-
Stockholmsmässan går in i 2023 med ett fokus på hållbarhet
Efter två år av nedstängningar och inställda evenemang har Stockholmsmässan under 2022 lyckats starta en fullt fungerande verksamhet på rekordtid med 24 mässor och 110 övriga kongresser och gästevent. Pandemin gjorde att verksamheten sågs över, effektiviserades och man fann nya lösningar och möjligheter. Detta trots att Stockholmsmässan idag har 30 procent färre anställda än före pandemin.
När Stockholmsmässan nu går in i 2023 gör man det med en delvis ny företagsstrategi, där hållbarhetsfrågor har en tydlig och central plats.
Hållbarhetsfrågor har en central plats
Det har nog inte undgått någon att elförsörjningen är i ett mycket känsligt läge den här vintern. Under hösten satte därför Stockholmsmässan in ett energibesparingspaket för att bli mer energieffektiva. Till exempel har man bytt ut 755 belysningsarmaturer i hall B, en installation som minskar energiförbrukningen med 45 procent.
Men det är inte bara energibesparingar som står på listan över insatser som ska göras. Hållbarhetsfrågor i sin helhet har en central plats i Stockholmsmässans nya företagsstrategi som sträcker sig till år 2025.
”En ledstjärna för oss är att alla mässor, möten och kongresser i vår regi ska göra stort intryck och lämna litet avtryck. Vi strävar alltid efter att förankra vårt övergripande arbete i de globala målen enligt Agenda 2030. Dessutom arbetar alla våra egna mässors projektteam med de globala målen utifrån vad som är relevant för varje enskilt event. Detta för att göra hållbarhetsarbetet relevant för utställare, besökare och de olika branscherna. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla och driva Stockholmsmässans hållbarhetsarbete framåt under 2023. Vi har stora utmaningar, men även stora möjligheter.” Säger Linda Elmén, hållbarhetschef på Stockholmsmässan.
The Nude Edition – ett nytt sätt att ställa ut
Ett tydligt exempel är det nya mässkonceptet The Nude Edition som testas för första gången under Stockholm Furniture Fair 2023. Konceptet har fokus på hållbarhet och enkelhet i kombination med hög design.
Montrar, golv och podier är klädda i ett attraktivt och innovativt nytt material tillverkat av 100 procent återvunna kompositförpackningar i en process utan avfall, utsläpp eller tillsatser. Vid avslutad mässa lämnas materialet tillbaka till producenten och cirkuleras till nytt material.
För utställaren är The Nude Edition ett mässkoncept som är lätt att beställa, planera och budgetera samtidigt som det också värnar om vår planet.
”Som Nordens största mötesplats måste vi ligga i framkant och bidra till en mer hållbar mötesbransch. I vår nya företagsstrategi som ligger till grund för 2023–2025 har hållbarhetsfrågor en än mer tydlig plats än tidigare. Jag känner stolthet över det engagemang som finns inom företaget och viljan att hela tiden bli bättre och hitta nya sätt att jobba på. Tillsammans ser vi till att skapa hållbara möten som för människan och samhället framåt.” Säger Christian Clemens, VD på Stockholmsmässan.
- Text: Stockholmsmässan
- Foto: Stockholmsmässan
-
Thomas Walfridsson blir ny VD för Borås TME våren 2023
Han tillträder under våren och tar därmed över stafettpinnen från Helena Alcenius, bolagets nuvarande VD.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023
Med mycket om Destination, Boende, Evenemang och Museer
-
Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten
Nu kan fler boende och besökare i Örnsköldsvik resa klimatsmart
-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En del av Jämtland Härjedalens intäkter kommer från besökare som övernattar hos släkt/vänner. Regionen genomför en undersökning för att se betydelsen.
-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket.
-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi för att jobba långsiktigt hållbart med det som är allra mest centralt i verksamheten.
-
Solhem Hotel i Visby blir basläger för aktiva utforskare
Anrika Solhem Hotel i Visby genomgår just nu en renovering och öppnar i mars. Boendet tydliggör även sin nya riktning.
-
Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022
Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari.
-
Livrustkammarens utställningar Manga Royals och Mästarprovet på turné
Nu får ännu fler i landet möjlighet att se Livrustkammarens populära tillfälliga utställningar. Först ut är utställningen Manga Royals - kunglig historia mangastil som visas på Örebro Slott.
-
Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten
Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- och evenemangsarenan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023
Fortfarande en veckas ”back log” men hoppas vara ikapp inom kort. Detta är alltså en sammanfattning av nyhetsskör...
-
Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower
I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi ...
-
Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten
Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- oc...
-
Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
En inte obetydlig del av Jämtland Härjedalens samlade besöksnäring är de besökare som övernattar hos släkt och vä...
-
-
Gästbloggare
-