-
Städerna som får arrangera SM-veckan 2018 och 2019
Efter en jämn ansökningsprocess har Riksidrottsförbundet och Sveriges Television kommit fram till att det blir Helsingborg och Landskrona som får arrangera SM-veckan* sommar 2018 och Malmö 2019.
Det var fyra städer som ansökte om att få stå värdstad för SM-veckan sommar 2018: Linköping, Norrköping, Umeå och Helsingborg/Landskrona. Tre städer ansökte för 2019: Halmstad, Umeå och Malmö.
Under våren bearbetades ansökningarna och samtliga städer besöktes av Riksidrottsförbundet och Sveriges Television som tittade närmare på arenor och andra förutsättningar för SM-veckan. Valet föll på Helsingborg/Landskrona och Malmö för deras gedigna och väl förankrade ansökningar, spännande evenemangskoncept och goda förutsättningar och arenor.
”- SM-veckan är ett fantastiskt evenemang där städer, besöksnäring, idrott och SVT möts för att ge möjlighet för så många som möjligt att ta del av Svensk idrott. Det ska bli spännande att följa Helsingborg/Landskrona och Malmös arbete mot 2018 och 2019, inte minst eftersom det är ett evenemang där både vi som arrangörer men också aktiva och publik alltid upptäcker något nytt”, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.
Helsingborg och Landskrona ska arrangera SM-veckan sommar ihop. Det är första gången SM-veckan samarrangeras av två städer tillsammans. Malmö har arrangerat SM-veckan tidigare. Det var premiäråret 2009 och senare 2010. SM-veckan, som år 2019 firar sitt 10-årsjubileum, kommer då tillbaka dit där allt började.
”- Vi hade otroligt konkurrenskraftiga ansökningar från städer att välja mellan, så det har varit en tuff, men ändå angenäm uppgift att ta beslut. Samtliga städer som ansökt kan alla arrangera en SM-vecka. Förutom goda förutsättningar och anläggningar visar Helsingborg/Landskrona och Malmö ett starkt engagemang och ansökan är väl förankrad i såväl kommun, näringsliv som idrotten”, säger Per Bergljung, sponsor- och evenemangsansvarig på Riksidrottsförbundet.
Källa: Riksidrottsförbundet
*SM-veckan som arrangeras av Riksidrottsförbundet och värdstaden genomförs i samarbete med berörda specialidrottsförbund. Sveriges Television är sändande bolag. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid, i en och samma stad, genomföra svenska mästerskap i olika idrotter. SM-veckan ska återkomma varje år, vinter och sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: SM-veckan
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-