-
Stora Turismpriset: Kalmar – Västervik Framåt
Årets nominerade vinnare till Stora Turismpriset från Kalmar är ansvarsfulla Västervik Framåt.
Kort om Stora Turismpriset
Stora Turismpriset delas ut till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. Varje år delas priset ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.
I år är det lite annorlunda. Ingen enskild vinnare har utsetts till Stora Turismpriset 2020, istället lyfter priset varje läns nominering som exempel och inspiration för andra företag. Därmed är alla nominerade vinnare av den fina utmärkelsen.
Turismnytt kommer att presentera alla vinnare framöver.
Kalmars vinnare – Västervik Framåt
Västervik Framåt arbetar med frågor som är centrala för att skapa tillväxt i kommunen. Detta genom näringslivs- och platsutveckling, nätverksarbete, citysamverkan och marknadsföring. I samverkan med utbildningssamordnare arbetar de också för att underlätta kompetensförsörjningen till näringslivet.
De driver även en turistbyrå på uppdrag av Västerviks kommun och har uppdraget att marknadsföra varumärket och platsen Västervik.
När coronakrisen slog till tog Västervik Framåt omgående rollen att hjälpa näringen och att minska pandemins påverkan. Tidigt identifierade och bestämde de sex prioriterade områden att jobba med.
Hjälper besöksnäringen under krisen
Nedan områden arbetar Västervik Framåt aktivt med under krisen.
Nätverksdialog – Västervik Framåt samlade sina upparbetade nätverk inom hotell, restaurang, handel, evenemang, outdoor och skärgård- och gästhamnar för att få en bild av de akuta behov företagen såg och vilken hjälp de var i behov av.
Företagsrådgivning – en person avsattes till rådgivning enbart för besöksnäringen. Dessutom lanserades ”Företagsakuten” som gav företag möjlighet att ta del av fem timmars fri ekonomisk- eller juridisk rådgivning från några av destinationens ledande revisionsbyråer.
Tillsammans med Region Kalmar skapades, i dialog med näringslivet, möjligheten för 12 företag att genomgå en Kurbits-omställning.
Näringslivsundersökningar – Med start redan i april, skickades Barometern Västervik ut till näringslivet veckovis för att kontinuerligt få en bild av hur näringslivet mår. Frågorna kretsade kring ekonomisk påverkan, hållbarhet, varsel och permitteringar, önskemål om lokala initiativ med mera.
På det sättet kunde de samla in frågeställningar och önskemål om lokala initiativ som de summerade och skickade vidare till beslutsfattare och högre tjänstemän inom Västerviks kommun, politik och lokal media.
Information – En specialanpassad webbplats arbetades snabbt fram. Här samlas nyttig information på nationell, regional och lokal nivå. Syftet är att företagaren ska kunna besöka en enda sida med coronarelaterad information, inspiration, stöd och hjälp.
Marknadsföring – Västervik Framåt valde att ställa om till en mer eftertänksam kommunikation. Kampanjfilmer på tema outdoor/friluftsliv skapades och en kampanj riktad till västervikaren ”tipsa om ditt smultronställe” utvecklades.
Västervik Framåt gjorde även en kampanj med Tjustbygdens Sparbank i syfte att stödja lokala företagare och för att visa personerna bakom företagen. Detta under manéret – ”Glöm inte oss!” – Vi har alla våra lokala favoriter. Lokala restauranger, frisörer, caféer, hotell, butiker och tjänsteföretag, som alltid finns där när vi behöver dem. Nu behöver de oss!
Tidigt skapades, i samarbete med butiker och fastighetsägare, kampanjen ”Handla lokalt handla med Kärlek”. Som senare även kompletterandes med en nyutvecklad e-shoppingsida med fri hemkörning för att minska påverkan på den utsatta handeln. Dessutom gjordes en extrasatsning på destinationens lokala presentkort riktat till exempelvis arbetsgivare som köpte till anställda och kunder.
Livesändningar – Näringslivsundersökningen via Barometern följdes upp och presenterades i det livesända Studion Corona där gäster från näringslivet fanns representerade och intervjuades om deras bild och påverkan av krisen. Totalt sju program genomfördes under våren.
Västervik Framåt producerade årets livesända version av Visfestivalen. Under två dagar hölls den vanligtvis tre dagar långa festivalen för 50 åskådare i publiken. Liveproduktionen sändes på vastervik.com och på Östmedias kanaler.
Även profilevenemanget Hasselörodden kunde genomföras och sändas så väl live som i filmversion.
Läs mer om Västervik Framåt här.
Läs om fler Turismprisvinnare här.
- Text: Tillväxtverket & Isa Mörk
- Foto: Västervik Framåt
-
SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.
-
Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”
I sommar får Stockholms skärgård nytt liv. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en beach club där musik, mat och människor möts.
-
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till halloweenvärldar. Nu öppnar nöjesparkerna sina rekryteringar.
-
Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar
Svenska Taxiförbundet ser en konkurrensbegränsning i Kalmars upphandling av skolskjuts. Mindre taxiföretag riskeras att slås ut.
-
En rekordökning av gästnätter i Härnösand under året
Turismen i Härnösand visar stark tillväxt. Under årets fem första månader har gästnätter ökat med 49,4 procent jämfört med i fjol.
-
Helsingborg blir värdstad för World Choir Games 2026
Sommaren 2026 står Helsingborg i centrum för världens största internationella körfestival - World Choir Games.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat o...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun – där näringslivsenheten och kommunikationsenheten samarbet...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang oc...
-
-
Gästbloggare
-