-
Stockholms Handelskammare – konferenser hotas av nya restriktioner
Intäkterna för konferensanläggningar i Stockholm, Göteborg och Malmö förbättrades under november månad, visar ny statistik från Stockholms Handelskammare.
Dessvärre talar det mesta för att senaste månadens besked om restriktioner kommer att leda till bakslag.
“Konferensverksamhet är en av flera näringar som knappt påbörjat sin återhämtning och därför är oerhört sårbar. Situationen är oroande och politiken kommer vara skyldig att ta ett mycket stort ansvar när man än en gång riktar restriktionerna mot näringar som redan haft det tufft i flera år.” Säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Nya restriktioner blir ett gigantiskt bakslag
November månad genererade den bästa nivån för intäkter per kvadratmeter för konferensanläggningar i storstadsregionerna sedan februari 2020. Det visar ny data från Benchmarking Alliance som Stockholms Handelskammare analyserat.
I Stockholm var intäkterna per kvadratmeter 355 procent högre jämfört med november 2020. Men likväl 26 procent lägre än under samma månad 2019.
Mönstret är snarlikt även i Göteborg och Malmö, även om Malmö inte kommit lika långt i sin återhämtning och noterades för en nivå som skrevs till 39 procent under siffrorna som förelåg i november 2019.
“Gårdagens besked om nya restriktioner är verkligen ett gigantiskt bakslag för dessa anläggningar som mer eller mindre kastas tillbaka till ruta ett igen och med stor säkerhet kommer se en försämrad trend kommande månader. Konferensanläggningar, hotell, restauranger, evenemang och olika transportverksamheter har tvingas bära enormt mycket av restriktionernas konsekvenser under lång tid och får nu en rejäl smäll i ett svagt läge.” Säger Stefan Westerberg.
Befintliga stöd måste börja fungera bättre
Stockholms Handelskammare är positiva till att regeringen redan aviserat krisstöd, bland annat omställnings- och omsättningsstöd. Men de menar att det troligen kommer att krävas ytterligare insatser.
“Till att börja med måste befintliga stöd börja fungera bättre och handläggas effektivare. För det har varit återkommande missnöje under lång tid. Utöver det är det rimligt att ta fram riktade stöd mot de hårdast drabbade branscherna och på längre sikt skapa bättre möjligheter till återhämtning genom exempelvis skattelättnader och ekonomiska anställningsstöd så att det blir lättare att bygga upp verksamheterna igen.” Säger Stefan Westerberg.
- Text: Stockholms Handelskammare
- Foto: Jakob Norrby
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-