onsdag 29 november 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
    • Martin Roos blir ny VD för Upplev Norrköping
    • Säsongspremiär och invigning av nya skidområdet i Järvsö
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2023
    • Upplevelseinstitutet startar nytt analysföretag inom destinationsutveckling
    • Lugnetområdet i Falun söker en Besök- och evenemangsansvarig
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
    • Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
    • Hotelldirektör sökes till Hernö Gin Hotell i Härnösand
    • En Hotellchef sökes till Källan Hotel Spa & Konferens
    • Treehotel i natursköna Harads söker även en F&B Manager
    • Treehotel i natursköna Harads söker en Sales Manager
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Västervik Framåt
    2020-11-06 16:03

    Stora Turismpriset: Kalmar – Västervik Framåt

    Årets nominerade vinnare till Stora Turismpriset från Kalmar är ansvarsfulla Västervik Framåt.

    Kort om Stora Turismpriset

    Stora Turismpriset delas ut till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. Varje år delas priset ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.

    I år är det lite annorlunda. Ingen enskild vinnare har utsetts till Stora Turismpriset 2020, istället lyfter priset varje läns nominering som exempel och inspiration för andra företag. Därmed är alla nominerade vinnare av den fina utmärkelsen.

    Turismnytt kommer att presentera alla vinnare framöver.

    Kalmars vinnare – Västervik Framåt

    Västervik Framåt arbetar med frågor som är centrala för att skapa tillväxt i kommunen. Detta genom näringslivs- och platsutveckling, nätverksarbete, citysamverkan och marknadsföring. I samverkan med utbildningssamordnare arbetar de också för att underlätta kompetensförsörjningen till näringslivet.

    De driver även en turistbyrå på uppdrag av Västerviks kommun och har uppdraget att marknadsföra varumärket och platsen Västervik.

    När coronakrisen slog till tog Västervik Framåt omgående rollen att hjälpa näringen och att minska pandemins påverkan. Tidigt identifierade och bestämde de sex prioriterade områden att jobba med.

    Hjälper besöksnäringen under krisen

    Nedan områden arbetar Västervik Framåt aktivt med under krisen.

    Nätverksdialog – Västervik Framåt samlade sina upparbetade nätverk inom hotell, restaurang, handel, evenemang, outdoor och skärgård- och gästhamnar för att få en bild av de akuta behov företagen såg och vilken hjälp de var i behov av.

    Företagsrådgivning – en person avsattes till rådgivning enbart för besöksnäringen. Dessutom lanserades ”Företagsakuten” som gav företag möjlighet att ta del av fem timmars fri ekonomisk- eller juridisk rådgivning från några av destinationens ledande revisionsbyråer.

    Tillsammans med Region Kalmar skapades, i dialog med näringslivet, möjligheten för 12 företag att genomgå en Kurbits-omställning.

    Näringslivsundersökningar – Med start redan i april, skickades Barometern Västervik ut till näringslivet veckovis för att kontinuerligt få en bild av hur näringslivet mår. Frågorna kretsade kring ekonomisk påverkan, hållbarhet, varsel och permitteringar, önskemål om lokala initiativ med mera.

    På det sättet kunde de samla in frågeställningar och önskemål om lokala initiativ som de summerade och skickade vidare till beslutsfattare och högre tjänstemän inom Västerviks kommun, politik och lokal media.

    Information – En specialanpassad webbplats arbetades snabbt fram. Här samlas nyttig information på nationell, regional och lokal nivå. Syftet är att företagaren ska kunna besöka en enda sida med coronarelaterad information, inspiration, stöd och hjälp.

    Marknadsföring – Västervik Framåt valde att ställa om till en mer eftertänksam kommunikation. Kampanjfilmer på tema outdoor/friluftsliv skapades och en kampanj riktad till västervikaren ”tipsa om ditt smultronställe” utvecklades.

    Västervik Framåt gjorde även en kampanj med Tjustbygdens Sparbank i syfte att stödja lokala företagare och för att visa personerna bakom företagen. Detta under manéret – ”Glöm inte oss!” – Vi har alla våra lokala favoriter. Lokala restauranger, frisörer, caféer, hotell, butiker och tjänsteföretag, som alltid finns där när vi behöver dem. Nu behöver de oss!

    Tidigt skapades, i samarbete med butiker och fastighetsägare, kampanjen ”Handla lokalt handla med Kärlek”. Som senare även kompletterandes med en nyutvecklad e-shoppingsida med fri hemkörning för att minska påverkan på den utsatta handeln. Dessutom gjordes en extrasatsning på destinationens lokala presentkort riktat till exempelvis arbetsgivare som köpte till anställda och kunder.

    Livesändningar – Näringslivsundersökningen via Barometern följdes upp och presenterades i det livesända Studion Corona där gäster från näringslivet fanns representerade och intervjuades om deras bild och påverkan av krisen. Totalt sju program genomfördes under våren.

    Västervik Framåt producerade årets livesända version av Visfestivalen. Under två dagar hölls den vanligtvis tre dagar långa festivalen för 50 åskådare i publiken. Liveproduktionen sändes på vastervik.com och på Östmedias kanaler.

    Även profilevenemanget Hasselörodden kunde genomföras och sändas så väl live som i filmversion.

    Läs mer om Västervik Framåt här.

    Läs om fler Turismprisvinnare här.

    • Text: Tillväxtverket & Isa Mörk
    • Foto: Västervik Framåt
    Tweet
  • En flotte med besökare i Äventyrsgruvan i Dalarna.
    2023-11-27 19:11

    Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan

    Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.

  • Martin Roos blir ny VD för Upplev Norrköping.
    2023-11-27 18:46

    Martin Roos blir ny VD för Upplev Norrköping

    Den 1 januari 2024 tillträder Martin Roos som VD för Upplev Norrköping. Han kommer närmast från Placebrander.

  • Säsongspremiär för Järvsöbackens skidåkning infaller helgen den 9-10 december.
    2023-11-27 18:20

    Säsongspremiär och invigning av nya skidområdet i Järvsö

    Järvsöbacken meddelar säsongspremiär för skidåkning den 9-10 december och samtidig invigning av det nya skidområdet.

  • Varbergs Lucia gästar Världsarvet Grimton Radiostation besöksnäring
    2023-11-27 04:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23

    Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Utmärkelser och initiativ

  • Turistrådsdagen 2023 i regi av Turistrådet Västsverige
    2023-11-27 02:01

    Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023

    Där fick vi bland annat höra om ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige och även lyssna till Mark Levengood

  • Visby i Sverige är en dubbelgångare för Dubrovnik i Kroatien enligt Hotels.com reseguide.
    2023-11-24 21:38

    Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi

    Nu lanserar Hotels.com reseguiden Dupes of Scandi. Platser i Skandinavien som är som dubbelgångare till andra kända resmål.

  • Vinnaren av Svenska Kockpriset i Gastronomisk Hållbarhet 2023, Fabian Kalf-Hansen.
    2023-11-24 19:11

    Fabian Kalf-Hansen vinner Svenska Kockpriset i Gastronomisk Hållbarhet 2023

    Svenska Kockpriset i Gastronomisk Hållbarhet uppmärksammar vikten av hållbar utveckling. Vinnaren för 2023 är Fabian Kalf-Hansen.

  • Värmlands Besöksnäringsdagar 2023.
    2023-11-24 17:29

    Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter

    Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin. Totalt stod 21 talare för nya insikter om olika ämnen.

  • Skeppet Vasa i Vasamuseet på Djurgården.
    2023-11-23 20:53

    Kungliga Djurgårdens Intressenter inbjudna att utforma globala hållbarhetskriterier

    Kungliga Djurgårdens Intressenter har bjudits in att delta i GSTC:s arbete med att ta fram globala hållbarhetskriterier.

  • Järnvägar.nu logga
    2023-11-23 18:56

    Järnvägar – seminarium om 40 snabba åtgärder för svensk järnväg

    Den 15 november bjöd initiativet Omtag Svensk Järnväg in till ett seminarie. Detta är en artikel från Järnvägar.nu som sammanfattats.

  • Veckans profil

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Nordic Outdoor Adventures respektive Bonnier News

    Ett litet snack med Micke från NOA och Jonathan från Bonnier News om Outdoor som arena för eventkommunikation

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Undersökning för en mer innovativ turism och besöksnäring

    • Film om turism och besöksnäringens betydelse för Sverige

    • Arktisk glamping och öländsk champing kan vinna Stora turismpriset

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 25 oktober

    • Inspelning webbinarium: Så lyckas ni med er hållbarhetskommunikation

    • Inspelning webbinarium: Kulturturism – en förstudie

    • Erbjudande: Delta på ITB i Berlin 5-7 mars 2024

  • Händelser i branschen

    • Besöks­näring på agendan 2023
      2023-12-06
      • Stockholm
      • konferens.skr.se/besoksnaring-pa-agendan/information.html
    • Vakantiebeurs, mässa för resebransch och konsument i Nederländerna (Visit Sweden) 10-14 januari
      2024-01-10
      • Jaarbeurs, Nederländerna
      • invajo.com/event/visitsweden/vakantiebeurs2024
    • Global Revenue Forum Stockholm 2024
      2024-01-30
      • Stockholm
      • revenueforum.net/revenue-management-events/
    • Fastfood & Café & Restaurant Expo (31 januari – 1 februari)
      2024-01-31
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/om-oss/
    • Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) internationella världskongress, 23-26 april 2024
      2024-04-23
      • Stockholm (Djurgården)
      • corporate.visitsweden.com/om-oss/i-fokus/visit-sweden-gstc/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-11-23 10:37

      Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen

      Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt. Vill du ha fler bokningar ...

    • 2023-11-20 05:04

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 23

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang samt P...

    • 2023-11-21 19:00

      Det svenska flyget – så stärker vi Sveriges konkurrenskraft

      En rapport från regeringens möte den 15 november om luftfartens konkurrenskraft. Mötet samlade ca 50 deltagare fr...

    • 2023-11-20 19:21

      Visit Sweden – Sveriges äventyrare ska locka till säkrare besök i naturen

      Några av landets kanske mest kända äventyrare och äventyrsfilmare, Robin Trygg och Anders Klapp, ska i en ny seri...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Så kan du kommunicera hållbarhet för att locka fler av dina favoritgäster – en guide för turismföretagare i Sverige Jag antar ...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Säsongen är inte slut än och det finns mängder av gäster (och intäkter) att vinna fortfarande. Jag vill därför dela med mig av några mycket ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Kulturturism kan lyfta svensk besöksnäring. Internationella gäster suktar efter det lokala, man vill åt det unika, lära sig, berikas på kuns...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet