-
Stark utveckling för svenska skidanläggningar
Intresset för skidåkning är fortsatt starkt i Sverige. När svenska skidanläggningar summerar den gångna vintern pekar den på ett nytt bra år.
Totalt såldes skidpass för 1,7 miljarder kronor, två procents ökning jämfört med den föregående vintern som då var rekord.
”Svenskarna fortsätter att älska skidåkning, precis som vi har gjort i generationer. Nya trender som bidrog till vinterns starka resultat är hemestern, det vill säga att semestra på hemmaplan men också att skidåkning numera berättigar till friskvårdsbidrag.” Säger Titti Rodling, VD för SLAO (Sveriges Skidanläggningars Organisation).
Investeringar för framtiden
Vintern 2018/2019 i södra Sverige tog slut tidigt på grund av en varm februari månad. Trots den sena påsken erbjöd fjällvärlden goda förhållanden, vilket innebar att svenska skidanläggningar ökade två procent jämfört med föregående rekordsäsong.
Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar över 400 miljoner kronor i liftar, pister och snöläggningskapacitet – investeringar för framtiden. Den första stora skidanläggningen i Sverige på 30 år öppnar i december 2019, Idre Himmelfjäll.
”Svenska skidanläggningar möter de utmaningar som finns med stor framtidstro. Vårt långsiktiga mål är också att bli helt fossilfria. Viktiga steg är energieffektiviseringar i verksamheten och snötillverkningen, flera gröna transportlösningar och ökade satsningar på snölagring. Förbättrad teknik i skidanläggningar gör att skidsäsongens längd kan säkerställas även framåt.” Säger Titti Rodling.
Projektet Alla på Snö
De ofta tätortsnära hemmabackarna är också en viktig del för att introducera nya barn och unga till skidåkning. Projektet Alla på Snö har hittills gett över 130 000 barn möjlighet att kostnadsfritt prova på skidåkning, till största del i hemmabackarna.
”Vi vill gärna lyfta fram hemmabackarna och det arbete som görs där, ofta av ideella krafter. Därför har SLAO instiftat ett nytt pris ”Årets hemmabacke”. I år gick det till Vedbobacken i Västerås.” Säger Titti Rodling.
Läs mer om den svenska skidbranschens utveckling i SLAO:s branschrapport för 2018/2019 här.
- Text: SLAO
- Foto: SLAO
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
-
Gästbloggare
-