-
Stora Turismpriset: Kalmar – Västervik Framåt
Årets nominerade vinnare till Stora Turismpriset från Kalmar är ansvarsfulla Västervik Framåt.
Kort om Stora Turismpriset
Stora Turismpriset delas ut till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. Varje år delas priset ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.
I år är det lite annorlunda. Ingen enskild vinnare har utsetts till Stora Turismpriset 2020, istället lyfter priset varje läns nominering som exempel och inspiration för andra företag. Därmed är alla nominerade vinnare av den fina utmärkelsen.
Turismnytt kommer att presentera alla vinnare framöver.
Kalmars vinnare – Västervik Framåt
Västervik Framåt arbetar med frågor som är centrala för att skapa tillväxt i kommunen. Detta genom näringslivs- och platsutveckling, nätverksarbete, citysamverkan och marknadsföring. I samverkan med utbildningssamordnare arbetar de också för att underlätta kompetensförsörjningen till näringslivet.
De driver även en turistbyrå på uppdrag av Västerviks kommun och har uppdraget att marknadsföra varumärket och platsen Västervik.
När coronakrisen slog till tog Västervik Framåt omgående rollen att hjälpa näringen och att minska pandemins påverkan. Tidigt identifierade och bestämde de sex prioriterade områden att jobba med.
Hjälper besöksnäringen under krisen
Nedan områden arbetar Västervik Framåt aktivt med under krisen.
Nätverksdialog – Västervik Framåt samlade sina upparbetade nätverk inom hotell, restaurang, handel, evenemang, outdoor och skärgård- och gästhamnar för att få en bild av de akuta behov företagen såg och vilken hjälp de var i behov av.
Företagsrådgivning – en person avsattes till rådgivning enbart för besöksnäringen. Dessutom lanserades ”Företagsakuten” som gav företag möjlighet att ta del av fem timmars fri ekonomisk- eller juridisk rådgivning från några av destinationens ledande revisionsbyråer.
Tillsammans med Region Kalmar skapades, i dialog med näringslivet, möjligheten för 12 företag att genomgå en Kurbits-omställning.
Näringslivsundersökningar – Med start redan i april, skickades Barometern Västervik ut till näringslivet veckovis för att kontinuerligt få en bild av hur näringslivet mår. Frågorna kretsade kring ekonomisk påverkan, hållbarhet, varsel och permitteringar, önskemål om lokala initiativ med mera.
På det sättet kunde de samla in frågeställningar och önskemål om lokala initiativ som de summerade och skickade vidare till beslutsfattare och högre tjänstemän inom Västerviks kommun, politik och lokal media.
Information – En specialanpassad webbplats arbetades snabbt fram. Här samlas nyttig information på nationell, regional och lokal nivå. Syftet är att företagaren ska kunna besöka en enda sida med coronarelaterad information, inspiration, stöd och hjälp.
Marknadsföring – Västervik Framåt valde att ställa om till en mer eftertänksam kommunikation. Kampanjfilmer på tema outdoor/friluftsliv skapades och en kampanj riktad till västervikaren ”tipsa om ditt smultronställe” utvecklades.
Västervik Framåt gjorde även en kampanj med Tjustbygdens Sparbank i syfte att stödja lokala företagare och för att visa personerna bakom företagen. Detta under manéret – ”Glöm inte oss!” – Vi har alla våra lokala favoriter. Lokala restauranger, frisörer, caféer, hotell, butiker och tjänsteföretag, som alltid finns där när vi behöver dem. Nu behöver de oss!
Tidigt skapades, i samarbete med butiker och fastighetsägare, kampanjen ”Handla lokalt handla med Kärlek”. Som senare även kompletterandes med en nyutvecklad e-shoppingsida med fri hemkörning för att minska påverkan på den utsatta handeln. Dessutom gjordes en extrasatsning på destinationens lokala presentkort riktat till exempelvis arbetsgivare som köpte till anställda och kunder.
Livesändningar – Näringslivsundersökningen via Barometern följdes upp och presenterades i det livesända Studion Corona där gäster från näringslivet fanns representerade och intervjuades om deras bild och påverkan av krisen. Totalt sju program genomfördes under våren.
Västervik Framåt producerade årets livesända version av Visfestivalen. Under två dagar hölls den vanligtvis tre dagar långa festivalen för 50 åskådare i publiken. Liveproduktionen sändes på vastervik.com och på Östmedias kanaler.
Även profilevenemanget Hasselörodden kunde genomföras och sändas så väl live som i filmversion.
Läs mer om Västervik Framåt här.
Läs om fler Turismprisvinnare här.
- Text: Tillväxtverket & Isa Mörk
- Foto: Västervik Framåt
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
Mest under Destination, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)
Visit Sweden har listat vilka sidor på sin globala sajt visitsweden.com som just nu har flest besökare
-
Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp
Svensk Handel kan med nya siffror visa vad såväl barn som vuxna helst vill se under granen
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Plattformen GoTo HUB som redan används av flera destinationer blir nu också tillgänglig i Norrköping
-
Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar
-
Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels
Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024
-
Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet
Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna
-
Tänndalen tar nya steg i omställningen till eldrift i fjällmiljön
Tänndalens Fjällanläggning testar, som en av de första anläggningarna i världen, en eldriven pistmaskin.
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Liseberg tar nu ett viktigt steg och öppnar Kaninlandet varje helg under vintern
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Under våren 2024 testade Liseberg för första gången att ha Kaninlandet öppet när övriga parken var stängd...
-
Andrea’s finalblogg: Det långsamma värdet i svensk besöksnäring
Svensk besöksnäring behöver en uppvärdering av sin betydelse för landets attraktionskraft och motståndskraft. Jag...
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård. Royal St...
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Norrköping blir först ut i Östergötland med ett nytt stöd för besöksnäringen! Plattformen gör det lättare...
-
-
Gästbloggare
-