-
Stockholm tar emot allt fler kryssningsresenärer
I år kom rekordmånga kryssningsresenärer till Stockholm. Totalt var det 600.000 passagerare som anlände till Stockholms Hamnar – en ökning med 22% mot förra säsongen. Även antal fartyg som valde att lägga till i Stockholm ökade, i år var de 263 stycken. Turistintäkterna är viktiga för staden
Tillsammans spenderade de över en halv miljard kronor i Stockholmsregionen.
”- Varje månad sedan nästan ett år tillbaka har Stockholm vuxit som internationell besöksdestination. Omsättningen från kryssningspassagerarna är viktig för både besöksnäringen och hela Stockholmsregionen”, säger Thomas Andersson, Vd på Visit Stockholm.
Det är de kryssningsresenärer som väljer att inleda eller avsluta sin kryssning i Stockholm som spenderar mest pengar. De tar tar ofta in på hotell, vill gå ut, shoppa och uppleva besöksmål och äta på restauranger.
Stockholms hamnar vill ta emot fler kryssningsfartyg
Det pågår en stor utveckling av Stockholms hamnar för att anpassa sig till den ökande efterfrågan på kajplatser och service. Förra året byggdes en 260 meter lång hopfällbar gångbrygga i Nynäshamn och i år färdigställdes ett nytt kryssningsläge i Värtahamnen. Av säsongens fartyg kom 22 till Nynäshamn och nästan alla använde gångbryggan.
Titta på gångbryggan på Youtube här.
”- Det är positivt att passagerarna ökar och att Stockholm behåller sin popularitet som kryssningsdestination när vi samtidigt utvecklar och anpassar kajer för att kunna erbjuda rederierna riktigt bra service”, säger Stefan Hansson, styrelseordförande Stockholms Hamn.
Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar
2017 2016 2015 2014 Kryssningsfartyg 263 230 247 264 Varav turnaround 73 57 53 42 Passagerare 600 000 490 000 530 000 467 000 Kryssningssäsongen 2017 tar slut den 13 oktober.
Källa: Visit Stockholm
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Stockholm
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-