-
Stockholm stärker värdskapet vid stora evenemang
Visit Stockholm lanserar ett nytt kommunikationskoncept i samverkan med hela destinationen med syfte att stärka och utveckla Stockholms värdskap vid stora evenemang. I samband med handbolls-VM 2023 sjösätts konceptet Stockholm – City of supporters.
Värdskapet stärker Stockholm som evenemangsstad
Värdskapet på en destination är avgörande för att stärka upplevelsen för besökare, skapa långsiktig attraktionskraft och fler affärsmöjligheter hos näringslivet. Genom att fler aktörer kraftsamlar runt evenemangens värdskap utvecklas Stockholm som destination, och därigenom också långsiktiga effekter och nyttan av evenemanget.
”Det är hur vi tillsammans i Stockholm agerar som värdar för stora evenemang som långsiktigt stärker oss som evenemangsstad. I samband med handbolls-VM i januari har vi chansen att visa på den förflyttning Stockholm vill göra och hur vi samarbetar inom destinationen.” Säger Oscar Lavelid, projektchef på Visit Stockholm.
Lanserar ett nytt kommunikationskoncept
Som en del av Stockholm stads satsning på stora internationella evenemang och mästerskap lanseras nu ett nytt kommunikationskoncept ”Stockholm – City of supporters” med syfte att stärka Stockholms värdskap tillsammans med näringslivet, idrotten samt stadens bolag och förvaltningar.
”Idéen är att göra konceptet så tillgängligt som möjligt för alla aktörer. Bland annat genom en skalbarhet av hur konceptet kan användas och en avsändaridentitet som enkelt kan anpassas till företag och organisationers egna grafiska profiler, varumärkesmanualer och kommunikationsinriktningar.” Säger Camilla Hagman, projektledare Visit Stockholm/Kommunikations- och evenemangschef Idrottsförvaltningen.
Uttaget kommer att synas hos besöksnäringsaktörer
Den 11 – 29 januari 2023 genomförs handbolls-VM i Sverige och Polen. Finalspelet avgörs i Stockholm den 25-29 januari på Tele2 Arena. Kopplat till och i samverkan med mästerskapet tas konceptet ”Stockholm – City of handball supporters” ut.
Uttaget kommer att synas digitalt och i tryckt format, främst under vecka 3-4 primärt i city men också vid infarter och i ytterstaden. Tillsammans med VM:s eget manér blir värdskapet till VM handboll tydligt och lanseras i såväl köpta och egna kanaler. Kompletterande aktiveringar genomförs på olika platser som t.ex i Gallerian och Globen Shopping samt Skärholmen och Kista. Synligheten förstärks i idrottshallar, på Centralstationen och i samarbete med besöksnäringsaktörer via deras olika digitala kanaler och fysiska platser.
”Det här känns riktigt bra. Kommunikativt, snyggt och väldigt lättapplicerat på den egna verksamheten. Vi kommer att göra nya produkt-affischer till våra avgångsplatser under dessa två veckor för aktuella turer där vi adderar City of supporters-konceptet/designen. Vi håller också kommer att erbjuda rabatt på vår populära ”Stockholm Vintertur med båt” mot uppvisande av handbollsbiljett. Och så kommer vi såklart att kommunicera detta i våra nyhetsbrev och sociala media.” Säger Cecilia Sandberg, Marknadschef, Strömma Sverige.
En toolbox med nerladdningsbara element
För alla som vill vara del av konceptet finns en toolbox med nerladdningsbara element för digitala uttag och tryckta produkter. Läs mer information om det här.
På allt material finns en QR-kod som leder besökaren in i till en digital ”Welcome to Stockholm guide” framtagen med information om VM men även tips om att upptäcka mer utav Stockholms fantastiska utbud av restauranger, barer, attraktioner och vad som finns att se och göra utöver handbollsmatcher just i januari. Ni hittar guiden här.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Visit Stockholm
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-