-
Stor konferens om ledarskap och lönsamhet testar hybridformatet
Om evenemanget
Detta är ett unikt evenemang som hålls samtidigt fysiskt i Stockholm, London och Rimini. De bästa delarna streamas till varandra och online och därmed skapar vi fyra olika evenemang med var sin egen agenda, berättar Annemarie Gubanski från Taktikon som är den svenska arrangören.
– Vi börjar dagen med en panel på svenska där vi har bland andra Peter Jangbratt från Scandic, Pia Djupmark från Grand Hôtel och Ulf Cato från Sabis på scenen. Frågeställningen där är hur de har hanterat pandemin och främst vad de har lärt sig. Dagen fortsätter sedan med det internationella evenemanget där vi börjar med keynote-talaren Rik Vera som visas live från London. Under dagen kommer gästerna att kunna välja bland inspirerande workshops och föreläsningar både på svenska och på engelska. Dagen avslutas med Lottie Knutson som sista keynote-talare för dagen.Bakom evenemanget står tre organisatörer som, var och en för sin marknad, organiserar det största evenemanget riktat till det kommersiella managementteamet på sin marknad.
När vi började med detta anade vi dock inte hur stor skillnad det är att organisera ett fysiskt evenemang jämfört med en onlinevariant. Att göra en livesändning av hög kvalité betyder att så många detaljer ska stämma. Jag är mycket glad över att ha Anton Körberg som moderator. Han är ju mer van vid den delen än vad jag är, säger Annemarie.Om innehållet
Ämnet är ”Leadership from Chaos” och innehållet handlar mycket om framtiden.
- Ledarrollen: Att leda ett team i en osäker tid är en utmaning, men att leda teamet ur osäkerheten är minst lika svårt. Dels är vi i en situation där besöksnäringen har tappat många talanger som har sökt sig till andra branscher. De är alla nya på sina nya jobb och lär inte säga upp sig direkt igen. Alltså, kommer det ta en tid innan de kommer tillbaka. Samtidigt har vi en utmaning att utbilda en ny generation. Dels för att besöksnäringen har fått ett rykte om att det är en osäker bransch, men vi har även här utmaningen med att de som har nyanställts inte hinner läras upp.
- Teknik: Branschen behöver effektiviseras. Dels för att öka lönsamheten och dels för att det är brist på personal. Det innebär att vi måste hitta teknik som kan hjälpa oss att fortsätta ge utmärkt service samtidigt som vi har mindre personal att ge service med. De senaste månaderna har det dock skett ett skifte från fysiskt till online. Självklart kommer vi inte att ha allt online, vi är ju människor och gillar att träffas, men vi har märkt att vissa möten kan göras digitalt. Vad innebär det för hotellindustrin? Behövs ny teknik och i så fall vad? Om alla köper samma typ av teknik, hur kan man fortfarande utmärka sig?
- Gästen: vad söker gäster i framtidens hotell? Det pratas mycket om den unika upplevelsen, men hur ger man en unik upplevelse och vad söker gästerna egentligen? Hur kan man anpassa sin verksamhet för framtida gästers önskemål? Men även; vad händer med lojalitetsprogram när gästen även gärna vill ha unika erbjudanden riktade till dem personligen. Lojalitet handlar om så mycket mer än att samla poäng, men hur kan man skräddarsy det för varje individ? Om de individuella gästerna vill att vi anpassar vår kommunikation till just dem, hur kommunicerar vi med dessa gäster och hur vet vi vad de vill prata om?
- Resandet: det finns fortfarande mycket osäkerhet kring pandemins utveckling och eventuella framtida restriktioner. Det gör att gäster söker säkerhet. Dels vill de ha en säker bokningskanal som kan hjälpa dem att komma hem igen om de skulle hamna i ett land som inför restriktioner när de är på plats. Kommer de alltså att välja att boka via en resebyrå som erbjuder en sådan service? Hur kommer OTA-kanalerna att agera på det, men framför allt, vad kan hotellen göra från sin sida? Men säkerhet ligger också i avbokningsregler och det pratas om att diskussionen om Rate Parity kommer att skifta över till diskussioner om paritet i avbokningsregler. Kommer det verkligen att ske och vad innebär det rent praktiskt?
- Det kommersiella teamet: Det har ofta diskuterats om att vi ska bryta upp de ”silos” som finns inom det kommersiella teamet. Och det stämmer, det är ofta inte ett helt perfekt samarbete. Marknads- försäljnings- och Revenue Managementavdelningarna ska arbeta ihop för att uppnå det bästa resultatet. Men en sådan formulering riskerar att anläggningar, där ett kommersiellt team består av en person tycker att denna fråga inte rör dem. Snarare än att prata silos, så bör vi nog prata om kunskap. En kommersiell person eller avdelning behöver förstå alla delar av den kommersiella funktionen. Ofta märker vi att det finns en stark kunskap om Revenue Management eller om försäljning och marknadsföring. Hur utbildar vi branschen och oss själva? Då kommer jag tillbaka till min tidigare punkt om att vi faktiskt har brist på resurser och därmed kommer brist på tid att lära sig
- Revenue Management: Det är en funktion som har utvecklats mycket genom åren. Revenue Management handlar inte längre endast om prissättning. Det är en funktion som har blivit mycket mera strategisk och även mer kreativ. Prissättning är en del, men vilka gäster vill man ha, hur når man ut till dessa, vilka produkter vill vi distribuera och hur kan vi optimera de olika avdelningarna inom en verksamhet? Då pratar jag inte om att Revenue Managers ska vara Profit Managers. Det är en självklarhet. Så kallad ”inventory management” ingår där vi ska se till att alla våra olika avdelningar är optimalt belagda. Men Revenue Managers har även en funktion att fylla i lojalitetskraven. Hur prissätter vi de olika produkterna som våra gäster vill ha och vilka kanaler bokar de igenom? Alltså, vad blir den optimala distributionsmixen per hotell?
Allt detta kommer att avhandlas under konferensen. Det blir en intressant och lärorik dag!
Läs mer om Leadership from Chaos och boka din medverkan här
Här kan du läsa andra artiklar om revenue management på Turismnytt
- Text: Leadership from Chaos/Annemarie Gubanski
- Foto: Taktikon
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Vintersäsongen är äntligen här – SkiStars backar öppnar
Fjällen fylls åter av förväntan och vintermagi. Den 29 november öppnade SkiStar Sälen och Vemdalen sina första nedfarter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet samt Nöjesparker/skidanläggningar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
Tunga företrädare för flygbranschen och politiker lyfte krisen för inrikesflyget och Arlandas roll efter BRAs flytt från Bromma
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong med roliga nyheter för alla åldrar. I den...
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Uppdaterat den 30 november 17:19. Stockholm kommer som första kommun i Sverige införa en miljözon klass ...
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av <...
-
-
Gästbloggare
-