-
Stockholmsmässan väntas öka besökarantalet – men planeras att rivas
Efter en nyligen genomförd utvärdering av bokningsläget på Stockholmsmässan meddelar de nu att de förväntar sig en ökning av besökarantalet med hela 40 procent under det kommande året.
Stockholm stad har dock nyligen gått ut med att anläggningen ska rivas inom en relativt snar framtid. Stockholmsmässan ska nämligen ge plats åt en ny stadsdel i Älvsjö.
Stockholmsmässan väntas öka besökarantalet med 40 procent 2024
Inför 2024 har Stockholmsmässan redan 82 inplanerade evenemang och försäljning av kongresser, event och möten pågår kontinuerligt. Baserat på det aktuella bokningsläget förväntas Stockholmsmässan att locka mer än 815 000 besökare till sina evenemang under 2024. Denna prognos bygger på att mässorna i genomsnitt kommer att ha lika många besökare som under 2023.
”815 000 besökare är en ökning med dryga 40 procent jämfört med innevarande år och är också ett antal som börjar likna siffrorna vi hade 2019, innan pandemin.” Säger Christina Olsson, eventplanerare på Stockholmsmässan.
”Det har varit några tuffa år för branschen men vi kan sakta men säkert se en vändande trend. Att Stockholmsmässan fylls med mässor och evenemang betyder såklart mycket för oss, men även för hela regionen. Med mässor, event och kongresser kommer även hotellnätter, resor, restaurangbesök och handel. Det känns bra och viktigt för oss att vår verksamhet bidrar till det regionala näringslivet.” Säger Christian Clemens, VD på Stockholmsmässan.
Stockholmsmässan ska rivas och lämna plats åt en ny stadsdel i Älvsjö
Stockholm stad har gått ut med att man vill sälja Stockholmsmässan, riva anläggningen och bygga bostäder på platsen. Det ska bli en helt ny stadsdel i Älvsjö. Detta skriver Mitt i Stockholm.
”Att staden i närtid vill sälja den operativa verksamheten, den som bedrivs i byggnaden, tycker jag är både bra och klokt. Jag tycker att det är bättre för verksamheten att vara i privat ägo snarare än kommunal. Även om jag uppskattat staden som ägare under de utmanande pandemiåren.” Säger Christian Clemens som ser positivt på beslutet.
Han ser gärna en ny ägare som jobbar med eventbranschen och kan bidra med ytterligare kompetens. Mässan är en viktig verksamhet för både staden och regionen. Den genererar flera miljarder i turistekonomisk omsättning. Dessutom är det viktigt för Stockholm att kunna vara värd för internationella kongresser och möten.
Försäljningen av verksamheten kommer troligtvis att ske inom en snar framtid. Men rivningen kommer sannolikt inte hända på många år. Stadsplaneringen förväntas inte vara igång förrän 2030.
Läs mer om Stockholmsmässan på Turismnytt här.
- Text: Stockholmsmässan, Mitt i Stockholm & Isa Mörk
- Foto: Stockholmsmässan
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-