-
Stockholmsmässan initierar åtgärdsprogram på grund av coronakrisen
Stockholmsmässan är Nordens största mässanläggning och är en del av den bransch som omedelbart drabbats ekonomiskt av de mötesbegränsningsregler som regeringen infört för att minska risken för vidare smittspridning av Covid-19.
Till följd av denna oförutsedda utveckling, måste ledningen för mässan anpassa verksamhet, organisation och program efter rådande förutsättningar. Det är oundvikligt att som ett steg i denna anpassning korttidspermittera en grupp av medarbetare och samtidigt informera om varsel om uppsägning.
Målet är att genomföra arrangemang senare
En förväntad följd av regeringens införda mötesbegränsningsregler blev att Stockholmsmässan fick anpassa vårens planerade mässor och större event efter dessa nya förutsättningar. Även flertal mindre möten har ställts in vilket kraftigt påverkat vårens program.
Stockholmsmässan har vidtagit åtgärder för att försöka flytta delar av vårens planerade möten och mässor till hösten. I dagsläget är målet att genomföra så många arrangemang som möjligt med start i slutet av augusti.
Ett stabilt företag i grunden
I nära dialog med ägarna, Stockholms Stad och Stockholms Handelskammare, har ledningen på Stockholmsmässan beslutat att initiera ett omfattande åtgärdsprogram för att säkerställa så att verksamheten står finansiellt stabilt när väl mötesrestriktionerna upphävs och marknaden börjar återhämta sig.
”Stockholmsmässan är ett stabilt företag med en i grunden sund affärsmodell. Men denna oförutsedda situation påverkar oss i betydande omfattning då vi i dagsläget inte kan bedriva vår kärnverksamhet. Tyvärr är det därför oundvikligt för oss att inte vidta nödvändiga åtgärder som direkt påverkar ett antal av våra medarbetare.” Säger Christian Clemens, VD på Stockholmsmässan.
Besparingsprogram är påbörjat
Som en följd av besparingsåtgärderna och för att anpassa organisationen till det nya läget kommer Stockholmsmässan att tillsvidare korttidspermittera cirka 170 av totalt cirka 270 medarbetare. Dessutom förbereder ledningen ett betydande varsel om uppsägning. Ett större besparingsprogram för att minimera övriga kostnader är även påbörjat.
”Vi behöver agera och det är vårt ansvar att säkerställa att Stockholmsmässan långsiktigt klarar av den rådande situationen. Målet är att vi kan återgå till normal drift så fort som möjligt, starkare än tidigare. Vi kommer att fortsätta vara en självklar motor för besöksnäring, affärer och innovation både i Stockholm och för övriga Sverige.” Avslutar Christian Clemens.
Delar av Stockholmsmässans organisation fortsätter bistå Region Stockholm med att etablera ett externt sjukhus i delar av slutna mässhallar. Denna verksamhet kommer inte att påverkas av ovan åtgärder.
Stockholmsmässan kommer att ersättas av Region Stockholm för byggnation, service och uthyrning. Men detta kommer inte att uppväga det försäljningstapp och påverkan på eventaffären som mötesrestriktionerna innebär både på kort och lång sikt.
- Text: Stockholmsmässan
- Foto: Stockholmsmässan
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-