härnösands kommun
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Härnösands kommun
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
-
Gästbloggare
-