-
Stockholm stärker värdskapet vid stora evenemang
Visit Stockholm lanserar ett nytt kommunikationskoncept i samverkan med hela destinationen med syfte att stärka och utveckla Stockholms värdskap vid stora evenemang. I samband med handbolls-VM 2023 sjösätts konceptet Stockholm – City of supporters.
Värdskapet stärker Stockholm som evenemangsstad
Värdskapet på en destination är avgörande för att stärka upplevelsen för besökare, skapa långsiktig attraktionskraft och fler affärsmöjligheter hos näringslivet. Genom att fler aktörer kraftsamlar runt evenemangens värdskap utvecklas Stockholm som destination, och därigenom också långsiktiga effekter och nyttan av evenemanget.
”Det är hur vi tillsammans i Stockholm agerar som värdar för stora evenemang som långsiktigt stärker oss som evenemangsstad. I samband med handbolls-VM i januari har vi chansen att visa på den förflyttning Stockholm vill göra och hur vi samarbetar inom destinationen.” Säger Oscar Lavelid, projektchef på Visit Stockholm.
Lanserar ett nytt kommunikationskoncept
Som en del av Stockholm stads satsning på stora internationella evenemang och mästerskap lanseras nu ett nytt kommunikationskoncept ”Stockholm – City of supporters” med syfte att stärka Stockholms värdskap tillsammans med näringslivet, idrotten samt stadens bolag och förvaltningar.
”Idéen är att göra konceptet så tillgängligt som möjligt för alla aktörer. Bland annat genom en skalbarhet av hur konceptet kan användas och en avsändaridentitet som enkelt kan anpassas till företag och organisationers egna grafiska profiler, varumärkesmanualer och kommunikationsinriktningar.” Säger Camilla Hagman, projektledare Visit Stockholm/Kommunikations- och evenemangschef Idrottsförvaltningen.
Uttaget kommer att synas hos besöksnäringsaktörer
Den 11 – 29 januari 2023 genomförs handbolls-VM i Sverige och Polen. Finalspelet avgörs i Stockholm den 25-29 januari på Tele2 Arena. Kopplat till och i samverkan med mästerskapet tas konceptet ”Stockholm – City of handball supporters” ut.
Uttaget kommer att synas digitalt och i tryckt format, främst under vecka 3-4 primärt i city men också vid infarter och i ytterstaden. Tillsammans med VM:s eget manér blir värdskapet till VM handboll tydligt och lanseras i såväl köpta och egna kanaler. Kompletterande aktiveringar genomförs på olika platser som t.ex i Gallerian och Globen Shopping samt Skärholmen och Kista. Synligheten förstärks i idrottshallar, på Centralstationen och i samarbete med besöksnäringsaktörer via deras olika digitala kanaler och fysiska platser.
”Det här känns riktigt bra. Kommunikativt, snyggt och väldigt lättapplicerat på den egna verksamheten. Vi kommer att göra nya produkt-affischer till våra avgångsplatser under dessa två veckor för aktuella turer där vi adderar City of supporters-konceptet/designen. Vi håller också kommer att erbjuda rabatt på vår populära ”Stockholm Vintertur med båt” mot uppvisande av handbollsbiljett. Och så kommer vi såklart att kommunicera detta i våra nyhetsbrev och sociala media.” Säger Cecilia Sandberg, Marknadschef, Strömma Sverige.
En toolbox med nerladdningsbara element
För alla som vill vara del av konceptet finns en toolbox med nerladdningsbara element för digitala uttag och tryckta produkter. Läs mer information om det här.
På allt material finns en QR-kod som leder besökaren in i till en digital ”Welcome to Stockholm guide” framtagen med information om VM men även tips om att upptäcka mer utav Stockholms fantastiska utbud av restauranger, barer, attraktioner och vad som finns att se och göra utöver handbollsmatcher just i januari. Ni hittar guiden här.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Visit Stockholm
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-