-
Stockholmsmässan går in i 2023 med ett fokus på hållbarhet
Efter två år av nedstängningar och inställda evenemang har Stockholmsmässan under 2022 lyckats starta en fullt fungerande verksamhet på rekordtid med 24 mässor och 110 övriga kongresser och gästevent. Pandemin gjorde att verksamheten sågs över, effektiviserades och man fann nya lösningar och möjligheter. Detta trots att Stockholmsmässan idag har 30 procent färre anställda än före pandemin.
När Stockholmsmässan nu går in i 2023 gör man det med en delvis ny företagsstrategi, där hållbarhetsfrågor har en tydlig och central plats.
Hållbarhetsfrågor har en central plats
Det har nog inte undgått någon att elförsörjningen är i ett mycket känsligt läge den här vintern. Under hösten satte därför Stockholmsmässan in ett energibesparingspaket för att bli mer energieffektiva. Till exempel har man bytt ut 755 belysningsarmaturer i hall B, en installation som minskar energiförbrukningen med 45 procent.
Men det är inte bara energibesparingar som står på listan över insatser som ska göras. Hållbarhetsfrågor i sin helhet har en central plats i Stockholmsmässans nya företagsstrategi som sträcker sig till år 2025.
”En ledstjärna för oss är att alla mässor, möten och kongresser i vår regi ska göra stort intryck och lämna litet avtryck. Vi strävar alltid efter att förankra vårt övergripande arbete i de globala målen enligt Agenda 2030. Dessutom arbetar alla våra egna mässors projektteam med de globala målen utifrån vad som är relevant för varje enskilt event. Detta för att göra hållbarhetsarbetet relevant för utställare, besökare och de olika branscherna. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla och driva Stockholmsmässans hållbarhetsarbete framåt under 2023. Vi har stora utmaningar, men även stora möjligheter.” Säger Linda Elmén, hållbarhetschef på Stockholmsmässan.
The Nude Edition – ett nytt sätt att ställa ut
Ett tydligt exempel är det nya mässkonceptet The Nude Edition som testas för första gången under Stockholm Furniture Fair 2023. Konceptet har fokus på hållbarhet och enkelhet i kombination med hög design.
Montrar, golv och podier är klädda i ett attraktivt och innovativt nytt material tillverkat av 100 procent återvunna kompositförpackningar i en process utan avfall, utsläpp eller tillsatser. Vid avslutad mässa lämnas materialet tillbaka till producenten och cirkuleras till nytt material.
För utställaren är The Nude Edition ett mässkoncept som är lätt att beställa, planera och budgetera samtidigt som det också värnar om vår planet.
”Som Nordens största mötesplats måste vi ligga i framkant och bidra till en mer hållbar mötesbransch. I vår nya företagsstrategi som ligger till grund för 2023–2025 har hållbarhetsfrågor en än mer tydlig plats än tidigare. Jag känner stolthet över det engagemang som finns inom företaget och viljan att hela tiden bli bättre och hitta nya sätt att jobba på. Tillsammans ser vi till att skapa hållbara möten som för människan och samhället framåt.” Säger Christian Clemens, VD på Stockholmsmässan.
- Text: Stockholmsmässan
- Foto: Stockholmsmässan
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-