-
Stockholmsmässan väntas öka besökarantalet – men planeras att rivas
Efter en nyligen genomförd utvärdering av bokningsläget på Stockholmsmässan meddelar de nu att de förväntar sig en ökning av besökarantalet med hela 40 procent under det kommande året.
Stockholm stad har dock nyligen gått ut med att anläggningen ska rivas inom en relativt snar framtid. Stockholmsmässan ska nämligen ge plats åt en ny stadsdel i Älvsjö.
Stockholmsmässan väntas öka besökarantalet med 40 procent 2024
Inför 2024 har Stockholmsmässan redan 82 inplanerade evenemang och försäljning av kongresser, event och möten pågår kontinuerligt. Baserat på det aktuella bokningsläget förväntas Stockholmsmässan att locka mer än 815 000 besökare till sina evenemang under 2024. Denna prognos bygger på att mässorna i genomsnitt kommer att ha lika många besökare som under 2023.
”815 000 besökare är en ökning med dryga 40 procent jämfört med innevarande år och är också ett antal som börjar likna siffrorna vi hade 2019, innan pandemin.” Säger Christina Olsson, eventplanerare på Stockholmsmässan.
”Det har varit några tuffa år för branschen men vi kan sakta men säkert se en vändande trend. Att Stockholmsmässan fylls med mässor och evenemang betyder såklart mycket för oss, men även för hela regionen. Med mässor, event och kongresser kommer även hotellnätter, resor, restaurangbesök och handel. Det känns bra och viktigt för oss att vår verksamhet bidrar till det regionala näringslivet.” Säger Christian Clemens, VD på Stockholmsmässan.
Stockholmsmässan ska rivas och lämna plats åt en ny stadsdel i Älvsjö
Stockholm stad har gått ut med att man vill sälja Stockholmsmässan, riva anläggningen och bygga bostäder på platsen. Det ska bli en helt ny stadsdel i Älvsjö. Detta skriver Mitt i Stockholm.
”Att staden i närtid vill sälja den operativa verksamheten, den som bedrivs i byggnaden, tycker jag är både bra och klokt. Jag tycker att det är bättre för verksamheten att vara i privat ägo snarare än kommunal. Även om jag uppskattat staden som ägare under de utmanande pandemiåren.” Säger Christian Clemens som ser positivt på beslutet.
Han ser gärna en ny ägare som jobbar med eventbranschen och kan bidra med ytterligare kompetens. Mässan är en viktig verksamhet för både staden och regionen. Den genererar flera miljarder i turistekonomisk omsättning. Dessutom är det viktigt för Stockholm att kunna vara värd för internationella kongresser och möten.
Försäljningen av verksamheten kommer troligtvis att ske inom en snar framtid. Men rivningen kommer sannolikt inte hända på många år. Stadsplaneringen förväntas inte vara igång förrän 2030.
Läs mer om Stockholmsmässan på Turismnytt här.
- Text: Stockholmsmässan, Mitt i Stockholm & Isa Mörk
- Foto: Stockholmsmässan
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-